افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آیا استفاده از نخ دندان برای دندان موثر است؟

استفاده از نخ دندان احتمالا هیچ فایده‌ای ندارد

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ اگر شما هم از آن کسانی هستید که در حضور دندان‌پزشک به خاطر عدم استفاده از نخ دندان احساس گناه می‌کنید، خبرهای خوشی برای شما داریم: نیازی به نخ کشیدن به دندان‌های‌تان ندارید. در سال ۲۰۱۱ بازنگری سیستماتیکِ ۱۲ پژوهش متفاوت تنها شواهدی ضعیف، و بسیار نامطمئن از کاهش پلاک‌های دندانی با نخ‌کشیدن -در کنار مسواک‌زدن- را نشان داد.

این بررسی اصلا رابطه بین نخ‌کشیدن و کاهش کرم‌خوردگی و بیماری لثه نشان نداد، یعنی هیچ اثباتی وجود ندارد که کشیدن نخ دندان در جلوگیری از آنها تاثیری دارد. یک بررسی دیگر هم نشان داده که استفاده از نخ دندان تاثیر اندکی بر بیماری لثه دارد اما مقیاس اثرگذاری‌اش آنقدر محدود است که پژوهشگران آن را نامطمئن می‌دانند.

اما شاید دلیل اینکه هنوز استفاده از نخ دندان توصیه می‌شود، قدمت آن باشد. نخ دندان در اوایل قرن ۱۸ پدید آمد و زمانی که در ۱۸۷۴ حق اختراعش ثبت شد، بسیاری از دندان‌پزشکان با اینکه هیچ شواهدی از اثرگذاری آن در دست نداشتند، توصیه‌اش می‌کردند. سپس سازمان‌های دولتی و شبه‌دولتی نیز به خاطر عمومیت استفاده از نخ‌دندان به ترویج آن روی آوردند.

دلایل مالی را هم در این میان نباید نادیده گرفت. سازمان‌های بهداشت و دارو در سرتاسر دنیا برای ادامه ترویج نخ‌دندان، سالانه میلیون‌ها دلار از شرکت‌های تولیدکننده می‌گیرند تا میزان تاثیرگذاری هر محصول را اندازه‌گیری و به مردم اعلام نمایند. بنابراین جای تردید زیادی در مورد تاثیرگذاری نخ دندان وجود دارد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *