افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

واکنش بدن وقتی بعد از ورزش غذا نخورید

men_what_to_eat_after_a_workout-990x556

  • برخی از افراد به خاطر کم شدن قند خون دچار خستگی شده و برخی دیگر دچار سرگیجه می‌شوند. متخصصان می‌گویند که نادیده گرفتن اقدامات مهم بعد از ورزش که برای بازیابی و ریکاوری بدن اهمیت زیاد دارد مانند تغذیه مناسب، می‌تواند زمینه را برای آسیب‌های ناشی از بیش‌کاری در ورزش فراهم کند.

بسیاری از متخصصان تغذیه معتقدند که بعد از ورزش باید هر ۳۰ دقیقه چیزی بخورید. بدن شما، بعد از استفاده از انرژی درونی‌اش، نیازمند سوخت‌رسانی مجدد است. شما باید این سوخت‌رسانی را خصوصا با خوردن کربوهیدرات و پروتئین انجام دهید تا خرده‌آسیب‌هایی را که حین ورزش به عضلات وارد شده ترمیم کنید.
با این حال همه ‌ما ممکن است سرمان شلوغ باشد. و گاهی اوقات، وفق دادن خود با ورزش به معنای مختصر کردن آن در ۳۰ دقیقه و بعد با شتاب رفتن به سراغ کار بعدی است. اگر غذاهای سرشار از پروتئین و یا اسنک‌های مغذی دم‌دست نداشته باشید، مسلما مواد مغذی لازم برای بدن‌تان تأمین نمی‌شود. اما اگر بعد از تمرین خوراک سبک نخورید و این کار برایتان به یک عادت تبدیل شود، در تناسب بدن‌تان اختلال ایجاد می‌شود.
برخی از افراد به خاطر کم شدن قند خون دچار خستگی شده و برخی دیگر دچار سرگیجه می‌شوند. متخصصان می‌گویند که نادیده گرفتن اقدامات مهم بعد از ورزش که برای بازیابی و ریکاوری بدن اهمیت زیاد دارد مانند تغذیه مناسب، می‌تواند زمینه را برای آسیب‌های ناشی از بیش‌کاری در ورزش فراهم کند. یکی از آنها در این باره می‌گوید: وقتی افراد آنطور که باید از سدهای ساختاری لازم و ضروری سازنده بدن بعد از ورزش استفاده نمی‌کنند، در واقع آسیب‌های ناشی از بیش‌کاری هم زیاد برایشان رخ می‌دهد. اگر فعالیت‌های سنگینی برای تقویت‌ عضلات انجام بدهید و نیازهای بدن را برای ترمیم خرده‌جراحت‌ها و آسیب‌ها نادیده بگیرید، این مسئله می‌تواند برایتان مشکل‌ساز شود. ترمیم این جراحت‌ها در واقع همان نحوه ساخت عضلات توسط بدن است؛ وقتی بدن نتواند این کار را انجام دهد،‌ دفعه بعدی که ورزش می‌کنید عضلات بیشتر در معرض آسیب قرار می‌گیرند.
از طرفی غذاها حاوی الکترولیت هستند – مواد معدنی‌ای که بدن ما برای تأمین سوخت عضلات و تحریک عصب‌ها به آن نیاز دارد. اگر تمرین خیلی سخت و طاقت‌فرسایی داشته باشید، ‌جایگزین کردن کلسیم، ‌نمک و پتاسیم – یعنی تمام عناصر مصرف غذای استاندارد – هم نقش مهمی پیدا می‌کند. اگر طی تمرین خیلی عرق کنید یا فعالیت‌‌تان در یک روز بسیار گرم بوده یا به مدت طولانی بدوید،‌ خیلی از این ترکیبات را به خاطر تعرق از دست می‌دهید. اگر نتوانید بلافاصله آنها را جایگزین کنید، این مسئله می‌تواند به شما آسیب وارد کند. کم‌آبی و کم شدن قند خون هر دو سریعا در بدن رخ داده و باعث سرگیجه و حتی از دست دادن قدرت آگاهی‌تان خواهد شد.
در آخر باید گفت: اگر فقط قرار باشد یک نکته را به خاطر داشته باشید، بهتر است آن نوشیدن آب باشد. آب، یکی از مهم‌ترین سدهای سازنده عضلات است که بعد از تمرین به آن نیاز دارید. سعی کنید همواره کم‌آبی ناشی از ورزش را با نوشیدن آن جایگزین کرده و هیچ‌وقت آن را نادیده نگیرید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *