جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



پتاسیم برطرف کننده خستگی و ضعف همیشگی بدن

آیا احساس ضعف و خستگی دارید؟ به پتاسیم نیاز دارید

به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ برای مصرف روزانه پتاسیم دلایل مختلفی وجود دارد. در ابتدا باید گفت که پتاسیم بسیاری از مشکلات ماهیچه‌ای را رفع می‌کند. علاوه براین، پتاسیم میزان الکترولیت و مایعات بدن را متعادل نموده و سومین ماده معدنی فراوان در بدن است. پتاسیم برای عملکرد بهتر کلیه‌ها، قلب و مغز، ضروری است.

پتاسیم آب بدن را حفظ نموده و همراه با سدیم به عملکرد سلول‌ها کمک می‌کند. با کاهش میزان پتاسیم مشکلاتی به بار می‌آید. عواملی مانند اسهال، کم شدن آب بدن و داروهای ضدیبوست، میزان پتاسیم بدن را کاهش می‌دهند. داروهایی مانند “دیورتیک ها” که اصطلاحاً قرص آب نامیده می‌شوند نیز بر میزان پتاسیم بدن تأثیر می‌گذارند.

عوارض و علائم کاهش پتاسیم، هرچند خفیف، آزاردهنده و آشکار هستند. احساس خستگی و ضعف ازجمله این علائم می‌باشند. گرفتگی عضلات دست‌وپا هم ازجمله این علائم است که حالت کرختی و فلج ایجاد می‌کند. ازجمله علائم دیگر عبارت‌اند از: گرفتگی معده، نفخ، تهوع و استفراغ، یبوست، تپش قلب، دفع ادرار مکرر و احساس تشنگی مداوم. فشارخون پایین به غش و مشکلات روانی مانند افسردگی، هذیان، جنون، توهم، خشونت و گیجی، منجر می‌شود.

همیشه درباره اینکه کمتر غذا بخوریم می‌شنویم. این بار درباره غذاهایی که باید برای رشد و محافظت از استخوان، ماهیچه و قلبمان مصرف کنیم، یعنی پتاسیم، چیزهایی یاد می‌گیریم.

پتاسیم چه فوایدی دارد؟

تسکین رگ‌های خونی

پتاسیم با تسکین رگ‌های خونی، خطر حمله قلبی و فشارخون را کاهش می‌دهد. همچنین پتاسیم با دفع سدیم، عوارض سدیم بالا مانند سفت شدن رگ‌ها را کاهش می‌دهد.

استحکام استخوان‌ها

غذاهای حاوی پتاسیم با ایجاد نمودن حالت قلیایی میزان اسید بدن را متعادل نموده و استخوان‌ها را محکم می‌کنند.

بهبود عملکرد ماهیچه‌ها

ماهیچه‌ها بری بهبود عملکردشان، یعنی انقباض و ارتباط با ماهیچه‌های دیگر و سیستم عصبی، به پتاسیم نیاز دارند. در همه جای بدن شامل دست‌ها، پاها، سیستم هاضمه و تنفسی، ماهیچه وجود دارد. درنتیجه کاهش پتاسیم بدن بر عملکرد هاضمه و تنفس تأثیر می‌گذارد.

برای جذب پتاسیم بیشتر میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

ما باید روزانه ۴۷۰۰ میلی‌گرم پتاسیم مصرف کنیم. به همین دلیل در اینجا مواد غذایی حاوی پتاسیم را بررسی خواهیم کرد. میزان پتاسیم در میوه‌ها بسیار زیاد است. یکی از میوه‌های سرشار از پتاسیم موز است. میوه‌ها و مواد غذایی دیگر عبارت‌اند از میوه‌های خشک‌شده، سیب، هلو، پرتغال و انواع مختلف میوه. سعی کنید روزانه این میوه‌ها را به‌صورت تازه، خشک‌شده و یا آب‌میوه، مصرف کنید.

سبزیجاتی که برگ سبز دارند، به همراه سیب‌زمینی شیرین و کدو، میزان پتاسیم بالایی دارند. سبزیجات دیگر هم دارای پتاسیم هستند. می‌توانید روزانه دو وعده مواد غذایی یا سبزیجات حاوی پتاسیم را مصرف کنید، دو وعده در بعدازظهر و دو وعده در غروب، برای مثال یک فنجان سبزی‌ها پخته و یک فنجان نیم‌پز. آجیل، لوبیا و عدس هم حاوی مقادیر بالای پتاسیم است.

۱۰ ماده غذایی سرشار از پتاسیم

آووکادو: یک آووکادوی رسیده حاوی ۱۰۶۷ میلی‌گرم پتاسیم است

دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند افرادی که آووکادو مصرف می‌کنند رژیم غذایی سالم‌تری داشته، مواد مغذی بیشتری جذب نموده و متابولیسم بهتری خواهند داشت.

کدو: یک فنجان کدو حاوی ۸۹۶ میلی‌گرم پتاسیم است

کدو حاوی مقادیر بالای آنتی‌اکسیدان است که علیه سرطان‌های مختلفی مانند پوست، ریه، سینه و پروستات، مبارزه می‌کند.

اسفناج: یک فنجان اسفناج پخته‌شده حاوی ۸۳۹ میلی‌گرم پتاسیم است

اسفناج حاوی مقادیر بالای پتاسیم است و طبق یافته دانشمندان موادی دارد که با سرطان مبارزه می‌کنند.

سیب‌زمینی شیرین: یک سیب‌زمینی بزرگ حاوی ۸۵۵ میلی‌گرم پتاسیم است

سیب‌زمینی شیرین حاوی مقادیر بالای مواد مغذی مانند ویتامین ث، بتاکاروتن، ویتامین ب ۶ و پتاسیم است. علاوه براین، آخرین تحقیقات نشان داده است که سیب‌زمینی شیرین زخم‌های گوارشی را برطرف می‌کند.

ماهی قزل‌آلا: یک برش این ماهی حاوی ۷۷۲ میلی‌گرم پتاسیم است

ماهی قزل‌آلا حاوی اسید چرب امگا ۳ است که ریسک حمله و مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد و همچنین علائم افسردگی، درد مفصل، مشکلات پوستی و فشارخون بالا را نیز درمان می‌کند.

زردآلو خشک: نصف فنجان زردآلو خشک حاوی ۷۵۶ میلی‌گرم پتاسیم است

زردآلو خشک به‌راحتی میزان پتاسیم بدن را افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که میوه‌های خشک مصرف می‌کنند سالم‌تر بوده، مواد مغذی را دریافت نموده و وزن متعادلی دارند. زردآلو یک منبع غنی پتاسیم است که می‌توانید به‌عنوان میان وعده مصرف کنید.

انار: یک انار کامل حاوی ۶۶۷ میلی‌گرم پتاسیم است

انار یکی از بهترین منبع‌ها برای جذب پتاسیم است. ازجمله مواد مغذی دیگر آن عبارت‌اند از مقادیر بالای فیبر، ویتامین کا و ویتامین ث.

آب نارگیل: یک فنجان آب نارگیل حاوی ۶۰۰ میلی‌گرم پتاسیم است

آب نارگیل منبع عالی برای جذب پتاسیم است که در مواقع ضروری برای درمان کم‌آبی بدن نیز استفاده می‌شود.

لوبیا سفید: نصف فنجان لوبیا سفید حاوی ۵۰۲ میلی‌گرم پتاسیم است

لوبیا سفید حاوی مقادیر بالای پتاسیم و فیبر است. رژیم غذایی با فیبر بالا ریسک دیابت را کاهش می‌دهد.

موز: یک موز بزرگ حاوی ۴۸۷ میلی‌گرم پتاسیم است

موز به‌عنوان شناخته‌شده‌ترین منبع پتاسیم سرشار از قند طبیعی و کربوهیدرات است. می‌توانید از موز به‌عنوان یک منبع انرژی استفاده کنید زیرا سرشار از مواد مغذی است، ماهیچه‌ها را تقویت می‌کند و در حفظ آب بدن مفید است.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید