جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



ورزش های مناسب در حفظ سلامت زنان باردار

بهترین ورزش‌ها برای زنان باردار

به گزارش پزشکین به نقل از پروشات؛ یکی از بهترین کارها برای زن باردار و نوزاد درون شکمش ورزش کردن است. پزشکان توصیه می‌کنند که زنان باردار بیشتر روزهای هفته را حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنند.

ورزش انرژی را افزایش می‌دهد، درد مفاصل را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود خواب بهتری داشته باشید. این کار گردش خون را تقویت کرده که باعث کاهش سردرد، یبوست، رگ‌های واریسی و هموروئید (که در دوران بارداری آزاردهنده است) می‌شود. همچنین عضلات کف لگن را تقویت نموده، انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و استقامتتان را افزایش داده که باعث می‌شود زایمان بهتری داشته باشید.

بااینکه هیچ‌کس درباره تأثیرات مثبت ورزش در دوران بارداری شکی ندارد، اما ممکن است خیلی‌ها ندانند که در دوران بارداری باید چه ورزش‌هایی انجام دهند. ورزش‌هایی که در اینجا معرفی می‌کنیم در تمام دوران بارداری مفید هستند. برای اینکه این ورزش‌ها به شما آسیبی وارد نکنند مراقب باشید که ضربان قلبتان چندان بالا نرود و بیش‌ازحد فعالیت نکنید. زیرا گردش خون جنینتان کمتر خواهد شد. آب بدن خود را حفظ کرده و مراقب باشید که روی شکم خود نیفتید.

البته پیش از شروع هر نوع ورزش و فعالیت با پزشک خود مشورت کنید و درصورتی‌که احساس درد و ناراحتی داشتید این فعالیت‌ها را متوقف کنید. در اینجا پنج ورزش مناسب برای زنان باردار را خواهید دید.

۱. پیاده‌روی

پیاده‌روی یکی از بهترین ورزش‌ها برای سلامت و تناسب بدن است، حتی اگر باردار نباشید. در دوران بارداری که انجام بیشتر فعالیت‌ها غیرممکن می‌شود، این ورزش فایده بیشتری دارد. زیرا گردش خون را بهبود بخشیده، تحرک را افزایش داده و جسمتان را تقویت می‌کند. اگر می‌خواهید ورزش خود را چالش‌برانگیزتر کنید می‌توانید از پله‌ها بالا بروید. همچنین پیاده‌روی می‌تواند تسکین‌دهنده باشد و نگرانی و اضطراب بارداری و زایمان را کاهش دهد.

۲. تمرینات قدرتی

یکی از بهترین ورزش‌ها در دوران بارداری تمرینات قدرتی با وزنه است. زیرا کالری و چربی را سوزانده و وزنتان را متعادل نگه می‌دارد، علاوه براین ماهیچه‌هایی را که برای زایمان به آن‌ها نیاز دارید را تقویت می‌کند. زیرا برای زایمان باید ماهیچه‌های لگن و پایتان قوی باشد. ماهیچه‌های قوی دست و کمر به شیردهی و مراقبت از نوزاد کمک می‌کند. اگر نمی‌توانید در خانه یا باشگاه این تمرینات را انجام دهید می‌توانید از یک مربی کمک گرفته یا به کلاس‌های بارداری بروید.

۳. شنا

با طی کردن دوران بارداری وزن بچه به کمر و ناحیه لگن فشار وارد کرده و باعث درد می‌شود، در این شرایط شنا می‌تواند یک فعالیت مفید باشد. جریان آب فشار وارده را تسکین می‌دهد. شنا یک ورزش مفید قلبی عروقی است که ماهیچه‌های دست، پا و تنه را تقویت می‌کند.

۴. تمرینات تسکین‌دهنده ماهیچه قلب

بسیاری از مردم نمی‌توانند پیاده‌روی و یا شنا کنند (مخصوصاً در روزهای سرد زمستان). برای تسکین ماهیچه‌های قلبی ورزش‌های مختلفی وجود دارد. مراقب باشید برای دوران بارداری ورزشی را انتخاب کنید که بر روی قلب تأثیر کمتری داشته باشد. فعالیت‌هایی نظیر دوچرخه زدن، راه رفتن و یا استفاده از دستگاه‌های بیضوی می‌توانید تأثیرات مثبتی ایجاد کند.

۵. یوگا یا پیلاتیز

یوگا و پیلاتیز در دوران بارداری بسیار مؤثر هستند. آن‌ها حرکات کششی و قدرتی را باهم ادغام می‌کنند و باعث تسکین شما خواهند شد. اگر تابه‌حال این حرکات را انجام نداده‌اید بهتر است از یک مربی کمک گرفته و یا به کلاس‌های بارداری بروید. باید به کلاس‌هایی بروید که به شما کمک کنند تا در دوران بارداری در وضعیت مناسب قرار بگیرید. فراموش نکنید که باید از کلاس‌های یوگای داغ خودداری کنید.

نتیجه‌گیری

از ورزش کردن در دوران بارداری هراس نداشته باشید، زیرا ورزش یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای خود و فرزندتان انجام دهید. به صدای بدن خود گوش دهید، با پزشک خود در ارتباط باشید و از بارداری خود لذت ببرید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید