افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هشدار درباره هورمون های رشد قد بعد از ۱۸ سالگی

download-3

  • متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه غده هیپوفیز قدامی باعث ترشح هورمون رشد در بدن می شود، اظهار کرد: افزایش رشد استخوانی افراد تا سن ۱۸ سالگی توسط این غده انجام می شود و بر پروتئین و چربی ها متابولیسم کربوهیدرات ها تاثیر بسزایی دارد.

 

زهرا اصغری متخصص پزشکی ورزشی  با بیان اینکه هورمون رشد یک پلی‌پپتید متشکل از ۱۹۲ اسید آمینه است، گفت: هورمون رشد از قسمت قدامی غده هیپوفیز ترشح می‌شود که بخش قدامی در انسان ۷۰ درصد وزن غده را تشکیل می‌دهد و محل سنتز و ترشح چندین هورمون است.

وی بابیان اینکه قسمت قدامی بیشتر عمل تحریک و تنظیم ترشحات سایر غدد درون ریز بدن را به عهده دارد، اظهار داشت: از مهمترین هورمون های بخش قدامی رشد، پرولاکتین یا لاکتوژن و سوماتوتروپین است.
اصغری با اعلام اینکه گاهی کمبود ترشح هورمون رشد باعث ایجاد اختلال در رشد بدن می شود، تاکید کرد: تجویز هورمون رشد باعث بهبود عملکرد رشد می‌گردد اما اگر افزایش ترشح هورمون رشد پس از دوران بلوغ رخ دهد موجب رشد غیر طبیعی قطری استخوانهای جمجمه، صورت، پیشانی، فک ها، دست و پا و درشت پیکری می‌گردد که ممکن است با برخی عوارض متابولیسمی و حتی دیابت همراه باشد.
این متخصص پزشکی ورزشی با بیان اینکه غده هیپوفیز قدامی باعث ترشح هورمون رشد در بدن می شود، اظهار کرد: افزایش رشد استخوانی افراد تا سن ۱۸ سالگی توسط این غده انجام می شود و بر پروتئین و چربی ها متابولیسم کربوهیدرات ها تاثیر بسزایی دارد.
وی با بیان اینکه عواملی مانند ژنتیک، تغذیه و هورمون رشد باعث رشد طولی بدن افراد می شود، افزود: پس از ۱۸ سالگی مصرف هورمون رشد باعث پهن شدن و رشد استخوان، افزایش چربی، سردرد، افزایش فشار مغزی، پرخاشگری و خواب نامناسب در افراد می شود.
اصغری با اشاره به تاثیر هورمون رشد در افزایش قد گفت: در دوران رشد افزایش قد صورت می گیرد که البته بعد از اینکه غضروف های استخوان سفت و رشد توقف پیدا کند افزایش قد امکان پذیر نیست.
وی درباره عوامل تحریک کننده هورمون رشد بیان کرد: مصرف غذاهای حاوی پروتئین، انجام ورزش های کششی، استفاده از اسید آمینه، خواب منظم و کاهش وزن باعث تحریک هورمون رشد در افراد می شود.
منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *