افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

هشدار درباره مصرف بیش از اندازه پروتئین بر بدن

238

  • رژیم های غذایی سرشار از پروتئین می توانند آسیب شدید کلیه ها را به همراه داشته باشند زیرا این اندام ها باید به طور مداوم سخت کار کنند تا نیتروژن خون را از بین ببرند. به طور طبیعی بدن می تواند مقادیر مشخصی از پروتئین را از طریق ادرار دفع کند

 

تعمیر بافت های عضلات، مو، ناخن ها، و حفظ سلامت پوست، غضروف ها، استخوان و … نیازمند دریافت کافی پروتئین از طریق مواد غذایی است. اما تا به حال از خودتان پرسیده‌ اید چه میزان پروتئین برای شما کافی است؟
ابتلا به مشکلات کلیوی: رژیم های غذایی سرشار از پروتئین می توانند آسیب شدید کلیه ها را به همراه داشته باشند زیرا این اندام ها باید به طور مداوم سخت کار کنند تا نیتروژن خون را از بین ببرند. به طور طبیعی بدن می تواند مقادیر مشخصی از پروتئین را از طریق ادرار دفع کند اما مصرف بیش از حد موجب شکل گیری استرس در کلیه ها برای خلاص شدن از شر نیتروژن اضافی می شود که در بلند مدت آسیب کلیوی را به همراه دارد.
اضافه وزن: اگرچه در کوتاه مدت ممکن است کاهش وزن را با مصرف بیش از حد پروتئین تجربه کنید، اما وزن مجددا به میزان سابق خود باز می گردد و یا حتی می تواند بیشتر از زمانی شود که برنامه کاهش وزن خود را آغاز کرده اید. با توجه به مطالعات موسسه ملی بهداشت در ایالات متحده، بیش از ۹۰ درصد کسانی که رژیم هایی پر از پروتئین را انتخاب می کنند، مجددا نسبت به کسانی که رژیم غذایی متعادلی دارند، دچار اضافه وزن می شوند.
کج خلقی: مطالعات نشان داده افرادی که یک رژیم غذایی کم کربوهیدارت را برای یک بازه زمانی یک ساله یا بیشتر دنبال می کنند، با آثار منفی چشمگیر روی خلق و خوی خود مواجه می شوند. افزایش تحریک پذیری، افسردگی، و بی قراری به واسطه کمبود کربوهیدارت ها (قند و نشاسته) و کاهش تولید سروتونین، از عوارض مصرف بیش از حد پروتئین ها است.
بیماری قلبی: اگرچه یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین بدون چربی و با کربوهیدارت های پیچیده، از ابتلا به مشکلات سلامت در کوتاه مدت پیشگیری می کند، اما دنبال کردن چنین رژیم غذایی در بلند مدت قابل هشدار است و این را محققان کلینیک مایو اعلام کرده اند. رژیم های غذایی سرشار از پروتئین که شامل گوشت قرمز و لبنیات پر چرب می شوند در بلند مدت می توانند خطر بیماری قلبی عروقی را افزایش دهند.
کتوز یا بوی بد دهان: افرادی که رژیم های غذایی سرشار از پروتئین را دنبال می کنند، اگرچه ممکن است کاهش وزن را در کوتاه مدت تجربه کنند، اما احتمال مواجهه با نفس بد بو به لطف وضعیتی که به نام کتوز شناخته می شود، آنها را تهدید می کند. کتوز زمانی رخ می دهد که بدن به واسطه کمبود کربوهیدارت ها استفاده از چربی به عنوان سوخت را آغاز می کند. همان گونه که بدن از ذخایر چربی استفاده می کند، زمینه ساز تولید کتون می شود. انتشار این مواد شیمیایی نفس بدبو و بوی بد دهان را موجب می شود. از آنجایی که کتون ها از اعماق درون بدن منتشر می شوند، هر میزان مسواک زدن، شستشوی دهان و آدامس جویدن نیز در رفع بوی بد تاثیری نخواهد داشت.
مشکلات گوارشی: برای حفظ عملکرد درست و سالم دستگاه گوارش مصرف روزانه ۲۵ تا ۳۵۵ گرم فیبر توصیه می شود. پیشگیری از شرایطی مانند نفخ، گاز، و یبوست به میزان فیبری که در رژیم غذایی خود از کربوهیدارت های پیچیده (به عنوان مثال، غلات کامل، لوبیا، میوه ها، و سبزیجات) دریافت می کنید، بستگی دارد. بر همین اساس است که رژیم های غذایی سرشار از پروتئین و کم کربوهیدارت به ناآرامی گوارشی منجر می شوند

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *