افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نقش امگا ۳ و اهمیت آن در بدن

مزایای امگا 3 برای بدن

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ اسید‌های چرب امگا ۳ برای بدن اهمیت بسیار زیادی دارند، این مواد مفید می‌توانند سلامت بدن و حتی مغز شما را تضمین کنند. در حقیقت تعداد کمی از مواد غذایی دارای اسید‌های چرب امگا ۳ هستند. در این مقاله به مزایای امگا ۳ و اهمیت آن در بدن انسان می‌پردازیم.

مقابله با افسردگی و اضطراب

افسردگی و اضطراب یکی از بیماری‌های رایج در جهان امروزی است که علائمی مانند غم، اندوه و از دست دادن آرامش را به همراه دارد. جالب است بدانید، بر اساس مطالعات انجام شده کسانی که امگا ۳ مصرف می‌کنند، کم‌تر از سایر افراد دچار افسردگی و اضطراب می‌شوند هم‌چنین افراد افسرده‌ و مضطربی که شروع به مصرف امگا ۳ می‌کنند، پس از مدتی بهبود می‌یابند.

ALA، EPA و DHA سه نوع اسید چرب هستند که EPA برای مقابله با افسردگی بسیار مناسب است. براساس مطالعات انجام شده EPA بسیار تاثیر گذارتر از قرص‌های ضد افسردگی است.

بهبود بینایی چشم

DHA، نوعی امگا ۳ است که جزء اصلی ساختار مغز و شبکیه چشم است. وقتی در بدن به میزان کافی DHA موجود نباشد، مشکلات بینایی می‌توانند بروز دهند. جالب است بدانید که کمبود این اسید چرب موجب بروز بیماری‌هایی مانند ماکولار، آسیب چشم و کوری دائمی می‌شود.

بهبود سلامت مغز حین دوران بارداری و زندگی روزمره

امگا ۳ برای رشد و تکامل مغز نوزادان حیاتی است. DHA، حدود ۴۰ درصد از اسید‌های چرب مغز و ۶۰ درصد از شبکیه چشم را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین جای تعجب نیست که نوزادانی که از DHA تغذیه کردند، بینایی بهتری نسبت به سایر نوزادان دارند.
مصرف این اسید چرب در دوران بارداری مزایای زیادی برای کودک به همراه دارد.

مزایای مصرف امگا ۳ در دوران بارداری برای کودک

  • هوش عالی
  • بهبود روابط اجتماعی
  • مشکلات اخلاقی کم‌تر
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های پیشرفته
  • کاهش خطر ابتلا به ADHD، اوتیسم و فلج مغزی

کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی

حملات قلبی و سکته مغزی علل اصلی مرگ در جهان امروزی است. محققان معتقد بودند کسانی که بیش‌تر ماهی مصرف می‌کنند، کم‌تر دچار حملات قلبی و سکته مغزی می‌شوند، بعد ها به این نتیجه رسیدند که این نتیجه‌گیری به خاطر امگا ۳ موجود در ماهی است.

مزایای امگا ۳ برای قلب انسان

  • کاهش ۱۵-۳۰% گلیسیرید‌ها
  • کاهش فشار خون
  • بالا بردن سطح HDL کلسترول
  • مخلوط کردن پلاکت‌های خون و جلوگیری از لخته شدن خون در بدن
  • جلوگیری از مسدود شدن رگ‌ها
  • جلوگیری از ایجاد التهاب

جالب است بدانید که مصرف امگا ۳ در بعضی افراد موجب کاهش LDL کلسترول می‌شود.

کاهش ADHD (بیش فعالی) در کودکان

مطالعات متعدد نشان داده است که کودکان مبتلا به ADHD دارای سطوح پایین اسیدهای چرب امگا ۳ در مقایسه با هم‌سنین خود هستند.
به تازگی، محققین شواهدی در مورد درمان‌های مختلف ADHD را ارزیابی کرده اند. آنها مکمل‌های روغن ماهی را یکی از امیدوار کننده‌ترین روش‌ها دانستند.

کاهش سندروم متابولیک

سندروم متابولیک شامل فشار خون بالا، دیابت، چاقی شکم، تری گلیسیرید بالا و HDL پایین است. مصرف این اسید چرب میزان ترشح انسولین، التهاب بدن و خطر ابتلا به بیماری قلبی را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک کاهش می‌دهد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *