افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نکات مهم درباره کک و مک

کک و مک از جمله مشکلات پوستی می باشد که افرادی که دارای پوست سفید می باشد پیش می آید.کک و مک نقاط صاف و گردی هستند که عمدتا باندازه نوک یک ناخن می توانند باشند. نقاطی که بدون نظم خاصی بر روی پوست ایجاد و پخش می شوند مخصوصا پس ازتماس مکرر با تابش خورشید و بالاخص در افرادی با پوست سفید و روشن.رنگ کک و مک ها متفاوت است آنها ممکن است قرمز، زرد، برنزه، قهوه ای روشن و یا سیاه باشند. اما همیشه از رنگ پوست اطراف خود تیره ترند چرا که آنها در نتیجه باقیماندن رنگدانه های تیره به نام ملانین ایجاد می گردند.

انوع کک و مک

کک و مک ها دو گونه اساسی دارند با اسمهای تقریبا عجیب: Ephelides و Lentigine

۱- Ephelides: لکه هایی صاف و بدون برجستگی به رنگ قرمز یا قهوه ای روشن و نوعا در طی ماههای آفتابی ظاهر و در زمستان ناپدید می شوند و بیشتر در افرادی با پوستهای روشن و در خانواده هایی با زمینه ارثی دیده می شود.استفاده مرتب از کرمهای ضدآفتاب در زمانی که در معرض تابش آفتاب هستید به جلوگیری از ظهور این نوع کک و مک کمک فراوانی می کند.

۲- Lentigines : در کودکان ممکن است لکه های برنزه کوچک، قهوه ای و یا سیاه که از نوع ephelides تیره هستند ایجاد شوند و در فصل زمستان هم ناپدید نمی شوند. اگر چه این نوع کک و مک معمولا یک نوع از سندروم ژنتیکی پوست می باشد اما غالبا این لکه ها بدون اهمیت هستند. “Liver spots” یا لکه های کبدی از این نوع هستند و هیچ ربطی به بالا رفتن سن و پیری ندارند و بیشتر در افرادی با آمادگی های ژنتیکی ظاهر می شوند. البته اصطلاح لکه های کبدی کاملا اشتباه است چرا که هیچگونه ارتباطی بین این لکه ها و کبد وجود ندارد و عموما در افراد پیرتری که بدون استفاده از کرمهای ضدآفتاب در معرض تابش خورشید قرار می گیرند بیشتر ظاهر میشوند.

کک و مک چگونه افزایش می یابند؟

نور خورشید و تابشهای برنزه کننده اشعه (UV) ماوراءبنفش را منتشر می کنند. پس از این که شما در معرض تابش نور خورشید قرار گرفتید پوست شما ضخیم شده و رنگدانه ملانین در سلولهای تولید کننده رنگ (ملانولیت ها) به حداکثر میزان خود شروع به تولید رنگ می کنند. افراد با پوست تیره نسبتا از افراد روشن و بور نسبت به تابش خورشید حساس هستند. البته افراد با پوست تیره کاملا هم در برابر اثرات خورشید مقاوم نیستند و حتی می توانند با تماس های طولانی آفتاب سوخته هم شوند. قطع نظر از رنگ پوست، کک و مک نتیجه توضیح ناموزون و نامتوازن رنگدانه ملانین در پوست می باشد. کک و مک چیزی نیست جز ته نشین شدن نامتعارف ملانین در یک نقطه از پوست.

پیشگیری و درمان کک و مک

این مشکل پوستی یک بیماری ژنتیکی و در افراد سفیدپوست با چشم‌های روشن و موهای طلایی متمایل به مشکی شایع است. یعنی دهه سوم زندگی به بعد همچنان ادامه می‌یابد، این بیماری ژنتیکی و مربوط به سلول‌های رنگی پوست است بنابراین هیچ درمان قطعی‌ای ندارد…تمام روش‌های درمانی و داروهایی که شرکت های دارویی- بهداشتی تبلیغ می‌کنند، فقط لکه‌ها را کم‌رنگ‌تر می‌کنند و هیچ‌کدام خاصیت درمان قطعی ندارند.

کشورهای اروپایی و آمریکا که در نژاد آنها کک‌و‌مک شیوع زیادی دارد، بسیار خوب توانسته‌اند این مشکل را بپذیرند و به‌هیچ‌وجه آن را بیماری تلقی نمی‌کنند و بی‌دلیل هم به دنبال درمان‌های متعدد نمی‌روند اما در ایران بیشتر خانم‌هایی که پوستشان کک‌‌‌ومک دارد. به توصیه‌های متخصصان پوست عمل نمی‌کنند و برای درمان، به سراغ محصولات آرایشی‌-بهداشتی تبلیغ‌شده می‌روند.تنها توصیه ما این است که برای کمرنگ‌تر شدن لک‌ها و پیشگیری از پررنگ‌تر شدن آنها، از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید.در ساعتهای ۱۰ صبح تا ۴ عصر حتی‌المقدور در محیط بیرون و مقابل آفتاب نمانید و هر ۳ ساعت کرم‌ ضدآفتاب با SPF بالای ۳۰ را به صورت بمالید.

در استخر، کوه و دریا و به‌خصوص اگر برای شنا به استخرهای روباز می‌روید، ضدآفتاب را فراموش نکنید. پوشیدن دستکش و استفاده از کلاه لبه‌دار هم الزامی است. بعضی‌ها عادت دارند کرم زینک‌اکساید را به جای ضد آفتاب به کار ببرند که اشتباه است، چون پوشش کامل و خوبی ندارد و هدف ما را از استفاده آن تامین نمی‌کند. در ضمن پوست را سفید و از منظر زیبایی نامطلوب می‌کند. خواص درمانی هم که ندارد و فقط یک محافظ در برابر آفتاب است و بس.

نکته دیگر اینکه هزینه کردن برای خرید کرم‌های لکه‌‌بر که پوست را مقطعی روشن یا انجام لیزر خاص که لک‌ها را کم‌رنگ می‌کند، بی‌فایده و مقطعی است، چون مشکل کک‌و‌مک ژنتیکی و درونی است.گذشته از این اگر در برابر آفتاب و اشعه ماورای‌بنفش آن پوشش کامل نداشته باشید و از پوست محافظت نکنید، لکه‌ها دوباره عود می‌کنند. تاکید می‌کنم که این حالت به‌هیچ‌وجه بیماری مهمی تلقی نمی‌شود و بهتر است آن را قبول کنید و دنبال درمان‌های آنچنانی نباشید.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *