افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

می خواهید کودکی با وزن مناسب داشته باشید بخوانید

images

مادر و پدر عزیز خیلی مراقب تغذیه کودکتان باشید امکان دارد با تغذیه نادرست او را یا به سوی اضافه وزن یا کاهش وزن سوق دهید در این جا می خواهید کودکی با وزن مناسب داشته باشید بخوانید .

والدین باید در زمینه وزنگیری فرزندشان محتاط باشند و همیشه یادشان باشد که در پروسه های مختلف زمانی چه میزان به آن اضافه می شود و نسبت به افزایش یا کاهش زیاد از حد آن حساس باشند چون برای سلامتی فرزندشان بسیار خطرناک است.

بیش از ۷۰ درصد کودکانی که با اضافه وزن وارد مرحله بلوغ و بزرگسالی می شوند، در آینده جزو بزرگسالان چاق خواهند بود که عوارضی نظیر بیماری های عروق کرونری قلب، افزایش فشار خون ، کبد چرب، افزایش قند و چربی خون، ابتلا به سرطان ها به صورت جدی در دهه های بعد آنها را تهدید می کند.
اضافه وزن و چاقی در کودکان علاوه بر بروز و شیوع بیماری های مختلف با اختلالات عصبی و جنسی به صورت بلوغ زودرس با افت تحصیلی، غیبت از مدرسه، دوری از همسالان، تکرار پایه تحصیلی و کاهش کیفیت مطالعه نیز همراه است.

 

 

*** مراقب گرسنگی پنهان باشید
متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا بر لزوم توجه والدین به کنترل وزن کودکان و همراهی با او جهت حل این مشکل را ضروری خواند.
غزاله اسلامیان ادامه داد:باید توجه داشت کودکان درحال رشد بوده و نباید با به کارگیری روش های نادرست کاهش وزن، آن ها را به گرسنگی های پنهان یعنی عدم دسترسی لازم سلول های در حال تقسیم به مواد مغذی مبتلا کرد.

 

*** صبحانه مهمترین وعده غذایی
وی با اشاره به روش های موثر کنترل وزن کودکان و نوجوانان افزود: صبـحانه مهم ترین وعده غذایی در طول روز بوده و به عنوان اولین وعده ای است که بعد از یک گرسنگی طولانی، انرژی و مواد مغذی لازم برای فعالیت روزانه را فراهم می کند.
وی توضیح داد: صبحانه به کودک کمک می کند تا در مدرسه هوشیارتر بوده و تمرکز بیشتری برای یادگیری دروس داشته باشد. نخوردن صبحانه اثر منفی بر یادگیری دارد زیرا ناشتایی طولانی مدت باعث کاهش سطح قندخون می شود و می تواند تمرکز حواس را مختل سازد.
اسلامیان ادامه داد: نخوردن صبحانه باعث می شود کودک در باقیمانده روز مقدار بیشتری غذا بخورد که خود می تواند در دراز مدت سبب افزایش وزن می شود.

 

*** آهسته غذا بخورید
متخصص تغذیه بالینی و رژیم درمانی اظهار کرد:یکی از رموز کنترل اشتها، خوردن آهسته غذا است، زیرا از لحظه آغاز غذا خوردن تا انتقال پیام به مغز و بازگشت پیام سیری از مغز حدود ۲۰ دقیقه طول می کشد و بنابراین افرادی که سریع و تند غذا می خورند پیش از رسیدن پیام سیری، مقدار زیادی غذا خورده اند.
وی توصیه کرد: غذای کودک را در ظرف جداگانه ای برای او بریزید تا کودک در هنگام غذا خوردن، احساس رقابت با سایر اعضای خانواده را نداشته باشد و در آرامش غذای خود را مصرف کند.
به گفته اسلامیان باید به کودکان آموزش داد که غذاها را کامل بجوند و آهسته میل کنندکه در واقع این امر در پیشگیری از مصرف زیاد مواد غذایی مؤثر است.
وی یاد آور شد:از مصرف غذا در هنگام تماشای تلویزیون در خانه پرهیز کرده چراکه این امر سبب عدم تمرکز در هنگام غذا خوردن و در نتیجه مصرف بیش از حد مواد غذایی می شود.

 

 

***از چاشنی های اشتها آور دوری کنید
وی توصیه کرد :از مصرف بیش از حد چاشنی های اشتها آور همانند آبلیمو، سرکه و ترشی همراه با غذا پرهیز کرده و از مصرف چربی گوشت ها، پوست مرغ، پوست ماهی، لبنیات پر چرب (از جمله ماست موسیر)، سس های سفید، کله و پاچه، دل، قلوه، جگر، مغز، زرده تخم مرغ، میگو، کره، خامه، شیرینی های خامه ای و چیپس در خانواده پرهیز کنید.
این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با بیان اینکه از مصرف غذاهای سرخ شده، پرچرب و آماده از جمله پیتزا پرهیز شود،گفت:بهتر است غذاها تا حدامکان به صورت بخارپز، آب پز یا کبابی باشد و از مصرف روغن ها و چربی های جامد در خانه پرهیز و برای پخت و پز از روغن های گیاهی مایع استفاده کنید که بهترین روغن در این زمینه روغن کُلزا (یا روغن کانولا) است.
اسلامیان یاد آور شد:استفاده از سبزی های تازه به صورت سالاد یا سبزی خوردن به مقدار کافی در برنامه غذایی کودکان و نوجوان در نظر گرفته شود و از مصرف قند، شکر، مربا، عسل، شربت، نوشابه، سایر مواد غذایی که در تهیه آن ها از شکر استفاده شده است، و همچنین کاکائو و شکلات در خانواده تا حد امکان پرهیز شود.

 

*** کودکان را به پیاده روی ببرید
وی توصیه کرد :روزانه حداقل نیم ساعت کودک را به پیاده روی ببرید، مدت زمان پیاده روی را برحسب تحمل کودک به تدریج افزایش دهید و در صورتی که کودک ساعات زیادی را به تماشای تلویزیون می پردازد و یا از بازی های رایانه ای استفاده می کند لازم است به تدریج ساعات تماشای تلویزیون و بازی های رایانه ای را کاهش دهید.
به گفته وی ایجاد نظم در ساعات خواب زود هنگام شبانه و رعایت وعده های اصلی و میان وعده ها ضروری در کودکان و نوجوانان ضروری است .
اسلامیان گفت :استرس، اضطراب و دل نگرانی های کودکان را که به صورت ریزه خواری نمود پیدا می کند را کنترل کنید و کودکان و نوجوانانی که عادت به مصرف زیاد مواد غذایی پرکالری از قبیل چیپس، نوشابه و غیره دارد بهتر است بتدریج میزان آن ها در رژیم غذایی کاهش داده شود.

 

پزشکین : می خواهید کودکی با وزن مناسب داشته باشید بخوانید

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *