افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هفته هفتم بارداری و آشنایی با وضعیت مادر و جنین

ba3992-2

  • وروجک شما این هفته سریع‌تر رشد خواهد کرد. اندازه سر تا دم کوچولو در ابتدای هفته ۴-۵ میلی‌متر است که در انتها هفته به ۷- ۱۱ میلی‌متر می‌رسد. برجستگی‌های دست و پا که در هفته ششم جوانه‌زده بودند حالا بیشتر رشد کرده‌اند و قسمت‌های مختلف دست و پا در حالی شکل‌گیری است

 

خوب چه حسی دارد؟ بازیگر شدن را می‌گویم؟ هنوز هم به درستی با وجود آنکه هفته هفتم بارداری را سپری می‌کنید در نقش خود جا نیفتاده‌اید. ایرادی ندارند، طول می‌کشد تا بتوانید با زندگی جدیدتان خود را وقف دهید. رویان کوچولو با آنکه هنوز قد نکشیده و شما را اذیت نمی‌کند با این حال تطبیق دادن خودتان با این شرایط راحت نیست. بهتر است در این هفته بیشتر روی نمایشنامه تمرکز کنید تا بهتر بتوانید در نقش خود فرو بروید.

 هفته هفتم بارداری

هفته هفتم بارداری وضعیت جنین
وروجک شما این هفته سریع‌تر رشد خواهد کرد. اندازه سر تا دم کوچولو در ابتدای هفته ۴-۵ میلی‌متر است که در انتها هفته به ۷- ۱۱ میلی‌متر می‌رسد. برجستگی‌های دست و پا که در هفته ششم جوانه‌زده بودند حالا بیشتر رشد کرده‌اند و قسمت‌های مختلف دست و پا در حالی شکل‌گیری است. سایه‌ای از آرنج و مفصل‌های او را می‌توانید ببینید. حالا دست او از مچ تا انگشتان به هم چسبیده تا در هفته‌های آینده از هم جدا شود.

 هفته هفتم بارداری
سرش اکنون بزرگ‌تر از بدن اوست و می‌توانید خوشحال باشید که روزهای این هفته زمان تشکیل نیمکره‌های چپ و راست مغز اوست. پوستش را اگر ببینید وحشت می‌کنید آنقدر نازک است که می‌توان آن را به یک برگه کاغذ تشبیه کرد و رگ‌هایش به راحتی قابل دیدن است. دندان‌ها و فضای داخلی دهانش هم به تدریج در گریم این هفته گذاشته می‌شود و ظاهراً گوش‌هایش هم بیشتر رشد خواهند کرد.

این هفته رویان قشنگ‌تر خواهد شد پلک‌ها روی چشمانش را می‌پوشاند و بینی قلمی او هم توی صورت عجیب و غریبش پیدا می‌شود. روده‌ها و آپاندیس هم در راه هستند و تا پایان این هفته در بدن رویان جا خوش می‌کنند.

البته دیگر اعضای او برای آنکه عقب نمانند به سرعت در حال رشد هستند. کبدهای او هم بیکار ننشسته‌اند و کارخانه تولید گلبول‌های قرمز را به راه انداخته‌اند. روده‌های نوزاد آینده شما در اطراف بند ناف در حال به هم پیچیده شدن است و بندناف هم با رگ‌های خونی که دیدن آنها چندان سخت نیست مشغول سرویس‌دهی به کودک شماست. خوب روی سر او لکه  یا حفره‌های تیره رنگی هست که بعداً به چشم‌ها و گوش‌هایش تبدیل می‌شود.

قد:۰.۸ سانتی متر
وزن:۰ گرم

وضعیت مادر در هفته هفتم بارداری

چه علائمی را در هفته هفتم بارداری تجربه خواهید کرد؟
رحم شما روز به روز بزرگ‌تر می‌شود و جا را برای جنین کوچک شما باز می‌کند به همین دلیل ممکن است شما دردهای خفیف یا گاهی اوقات شدیدی را در ناحیه شکم و لگن خود حس کنید. حالت تهوع‌هایتان همچنان ادامه دارد و گاهی اوقات به شدت گرمتان می‌شود یا سردردی شدید به سراغ شما می‌آید؛ برای مهار این مشکلات بهتر است کمی بیشتر مایعات به‌خصوص آب بنوشید و کمی بیشتر استراحت کنید.
شاید هنوز هم به شرایط جدید عادت نکرده باشید و نقش جدید خود و وجود مهمان کوچولوی خود را در داخل بدن خود به‌خوبی درک نکرده باشید اما نگران نباشید، کاملا طبیعی است. کم کم عادت می‌کنید و حتی از آن لذت خواهید برد.
در این مرحله از بارداری، علائم بارداری شما هنوز آنچنان چشمگیر نیست اما با کمی دقت در ظاهرتان متوجه می‌شوید که تغییرات بسیاری کرده‌اید. در این دوران، بارداری فیزیکی شما بیشتر از قبل خود را نشان می‌دهد و این تغییرات ممکن است علائم زیر را به همراه داشته باشد:
حالت تهوع و استفراغ
افزایش یا کاهش وزن
افزایش بزاق دهان
ویار شدید به خوردن برخی مواد غذایی
خستگی
نفخ و سوزش سر دل
مشکلات گوارشی و سوء‌هاضمه
بزرگ و حساس شدن سینه‌ها
تکرر ادرار و افزایش ادرارهای شبانه
گرفتگی عضلات لگن

مراقبت‌های بارداری در هفته هفتم بارداری
اگر تا این هفته به پزشک مراجعه نکرده‌اید باید دیگر خودتان را به یک متخصص نشان دهید. پزشک سؤالات متعددی از جمله سابقه بیماری، عوارض ژنتیکی، سابقه بارداری قبلی و … را می‌پرسد و جدول اضافه‌وزن را به شما می‌دهد که بدانید در هر هفته چه مقدار باید وزن اضافه کنید.
 دنبال یک راه حل می‌گردید که تهوع صبحگاهی خود را برطرف کنید ما به شما چند روش را آموزش می‌دهیم:

حداقل ۸ ساعت در طول شب بخوابید و هر زمان که خسته شدید استراحت کنید. هر زمان بدنتان به دلیل خستگی ضعیف شود تسلیم حالت تهوع می‌شود.
ویتامین‌های دوران بارداری را همراه غذا و مقدار زیادی آب بخورید. مواد مغذی موجود در ویتامین‌ها ممکن است سیستم دستگاه گوارش را به هم ریخته و حالت تهوع را بدتر کند. اگر با وجود خوردن ویتامین‌ها به همراه غدا، هنوزهم معده‌یتان اذیت می‌شود از دکترتان بخواهید ویتامینی حاوی مواد مغذی کمتری برای شما تجویز کند.
هر زمان بر محیط خود کنترل داشتید عواملی که باعث حالت تهوع می‌شوند را رفع کنید. از عطر، شمع و پاک کننده‌های خانگی که باعث تهوع می‌شوند اجتناب کنید. دیگر عوامل محیطی که ممکن است نیاز به تنظیم شدن داشته باشند عبارتند از درجه حرارت اتاق، نور و کیفیت هوا.

 

کارهایی که باید در هفته هفتم انجام دهید
اگرچه شما همچنان در ابتدای دوران بارداری قرار دارید اما باید همه جوانب را در نظر بگیرید و آزمایش‌ها و تست‌های لازم این دوران را تحت نظر پزشکتان سپری کنید تا از این طریق بارداری بی‌تنش، سالم و در عین حال موفقی داشته باشید. انجام برخی آزمایش‌ها در این دوران به این معنی نیست که شما یا جنینتان مشکلی دارید. نگران نباشید بلکه همه این کارها برای اطمینان بخشیدن به شما و خانواده‌تان انجام می‌شوند.

در هفته هفتم احتمالا پزشکتان برای ارزیابی شما آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که همه آن‌ها برای همه زنان باردار ضروری نیست اما بهتر است با نام آن‌ها آشنا شوید:
آزمایش پام اسمیر (نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم)
آزمایش‌های ژنتیک
اندازه‌گیری سطح آهن، نوع گروه خونی، پروتئین، گلوکز، گلبول‌های قرمز و سفید
آزمایش‌هایی برای چک بیماری‌هایی که ممکن است از مادر به جنین منتقل شود

 

تغذیه در هفته هفتم بارداری تغذیه
مصرف آهن خود را از طریق مواد غذایی افزایش دهید و خوردن مولتی ویتامین‌های بارداری خود را پس از مشورت با پزشک، آغاز کنید.
تغذیه بین هفته‌های ۵ تا ۸ بارداری، نقش مهمی را در رشد سیستم عصبی، گوارشی، تنفسی، گردش خون و سیستم تولید مثل ایفا می‌کند. در این هفته مصرف این مواد غذایی را در اولویت برنامه خود قرار دهید.
مصرف آهنی که از مواد غذایی به دست می‌آید و ویتامین‌های بارداری بسیار اهمیت دارد. افزایش حجم خون در طول بارداری و نیازهای جنین در حال رشد، مادر را در معرض خطر ابتلا به فقر آهن و کم خونی قرار می‌دهد. آهنی که در مواد غذایی قابل دسترس است، هِم نام دارد که در گوشت‌ گاو، خوک و مرغ یافت می‌شود. مواد غذایی سرشار از آهن شامل سبزیجات برگ سبز، لوبیا و نخود به همراه مواد سرشار از ویتامین سی مانند گوجه فرنگی و پرتقال را به رژیم غذایی خود راه دهید تا در جذب آهن به شما کمک کند. مولتی ویتامین‌های بارداری نیز منبع دیگری از آهن هستند.
میزان آهنی که در طول بارداری به شما پیشنهاد می‌شود حدود ۲۷ میلی گرم است که در بیشتر مولتی ویتامین‌های بارداری یافت می‌شود.
از مصرف مولتی ویتامین‌های بارداری غافل نشوید. این مواد منبعی از آهن، فولیک اسید و دیگر مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند. البته این نکته را به خاطر بسپارید که مولتی ویتامین‌‌ها هیچ گاه جایگزین غذایی خوبی نیستند.

 

منبع : بیتوته

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *