افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نشانه های بیماری با ۹ علامت روی دست شما

 کمبود ویتامین B

  • اگر ناخن های شما ظریف تر از یک شیشه فانتزی هستند، ممکن است کمبود روی داشته باشید. روی به رشد و بازسازی سلول های پوست کمک می کند.

هر روز دستان تان را می بینید، ولی آخرین باری که واقعا به آن ها نگاه کرده اید، چه زمانی بوده است؟ اگر خیلی وقت پیش بوده، ممکن است بخواهید نگاهی دوباره به آن ها بیندازید. همه چیز از ناخن های نامرتب گرفته تا انگشتان لرزان، می تواند نشانه ای از ایجاد مشکلی برای سلامتی شما باشد.

لرزیدن دست ها

اگر دستان تان به صورتی غیر قابل کنترل می لرزند، همیشه هم نگران کننده نیست. یک توضیح ساده برای لرزش دست این است که کافئین بیش از حد مصرف کرده اید. بعضی از داروها از جمله داروهای آسم و داروهای ضد افسردگی هم می توانند باعث لرزش در دستان تان شوند. با این حال اگر هیچ کدام از این عوامل مقصر نبودند یا به طور مکرر دچر لرزش های غیر قابل توضیح می شوید، به پزشک مراجعه نمایید. به گفته دکتر دیوید ای بنک (David E. Bank) استادیار در زمینه بیماری های پوستی در نیویورک، یکی از عوامل نادر آن هم می تواند بیماری پارکینسون باشد، اختلال سیستم عصبی که بر حرکت تاثیر می گذارد.

ناخن های ضعیف یا شکننده

اگر ناخن های شما ظریف تر از یک شیشه فانتزی هستند، ممکن است کمبود روی داشته باشید. روی به رشد و بازسازی سلول های پوست کمک می کند. در این صورت بهتر است خوراکی های غنی از روی را به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا ببینید بهبودی در مشکل تان ایجاد می شود یا نه. برخی از گزینه ها: جوانه گندم، جو دوسر، آجیل و گوشت.

پوسته پوسته شدن پوست دست

اگر پوست نوک انگشتان تان ناگهان پوسته پوسته شده است، ممکن است کمبود ویتامین B داشه باشید. ویتامین های گروه B، از قبیل نیاسین (B3) و بیوتین (B7) بیشترین اهمیت را برای سلامت پوست دارند. مصرف مکمل بیوتین (biotin) به رشد پوست و ناخن کمک می کند. نیاسین (niacin) با جلوگیری از تشکیل ملانین و افزایش رشد کلاژن و بهبود رطوبت طبیعی پوست، از پوست محافظت کرده و به ترمیم آن کمک می کند. علاوه بر استفاده از مکمل بهتر است به رژیم غذایی تان خوراکی های غنی از نیاسین از قبیل ماهی، بادام زمینی و قارچ، همچنین خوراکی های غنی از بیوتین نظیر آووکادو و ماهی تن را اضافه کنید.

خشکی، خارش و راش پوست دست

اگر به نظرتان استفاده هیچ لوسیونی برای خشکی دستان تان کارساز نیست، ممکن است اگزما داشته باشید. یک بیماری پوستی که باعث خارش، خشکی یا ترک پوستی می شود. با پزشکتان صحبت کرده تا اگر نیاز به یک کرم قوی برای بازگرداندن حالت طبیعی پوست تان داشته باشید، برایتان کرم مناسبی را تجویز کند. اگر دکتر تشخیص داد که اگزما ندارید و فقط دچار خشکی پوست دست شده اید، از مرطوب کننده های قوی حاوی ویتامین A استفاده کنید. شستشوی مکرر دست ها می تواند باعث خشکی پوست شود و تماس با کاغذ یا سایر مواد خشک در طول روز هم به این خشکی می افزاید. شب ها می توانید از ویتامین E استفاده نمایید، چون مدت زمانی که خواب هستیم دستهایمان را نمی شوییم، لذا این محصولات زمان کافی برای نفوذ به پوست مان را دارند.

ناخن رنگ پریده یا سفید

این نوع تغییر رنگ می تواند نشانه کم خونی باشد، به این معنی که شما به اندازه کافی سلول های قرمز خون سالم برای انتقال اکسیژن کافی به بافت خود ندارید. یک آزمایش خون ساده می تواند کم خونی را بررسی کند و درمان به طور کلی شامل مصرف مکمل آهن است، ولی حتما باید قبل از استفاده توسط یک پزشک مناسب ارزیابی شود.

انگشتان آبی

انگشتانی که رنگشان از سفید تا آبی و قرمز تغییر می کند، می توانند نشان دهنده سندرم رینود (Raynaud s syndrome) باشند. این مشکل سبب سردی انگشتان دست و پا می شود که می تواند همراه با درد، بی حسی و سوزش باشد. کارشناسان معتقدند که، رینود به علت اسپاسم عروق خونی و کاهش گردش خون رخ می دهد، اما علت هنوز معلوم نیست. بهترین درمان: پوشیدن دستکش، مصرف داروهای جویزی و اجتناب از استرس های احساسی، سیگار کشیدن و در معرض هوای سرد قرار گرفتن، است.

ناخن انعطاف پذیر

ناخن های نرم و قابل انعطاف می توانند نشان دهنده کمبود پروتئین و کلسیم باشند. یکی از نشانه های هیپوکلسمیا (hypocalcemia، کمبود کلسیم) ناخن های شکننده یا پوست خشک پوسته شده و موی زبر و خشن است. کمبود پروتئین می تواند باعث ایجاد برآمدگی روی ناخن هم بشود.مطمئن شوید که رژیم غذایی تان سرشار از محصولات لبنی، ماهی ساردین و اسفناج است. اگر با تغییر رژیم غذایی تغییری حس نکردید، به پزشک مراجعه نمایید.

وجود یک خط تیره در ناخن

اگر یک خط تیره زیر ناخن تان دارید، فورا به پزشک مراجعه کنید. این علامت می تواند نشان دهنده عوارض اولیه ملانوما (melanoma) باشد، ولی می دانیم که این نوع سرطان پوست زیر ناخن بسیار نادر است. براساس مطالعه ای که در ایتالیا انجام شده فقط حدود ۱ تا ۳ درصد از موارد ملانوم را شامل می شود. نکته: قبل از مراجعه به پزشک هر نوع پولیشی که روی ناخن دارید تمیز کنید تا ارزیابی ناخن تان توسط دکتر به طور کامل انجام شود.

لک های قهوه ای روی پوست دست

این ها لکه های سنی و کبدی هستند که به طور مستقیم از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ایجاد می شوند. دست ها به شدت در معرض آسیب های اشعه ماوراء بنفش خورشید هستند، به خصوص هنگام نگه داشتن فرمان در رانندگی. بنابراین مطمئن شوید که از یک ضد آفتاب با SPF بالا روی دست تان استفاده می کنید، به خصوص زمانی که می دانید مدت زمان طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند.

 

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *