افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ویتامین D و بروز مسمومیت

410x301-vitamind-300x220

  • در چند دهه اخیر مطالعه ای مبنی بر بررسی احتمال وجود کمبود ویتامین D با بیماریهای مختلف انجام شده و گرچه هنوز ارتباط علت و معلولی قطعی یافت نشده، اما برای اصلاح کمبود ویتامین D توصیه شده که با استفاده از منابع ویتامین D از فواید احتمالی آن بهره مند و از خطرات کمبود آن پرهیز شود.

یک فوق تخصص بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم بیان کرد: مصرف بیش از حد ویتامین D ، عوارضی مثل اختلال سطح هوشیاری، پر ادراری، بی اشتهایی، استفراغ و ضعف عضلانی در پی دارد.

معصومه یارجانلی فوق تخصص بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به نقش کلیدی ویتامین D در سلامت استخوان و تنظیم بسیاری از اعمال سلولهای بدن؛ بیان کرد : امروزه با توجه به شیوع کمبود ویتامین D، مشکلاتی مانند پوکی استخوان، زمین خوردن و شکستگی در افراد مسن نیز افزایش یافته است.

وی نور آفتاب را منبع اصلی ویتامین D و ماهی های چرب، روغن کبد ماهی و تخم مرغ را از دیگر منابع غذایی حاوی ویتامین D برشمرد و افزود: کمبود ویتامین D در ارتفاعات، فصول سرد و هم چنین در سفید پوستان بیشتر مشاهده می شود.

این فوق تخصص بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم در ادامه شیر غنی شده با ویتامین D2 یا D3 را منبع اصلی دریافت ویتامین D در آمریکا و نان و غلات غنی سازی شده را منابع تامین ویتامین در دیگر کشورها عنوان کرد و گفت: در چند دهه اخیر مطالعه ای مبنی بر بررسی احتمال وجود کمبود ویتامین D با بیماریهای مختلف انجام شده و گرچه هنوز ارتباط علت و معلولی قطعی یافت نشده، اما برای اصلاح کمبود ویتامین D توصیه شده که با استفاده از منابع ویتامین D از فواید احتمالی آن بهره مند و از خطرات کمبود آن پرهیز شود.

وی با اشاره به بروز عوارضی مانند اختلال سطح هوشیاری، پر ادراری، بی اشتهایی، استفراغ و ضعف عضلانی ناشی از تجویز دوز غیر استاندارد و یا مصرف خودسرانه از ویتامین D، اظهار کرد: باید توجه داشت که مصرف بیش از حد ویتامین D نیز مانند کمبود آن مضرات و مسمومیت های جدی در پی خواهد داشت.

یارجانلی دوز درمانی را بسته به نوع و شدت کمبود دانست و گفت: برای درمان کمبود ویتامین D D3 بهتر از D2 است، که در کپسول هایی با دوز متفاوتی موجود بوده و فرم تزریقی آن بجز مواقع خاص توصیه نمی شود.

وی یادآور شد: دوز توصیه شده برای نیاز پایه، پس از ۷۱ سالگی بیش از پیش اهمیت داشته و هم چنین لازم به ذکر است که در صورت پایین بودن سطح ویتامین D در شیر مادر باید برای نوزادان ویتامین D تجویز شود

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *