افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

نرمی استخوان از پیشگیری تا درمان

336139-412862-5676

یکی از بیماری های استخوانی ، نرمی استخوان می باشد که همین نرمی استخوان باعث بروز شکستگی های مکرر و تغییر حالت استخوان می باشد در این جا نتیجه تحقیقات درباره نرمی استخوان از پیشگیری تا درمان را بیان می کنیم .

بهترین راه پیشگیری از کمبود ویتامین D قرار گرفتن به میزان کافی در معرض نور آفتاب به همراه مصرف ویتامین D به مقدار مناسب می باشد. میزان نیاز روزانه به ویتامین D حدود ۴۰۰ واحد در روز است که این مقدار برای آن ها که در معرض کمتری از نور آفتاب قرار دارند، حدود ۱۰۰۰ واحد می باشد. بیماریانی که با داروهای ضدتشنج به خصوص فنی توئین درمان می شوند، برای جلوگیری از نرمی استخوان لازم است هر ماه ۵۰ هزار واحد ویتامین D مصرف کنند. آنچه در بالا عنوان شد، اقدامات لازم برای پیشگیری بود.

دوگروه از افراد مبتلا به نرمی استخوان
گروه اول :

بیمارانی که سوءجذب ندارند و علت کمبود ویتامین D در آنها، کمبود تغذیه ای یا فقرآفتاب است. در این بیماران ابتدا ویتامین D به مقدار ۵۰ هزار واحد ۱ تا ۲ بار در هفته و به صورت خوراکی مصرف می شود این کار برای ۶ تا ۱۲ ماه ادامه می یابد. طی این مدت ذخایر ویتامین D بر می گردد. پس از این مدت روزانه ۱۰۰۰ واحد از ویتامین D برای بیمار کافی است، اما از آنجا که طول عمر ویتامینD در خون زیاد است می توان به جای مصرف روزانه ی آن، هر ۲ ماه یکبار ۵۰ هزارواحد به صورت خوراکی به بیمار داد.

علاوه بر ویتامین D باید کلسیم را به رژیم دارویی بیمار اضافه کرد. دارویی که اکنون در دسترس بیماران قرار دارد کربنات کلسیم است که به میزان ۲ تا ۳ کپسول در روز باید مورد استفاده قرار گیرد. کربنات کلسیم باید همراه با غذا به بیمار داده شود. برای آنکه بیمار دچار سنگ های کلیوی از جنس کلسیم نشود یا دچار هیپرکلسمی و افزایش کلسیم خون نشود باید درمان را با استفاده از اندازه گیری ویتامین D نیمه فعال و همچنین جمع آوری ۲۴ ساعته ادرار از نظر کلسیم پیگیری کرد.

گروه دوم :
بیمارانی هستند که کمبود ویتامین D در ان ها به علت سوء جذب می باشد.این بیماران به مقادیر بالای ویتامین D نیاز دارند. این بیماران گاهی به مصرف روزانه ۵۰ هزار واحد از ویتامین D نیازمند هستند. برای پیگیری درمان و ارزیابی جواب درمانی می توان از اندازه گیری سطح خونی ویتامین D نیمه فعال استفاده کرد. در درمان کمبود ویتامین D، سطح خونی این فرآورده باید در حد نرمال باشد. در بیمارانی که سوءجذب دارند می توان به جای استفاده از ویتامین D غیر فعال از ویتامین D کاملاً فعال که به آن کلسی تریول یا روکالترول گفته می شود به میزان ۱ تا ۳ کپسول در روز استفاده کرد. جواب به این درمان در این بیماران با اندازه گیری ۲۴ ساعته ادراری کلسیم قابل پیگیری است.

زمان مصرف دارو بین بیماران مبتلا به نرمی استخوان
گاهی اوقات علت بیماری قابل شناسایی و درمان است. در این صورت پس از درمان و جایگزین کردن کمبود اولیه ی ویتامین D ( مثلاً یک دوره ی ۶ تا ۱۲ ماهه ی ویتامین D به میزان ۵۰ هزار واحد در هفته ) بیمار نیازی به درمان اضافی ندارد، مثل کمبود ویتامین D در اثر فقر آفتاب که بیمار با تغییر در روش زندگی و قرار گیری در معرض آفتاب مناسب، مشکل خود را بر طرف می کند. اگر علت بیماری شناسایی شود اما قادر به درمان قطعی نباشیم، بیمار برای درمان نرمی استخوان برای همه ی عمر نیازمند مقادیر بالای ویتامین D  می باشد.

یک بیماری ارثی با عنوان راشیتیسم وابسته به ویتامین D وجود دارد که اختلال اصلی آن ، عدم توانایی کلیه در تبدیل فرم نیمه فعال به فرم فعال می باشد. در این بیماری لازم است بیماری روزانه حدود ۱۰ تا ۳۰ هزار واحد ویتامین D دریافت کند یا بیماری دیگری که راشیتیسم وابسته به ویتامین D نوع ۲ است که کلیه فرم نیمه فعال را به فرم فعال تبدیل می کند اما سلول های روده حرف ویتامین D فعال را برای افزایش جذب کلسیم و فسفر گوش نمی کنند. در این بیماران نیازمند مقادیر بالای ویتامین D فعال برای همه ی عمر هستیم.

 

پزشکین : نرمی استخوان از پیشگیری تا درمان

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *