جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



ویتامین B1 چیست علائم کمبود منابع ویتامین B۱

 

  • هیچ‎گاه برای پخته شدن زود غذا از جوش شیرین استفاده نکنید چون باعث از بین بردن ویتامین B۱ می‎گردد. خانم‎هایی که به جای خمیرمایه طبیعی از جوش‎شیرین استفاده می‎کنند باعث از بین بردن ویتامین B۱ می‎شوند.

شاید نام بسیاری از اعضاء خانوادهB مثلB۱۲ , B۶ , B۲ , B۱ را شنیده باشید . این ویتامینها در بسیاری از مواد غذایی یافت می شوند . اولین ویتامینی که از این گروه ویتامینها کشف شد، ویتامینB۱ بود. اما ویتامینB۱ در کدام مواد غذایی موجود است ؟ با ما همراه باشید تا پاسخ سوالتان را بیابید.

–    ویتامین B۱ تیامینحلال در آب است و مازاد آن از بدن دفع می‎گردد.

–    مصرف روزانه ویتامین B۱ برای بزرگسالان یک تا یک و نیم گرم و خانم‎ها در دوران بارداری و شیردهی ۱ تا ۶/۱ میلی‎گرم می‎باشد.

–    ویتامین B۱  به رشد بدن کمک می‎کند.

–    ویتامین B۱ باعث بهبود روحیه می‎گردد و سیستم عصبی عضلات و عملکرد قلب را معمولی نگه می‎دارد.

–    ویتامین B۱ به هضم غذا مخصوصاً هضم کربوهیدارتها کمک می‎کند.

–    ویتامین B۱ در مسافرت‎های دریایی و هوایی برطرف کننده تهوع می‎باشد.

–    ویتامین B۱ در اثر حرارت و پخت از بین می‎رود.

–    قهوه و الکل باعث از بین رفتن ویتامین B۱  می‎شود، بیماران پوستی زیادی هستند که باعث بیماری پوست آنها مصرف زیاد الکل بوده است.

–  کسانی که بعد از غذا آنتی اسید می‎خورند باعث می‎شود که ویتامین B۱ را از دست بدهند. قابل توج کسانی که جهت رفع ترشی معده شربت آنتی اسید می‎خورند.

– کشیدن سیگار و خوردن شکر بیش از حد باعث کمبود ویتامین B۱ می‎شود.

– کمبود ویتامین B۱ باعث بیماری بری‎بری می‎شود. بری‎بری بیماری است که با فلج اعصاب سطحی و حالت مورمورشدن پا و تندشدن ضربان قلب شروع می‎شود و با بی‎اشتهایی گاهی اوقات یبوست، گاهی اسهال و حالت تهوع همراه است به تدریج فلج دست و پا به وجود می‎آید زمانی بیمار ورم دارد و گاهی ندارد.

– کمبود ویتامین B۱ باعث گیجی، افسردگی، بی‎اشتهایی و یبوست می‎گردد.

– کمبود ویتامین B۱ باعث گرفتگی عضلات می‎شود.

– ماست که باعث زندگی بهتر و طول عمر بیشتر می‎شود به خاطر این است که در بدن باعث ساخته شدن ویتامین B۱ می‎شود. بهترین زمان خوردن ماست بعد از صرف غذاست، البته ماست باید تازه و شیرین باشد.

– کمبود ویتامین B۱ اختلال در رشد و زایمان می‎آورد.

– کمبود ویتامین B۱  ، غم‎های بی‎دلیل به وجود می‎آورد و گاهی میل به خودکشی را در فرد ایجاد می‎کند.

– هیچ‎گاه برای پخته شدن زود غذا از جوش شیرین استفاده نکنید چون باعث از بین بردن ویتامین B۱ می‎گردد. خانم‎هایی که به جای خمیرمایه طبیعی از جوش‎شیرین استفاده می‎کنند باعث از بین بردن ویتامین B۱ می‎شوند.

– کمبود ویتامین B۱ باعث ریزش مو می‎گردد.

– کمبود ویتامین B۱ کمک به ایجاد زخم معده می‎کند.

– کسانی که دردهای سیاتیک دارند ویتامین B۱ را زیاد استفاده کنند.

– تمام گروه‎های ویتامین B نقش اصلی را در سالم و جوان بودن پوست دارند.

– موهای چرب نیاز فراوانی به ویتامین‎های گروه B دارند.

– ویتامین B۱ ضدبیماری عصب و ورم عصب است.

– کمبود ویتامین‎های گروه B باعث ترک خوردن لب‎ها و خشکی و قرمزشدن زبان می‎گردد.

– ویتامین B۱ را می‎توان در مخمرآبجو، سبوس برنج، گندم، جو دوسر، بادام زمینی، شیر، لبنیات، سبزی‎ها، گوشت، تخم‎مرغ، لوبیا، نخود، ماهی، دل و قلوه گاو و گوسفند و گوساله، کره، باقلا، عدس، پیاز، زردآلو، مارچوبه، شلغم، انجیر، آلوخشک، موز، بولاغ‎اوتی، ترشک، سیب‎زمینی، کاکائو، مرغ، قارچ، والک، خرما، فندق، گردو، ذرت، سویا، میوه‎‎ها سردرختی مخصوصاً پرتقال، سیب و…

در پایان بگویم که مخمر آبجو سرشار از ویتامین B می‎باشد و سعی کنید حتماً نان سبوس‎دار و برنج سبوس‎دار میل کنید، یا این که اگر می‎خواهید برنج بپزید ابتدا سبوس برنج را در میزان آبی که برای برنج لازم است جوشانده سپس صاف نموده و با آن آب کته درست کنید برای مثال اگر می‎خواهید دو پیمانه برنج درست کنید ابتدا ۳ پیمانه آب با یک پیمانه چلتوک برنج جوشانده صاف نموده سپس با آن آب برنج را بپزید این نوع برنج فوق‎العاده مقوی است و چاق‎کننده نمی‎باشد.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید