جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



نفس های عمیق بکشید و از زندگی لذت ببرید

۵ تکنیک برای تنفس عمیق

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ تنفس عمیق یکی از چندین تمرین موثر برای سلامتی است که می‌توانید به شما کمک کند تا استرس از بدنتان خارج شود. بسیاری از مردم از رقصیدن یا کار کردن برای از بین رفتن استرسشان کمک می‌گیرند و حال خودشان را خوب می‌کنند. بعضی دیگر سعی می‌کنند با کمک سیگار استرس را از خود دور کنند که این بدترین و اشتباه‌ترین کار برای بدن است. ما در این مطلب به شما ۵ تکنیک یاد می‌دهیم که به سلامتی و شادتر بودنتان کمک می‌کند.

۱. تصورات ذهنی

صاف بنشینید و چشم‌هایتان را ببندید و خودتان را در محلی که در آنجا احساس شادی می‌کنید تصور کنید. این مکان می‌تواند جایی باشد که واقعا به آنجا رفته‌اید و آنجا را دوست دارید یا محلی باشد که در رویاهایتان آن را برای خود ساخته‌اید. می‌توانید یک آبشار زیبا را تصور کنید یا اگر دریا را دوست دوست دارید می‌توانید یک ساحل آرام و زیبا را متصور شوید. در این مدت به کارهای خانه یا هرچیزی که محل شادتان را از ذهنتان دور کند فکر نکنید. از طریق صداهای طبیعی مانند صدای اقیانوس و صدای آبشار و از این قبیل صداها برای داشتن تصور بهتر استفاده کنید. هنگامی که این محل به طور کامل در ذهنتان نقش بست به آرامی نفس عمیق بکشید و هوای تازه را وارد ریه و رگ‌هایتان کنید. این کار را به صورت مکرر انجام دهید تا احساس بهتری پیدا کنید.

۲. آرامش تصاعدی

ابتدا شروع به عمیق نفس کشیدن کنید. هوای تازه را از طریق بینی وارد ریه‌هایتان کنید و از دهان خارج کنید. برای داشتن نتیجه بهتر این کار را به آرامی انجام دهید. سپس عضلاتتان را شل کنید. از پاهایتان شروع کنید. پاهایتان را ریلکس کنید و ریلکس شدن را به سمت زانو، ران، قفسه سینه، بازوها، چشم‌ها و دست‌‌ها انتقال دهید. عضلاتتان را منعطف و شل کنید و در همین حال نفس عمیق و آرام بکشید. این کار را می‌توانید در خانه و حتی در بین کارتان و پشت میز کار انجام دهید.

۳. تنفس کاپالابهاتی (تنفس جمجمه درخشان) 

کاپالا در زبان سانسکریت یعنی جمجمه و بهاتی به معنای درخشش میباشد. کاپالابهاتی یکی از هزاران حرکات یوگا است. شما می‌توانید این حرکت را با فرو دادن هوای تازه به داخل بدنتان آغاز کنید. هوایی که آرام وارد بدنتان کرده‌اید را باید با سرعت و قدرت زیاد از دهانتان خارج کنید. شما با این تجدید هوای قدرتمند احساس راحتی و آرامش پیدا می‌کنید و می‌توانید این کار را بارها و بارها در طول روز انجام دهید.

۴. تنفس عمیق و متناوب

این نوع تنفس بهترین نوع تنفس برای کسانی است که سرشار از استرس هستند. این تنفس آرامش و تعادل را به زندگی شما برمی‌گرداند. ابتدا صاف بنشینید و پاهایتان را در امتداد بدنتان قرار دهید. انگشت شست راسستان را روی سوراخ راست بینی‌تان قرار دهید و راه رفت و آمد هوا را ببندید سپس از طریق سوراخ سمت چپ بینی‌تان نفس‌های آرام و عمیق بکشید. هنگامی که به اندازه کافی هوا وارد بدنتان کردید با انگشت اشاره دست راستتان سوراخ چپ بینی‌تان را نیز مسدود کنید و راه خروج هوا ببندید. انگشت شستتان را از روی سوراخ راست بینی‌تان بردارید و هوا را از طریق آن خارج کنید. برعکس این کار را نیز انجام دهید. برای چند دقیقه به این حرکت ادامه دهید. این تکنیک کانال‌های تنفسی‌تان را باز می‌کند و باعث می‌شود از سرما خوردگی دور شوید و احساس تازگی و پر انرژی بودن داشته باشید.

۵. تنفس عمیق و کامل

این نوع تنفس عمیق شامل سه مرحله است. ابتدا باید ریه‌های خود را تا جایی که جا دارد پر از هوا کنید و سپس آن را به طور کامل خارج کنید. برای شروع این تمرین در یک حالت راحت و درست بنشینید. بعد از نسشتن کتفتان را شل کنید و قفسه سینه‌تان را باز کنید و به آرامی هوا را وارد آن کنید. شکمتان را به سمت داخل بکشید تا رگ‌هایتان از هوا پر شوند. بعد از اینکه نفس را وارد کردید ۵ ثانیه صبر کنید بعد آن را خارج کنید. برای انجام این کار عجله کنید و هوا را آرام و آهسته خارج کنید.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید