افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ویروس زیکا از علائم تا پیشگیری از آن

ویروس زیکا از علائم تا پیشگیری از آن

4073441_905

 

 

پژوهشگران از یک ویروس جدید خبر داده اند که عامل آن پشه می باشد در ادامه مطلب به طور کامل شرح داده اند ویروس زیکا از علائم تا پیشگیری از آن همراه ما باشید در ادامه مطلب .

ویروس زیکا نوعی ویروس است که از طریق پشه به انسان منتقل می‌شود. این ویروس اولین‌بار در اوگاندا شناسایی شد. تغذیه پشه‌ها از ‌خون بیماران باعث انتقال این ویروس به افراد دیگر می‌شود. برای پیشگیری از این بیماری در حال حاضر هیچ واکسنی وجود ندارد. یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس زیکا این است که باید از نیش پشه جلوگیری کرد. پشه‌هایی که ناقل ویروس زیکا هستند اکثرا در روشنایی روز فعال‌اند و نیش می‌زنند. پشه‌هایی که ویروس زیکا را منتقل می‌کنند معمولا ناقل ویروس‌های دیگری مثل دنگو و چیکونگونیا هم هستند. درصورتی که قصد سفر به کشورهایی را دارید که پشه‌های ناقل زیکا وجود دارند، نکات زیر را رعایت کنید:  حتما از مواد دافع حشرات استفاده کنید.  مواد دافع حشرات در‌صورتی که برای مصرف مستقیم ساخته شده باشند، خاطرجمع باشید که برای همه افراد ایمن و موثر است، خصوصا زنان باردار و کودکان. بیشتر مواد دافع حشرات می‌توانند برای کودکان هم استفاده شوند، از محصولاتی که در ترکیبات‌شان دارای روغن لیمو یا اکالیپتوس هستند، برای کودکان زیر ۳سال استفاده نکنید.

چطور پیشگیری کنید؟

 اگر می‌خواهید هم از ضدآفتاب استفاده کنید و هم از مواد ضد‌حشره، حتما اول ضدآفتاب را به پوست‌تان بزنید و بعد مواد ضد‌حشره را روی آن بمالید.

 اسپری دافع حشرات را  مستقیم روی پوستتان نزنید.

 همیشه از دستورالعمل درج شده روی مواد ضد‌حشره و ضد‌آفتاب پیروی کنید.

 برای خارج کردن حشرات از اتاق هتل، از کولر یا تصفیه‌کننده‌های هوا استفاده کنید یا اگر نمی‌توانید از خودتان در مقابل پشه‌ها محافظت کنید زیر پشه‌بند بخوابید.

 اگر به زیکا مبتلا شدید از دیگران در برابر آلوده شدن به این ویروس محافظت کنید.

 در طول هفته اول آلودگی، ویروس زیکا می‌تواند از طریق خون و ادرار فرد آلوده یا نیش پشه ‌منتقل شود. پشه آلوده به ویروس می‌تواند ویروس را به افراد دیگر منتقل کند. برای جلوگیری از انتقال آلودگی به افراد دیگر در طول هفته اول از نیش پشه‌ها جلوگیری‌کنید.

علائم این بیماری را بشناسید!

تقریبا از هر ۵نفر، یک نفر بر اثر ویروس زیکا بیمار می‌شود.

شایع‌ترین علائم زیکا تب، درد، مفاصل، خارش و تحریک پوست یا ورم ملتحمه (قرمزی چشم) هستند. سایر علائم شایع شامل درد ماهیچه و سردرد است.

دوره نهفتگی بیماری (زمان آلودگی تا بروز علائم) برای بیماری زیکا شناخته شده نیست اما معمولا بین چند روز تا یک هفته است.

ویروس زیکا معمولا تا چند روز در خون فرد آلوده زنده می‌ماند.

مرگ‌و‌میر بر اثر این بیماری نادر است.

چطور درمان می‌شود؟

هیچ دارو و واکسنی برای جلوگیری یا درمان آلودگی‌های ناشی از زیکا وجود ندارد.

برای درمان علائم بیماری می‌توانید‌:

 استراحت مطلق داشته باشید.

 مایعات زیاد بنوشید و از کم شدن آب بدن جلوگیری کنید.

 برای کم شدن تب و درد داروهایی مانند استامینوفن یا پاراکتامول را مصرف کنید.

 از آسپیرین و داروهای غیر‌استروئیدی ضدالتهابی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن به هیچ عنوان استفاده نکنید. استامینوفن و داروهای غیر‌استروئیدی ضد‌التهابی تا زمانی که ویروس از بدن خارج نشده است نباید مصرف شوند تا ریسک خونریزی کمتر شود.

 اگر برای هر بیماری دیگری مجبور به استفاده از داروی خاصی هستید، قبل از مصرف داروی اضافه، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

 زنان باردار در هر زمان از بارداری‌شان باید سفرشان را به مناطق آلوده به ویروس تا جای ممکن به تعویق بیندازند.

 زنان بارداری که به یکی از این مناطق آلوده سفر می‌کنند باید در وهله اول با پزشک‌شان صحبت کنند و دقیقا از دستورالعمل‌های جلوگیری از ابتلا به زیکا پیروی کنند.

مناطق آلوده‌ به این ویروس کجاست؟

 قبل از سال‌۲۰۱۵ ویروس زیکا در مناطقی از آفریقا، آسیای‌جنوبی و جزایر پاسیفیک شیوع پیدا کرده بود. در حال حاضر شیوع این ویروس در کشورهای زیادی گزارش شده است. این ویروس در حال حاضر به سرعت بین کشورها رو به گسترش است

پزشکین : ویروس زیکا از علائم تا پیشگیری از آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *