جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



ورزش مفید چقدر وقت می خواهد ؟

 

 

  • وقتیکه برای ساعت ها با هدف کاهش وزن تمرین هوازی انجام می دهید, به همان نسبت تمرینتان مجبور می شوید غذای بیشتری هم مصرف کنید. اما نه تنها تردمیل های طولانی مدت, یا جلسات دوچرخه سواری باعث سوزاندن چربی تان نمی شود, بلکه ماهیچه های با ارزش تان را هم در این راه از دست می دهید.

بخاطر بسپارید, هر چقدر فشار بیشتری در حین تمرین روی خودتان بیاورید, نتایجش را سریعتر به چشمتان می بینید.پس سخت تمرین کنید, پشتکار داشته باشید, و از پیشرفتی که در این مدت کوتاه می کنید شگفت زده خواهید شد.

 

این احتمال است, که اگر بصورت مرتب ورزش کنید و به باشگاه بروید, به این نتیجه برسید که هر چه بیشتر ورزش کنید بهتر است.

این طرز فکر مختص شما نیست. اکثر مردم فکر می کنند اگر ساعت های مدید هر روز تمرین هوازی بکنند, تمرینات وزنه ای داشته باشند, و تمرینات کششی و ریکاوری انجام بدهند, فقط در اینصورت به بهترین فرم بدنی شان در تمام زندگی می رسند.

از آنجائیکه چند ساعت در روز را برای ورزش کردن هدر می دهید, من خبر خوشی برایتان دارم: تمرینات طولانی لزوما بهتر نیستند. در حقیقت, می توانید پیشرفت بیشتری را در مدت زمان کمتر با استفاده از یک سبک تمرینی فوق العاده موثر بنام تمرین مقطعی پر شدت یا (HIIT) بدست آورید.

دقیقا HIIT چیست؟

HIIT استراتژی تمرینی بر اساس دوره های کوتاه مدت پر فشار تمرینی و متناوب است, ورزش غیر هوازی با شدت بالا و مدت زمان استراحت خیلی کم.

در واقع, در مدت زمان کوتاه تا جایی که در توان تان است سخت تمرین می کنید, کمی استراحت می کنید, سپس دوباره سخت تمرین می کنید. و کل جلسه تمرینی به سبک HIIT معمولا چیزی بین ۱۰ تا ۲۰ دقیقه طول می کشد.

در حالیکه شیوه سنتی HIIT شامل ورزش های هوازی مانند دو سرعت, دوچرخه سواری و شنا کردن است, شما می توانید انواع تمرینات مانند این برنامه تمرین هوازی پر فشار از سایت Greatist و یا برنامه تمرینی پر فشار با وزنه را برای داشتن تمرین کوتاهتر و موثر انجام بدهید.

در ادامه ۵ دلیل برای اینکه چرا باید کمتر ورزش کنید و بیشتر از شیوه HIIT استفاده بکنید ذکر شده است.

۱. بهانه “وقت ندارم” را از بین می برد

فکر می کنید بهانه تمرین نکردن رایج در بین مردم چیست؟

درست است: کمبود وقت.

بارها و بارها, مردم تصمیم می گیرند تا ورزش کنند و برای اینکار برنامه ریزی می کنند اما تمام برنامه هایشان بدلیل نداشتن وقت کافی بهم می خورد.

و واقعا, چه کسی هر روز یک تا دو ساعت وقت اضافی دارد که در باشگاه هدر بدهد؟ این مشکل افراد با مشغله فقط نیست; مشکل همه است.

اما چیزی که در مورد HIIT وجود دارد این است که: از آنجائیکه فقط ۱۰ الی ۲۰ دقیقه طول می کشد تا تمام بشود, بهانه “وقت ندارم” را کاملا زیر سوال می برد. چونکه دیگر مهم نیست چقدر سرتان شلوغ است, می توانید حتما چند دقیقه وقت در روز برای عرق ریختن و ورزش کردن پیدا کنید.

۲. واقع کارآمدتر است

اگر از دویدن متنفر هستید, اما همیشه فکر می کردید که دویدن زیاد بهترین راه کاهش وزن است, در اینجا خبر خوشی برایتان دارم: اشتباه می کردید.

تمرینات کوتاه و پر شدت واقعا می توانند برای کاهش وزن, ساخت عضله و افزایش استقامت تان به نسبت دویدن های طولانی مدت موثر تر باشند. در حقیقت, شما می توانید با فقط ۱۵ دقیقه تمرین HIIT در برابر یک ساعت دویدن نتایج بمراتب بهتری بگیرید.

این باعث می شود که این نوع تمرین ایده آل ترین روش و سریع ترین روش برای کاهش وزن, بالا بردن آمادگی جسمانی و یا حتی آماده شدن برای مسابقه باشد.

۳. کالری بیشتری می سوزانیم

اگر دارید تلاش می کنید تا چند کیلو وزن کم کنید, خوشحال می شوید اگر بدانید که فقط با ۱۰ دقیقه تمرین پر فشار مثل HIIT می توانید کالری بمراتب بیشتری را به نسبت یک و نیم ساعت دویدن بروی تردمیل بسوزانید.

و نه تنها کالری بیشتری را در زمان کمتری HIIT نسبت به تمرینات هوازی می سوزاند, همچنین باعث می شود که تا ۲۴-۴۸ ساعت پس از تمرین سوخت و ساز بدنتان فعال باشد—یعنی اینکه بعد از تمام شدن تمرین برای مدت زمان خیلی بیشتری بدنتان هنوز مشغول سوزاندن کالری است.

۴. چربی ها را می سوزاند (بجای عضلات)

وقتیکه برای ساعت ها با هدف کاهش وزن تمرین هوازی انجام می دهید, به همان نسبت تمرینتان مجبور می شوید غذای بیشتری هم مصرف کنید. اما نه تنها تردمیل های طولانی مدت, یا جلسات دوچرخه سواری باعث سوزاندن چربی تان نمی شود, بلکه ماهیچه های با ارزش تان را هم در این راه از دست می دهید.

چرا چنین می شود؟ خوب, (عضلات به بدنتان شکل می دهند و شما را قویتر می کنند), هر چقدر عضلات کمتری داشته باشید سوخت و ساز بدنتان هم به همان نسبت پایین تر می آید. و سوخت و ساز پایین تر یعنی اینکه در طول روز کالری کمتری می سوزانید—و این یعنی اینکه باید سخت تر تمرین کنید تا بتوانید وزنتان را کم کنید .

اما از سوی دیگر, تمرین کوتاه پر فشار که بصورت مقطعی انجام می شود این اطمینان را می بخشد که بدنتان کالری بیشتری از چربی و نه عضله می سوزاند. در حقیقت, HIIT می تواند به شما کمک کند تا چربی بیشتری را نسبت به هر روش تمرینی دیگری بسوزانید, به همین دلیل است که ورزشکاران حرفه ای, بدن سازان و و کسانی که مرتبا باشگاه می روند زمانی که می خواهند چربی بدنشان را کم کنند از این روش استفاده می کنند.

۵. باعث می شود سریع تر نتیجه بگیرید

حتی اگر تمرینات هوازی طولانی مدت را مرتب انجام بدهید, ممکن است یک ماه (یا بیشتر) طول بکشد تا اولین نتایجش را به چشمتان ببینید. و یک سناریو بدتر, بدنتان ممکن است بعلت تمرین زدگی دیگر نتواند پیشرفت بکند.

اما با تمرین های HIIT, شما ممکن است در کمتر از ۲ هفته نتایجش را کاملا متوجه شوید و احساس کنید.

در حقیقت, بعد از چند جلسه تمرینی HIIT احساس سلامتی, قدرت و آمادگی جسمانی بیشتری را خواهید داشت. حالا فکرش را بکنید بعد از یک ماه چقدر پیشرفت می کنید!

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید