جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



نقش ویتامین D در بدن چیست علائم کمبود و منابع ویتامین دی

 

  • ويتامين D در روغن جگر ماهي، جوانه گندم، ميگو، شير، جگر گوساله، كاكائو، ماهي آزاد كه مقدار زيادي ويتامين D دارد، زرده تخم‎مرغ، خامه تازه، روغن زيتون، روغن نارگيل، خرما، مغز قلم گاو، گوسفند، گوساله و ماهي ساردين يافت مي‎شود.

کمبود ویتامین D ، توانایی فرد و سیستم ایمنی را جهت از بین بردن میکروب ها و سلول های سرطانی، تحت تأثیر قرار می دهد. رشد استخوانی ، استحکام استخوانها و دندانها ، سلامت استخوان در دوران کهنسالی و عدم ابتلا به استئوپروز یا پوکی استخوان همه به دلیل تاثیر ویتامینD در حفظ تعادل کلسیم و فسفر است.

–    كمبود آن باعث وقفه در تثبيت نمك‎هاي كلسيم در بافت‎ها مي‎گردد و باعث راشيتيسم مي‎شود.

–    ويتامين D باعث مي‎شود كه كلسيم از ديواره روده وارد خون شود.

–    ويتامين D باعث كاربرد صحيح كلسيم، فسفر در بدن مي‎گردد.

–    باعث محكم شدن استخوان و شكستگي‎هاي استخوان و از كرم خوردگي دندان جلوگيري مي‎كند.

–    ويتامين D چون در بدن مي‎ماند و ذخيره مي‎گردد بايد با احتياط مصرف گردد اگر فقط با تجويز پزشك باشد بهتر است.

–    ازدياد ويتامين D در بدن باعث استفراغ و دردهاي شكمي مي‎گردد.

–    ويتامين D در بيشتر گياهان وجود ندارد.

– ويتامين D مقاومت بدن را در مقابل بيماري‎هاي عفوني زياد مي‎كند البته به همراه ويتامين C.

– كمبود ويتامين D باعث تشنج‎هاي شديد مي‎گردد.

– كمبود ويتامين D سل پوستي و نارسايي كار غده تيروئيد را بوجود مي‎آورد.

– ويتامين D نقش اساسي در سلامت‎ ناخن‎هاي شما دارد.

– همان‎طور كه بدون ويتامين A چشمان سالمي نخواهيد داشت بدون ويتامين D استخوان سالمي نخواهيد داشت.

– ويتامين D در معالجه ورم ملتحمه چشم كمك مي‎كند.

– درجذب ويتامين‎ها كمك مي‎كند.

– در جذب ويتامين A كمك مي كند.

– آلودگي  هوا باعث از بين رفتن ويتامين D مي‎شود.

– ويتامين D از ورم دست و پا جلوگيري مي‎كند.

– كمبود ويتامين D باعث پيچيدگي عضلات مي‎گردد.

– ويتامين D براي رفع چين و چروك پوست مفيد است در كرم با ويتامين A مصرف شود طبق نظر پزشك.

– از سفيدشدن مو جلوگيري مي‎كند.

– خشكي پوست و جوش‎هاي صورت را برطرف مي‎كند.

– خانم‎هاي حامله نياز بيشتري به ويتامين D دارند البته طبق نظر پزشك.

– موجب تقويت قواي مغزي و فكري مي‎گردد.

– ويتامين D در روغن جگر ماهي، جوانه گندم، ميگو، شير، جگر گوساله، كاكائو، ماهي آزاد كه مقدار زيادي ويتامين D دارد، زرده تخم‎مرغ، خامه تازه، روغن زيتون، روغن نارگيل، خرما، مغز قلم گاو، گوسفند، گوساله و ماهي ساردين يافت مي‎شود.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید