افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

میگرن شکم از علل و علائم تا درمان آن

images

  • میگرن شکم تنها به شکم درد گفته نمی‌شود بلکه نوعی سندروم است یعنی علایم متعددی باهم آشکار می شود . علت وقوع میگرن شکم مشخص نیست. تصور می‌شود که ارتباطی بین اثر متقابل برخی هورمون‌ها و مواد شیمیایی طبیعی بدن باشد.

 

دل درد یکی از شایع‌ترین علایم بیماری های گوارشی در هر سنی است ، ولی بیشتر در کودکان دیده می‌شود. تشخیص بیماری بدون علایم ، کمی سخت است زیرا بیشتر اوقات کودکان به بهانه شکم‌درد خودشان را به مریضی می زنند به همین دلیل والدین توجه زیادی به شکایت آن ها در زمینه شکم درد نمی کنند .

ناراحتی به اسم میگرن شکم وجود دارد که در کودکان درست تشخیص داده نمی‌شود. در حالی که یکی از علایم میگرن شکم ، بروز درد شدید است .

میگرن شکم چیست؟
میگرن شکم به تکرر درد شکم بدون علت شناخته‌شده گفته می شود. اگرچه واژه میگرن معمولاً برای نوعی از سردرد به کار می رود، اما به نوعی از درد مزمن و مکرر معده نیز میگرن اطلاق می شود. اگرچه این بیماری در بزرگسالان نیز بروز می کند اما در کودکان بیشتر دیده می شود. میگرن شکم ،بیشتر در کودکانی که میگرن سردارند دیده می‌شود.
میگرن شکم تنها به شکم درد گفته نمی‌شود بلکه نوعی سندروم است یعنی علایم متعددی باهم آشکار می شود . علت وقوع میگرن شکم مشخص نیست. تصور می‌شود که ارتباطی بین اثر متقابل برخی هورمون‌ها و مواد شیمیایی طبیعی بدن باشد. اما هر مورد شکم‌درد مکرر میگرن شکم به حساب نمی آید. محققان معتقدند که میگرن شکم حدود ۹ تا ۱۵ درصد از کودکان و نوجوانان را دربرمی گیرد.اگر چه میگرن شکم با میگرن یا سردرد ارتباط نزدیکی دارد،اما به این معنا نیست که هر کودکی با میگرن شکم‌ در بزرگسالی دچار میگرن سر خواهد شد.میگرن شکم به‌عنوان نوع دیگری از این بیماری در فهرست میگرن قرار داده‌شده است و به‌طور مشخص سندروم میگرن دوره‌ای است که در برخی موارد قبل از شروع میگرن بزرگسالی به وجود می‌آید.

علل و علائم میگرن شکم:
علت میگرن شکم تقریباً ناشناخته است. اما با اختلال عملکرد دو هورمون سراتونین و هیستامین ارتباط دارد. اعتقاد بر این است که نوسانات در این دو ماده شیمیایی ممکن است دلیل میگرن باشد. همچنین به نظر می‌رسد که ارتباطی بین استرس و نگرانی وجود دارد که ممکن است به‌عنوان تحریک‌کننده این دو ماده عمل کند. اما توجه داشته باشید با وجود این که میگرن شکم می‌تواند یک تحریک‌کننده روانی داشته باشد، یک ناراحتی روانی به حساب نمی آید.
علایم اصلی میگرن شکم، درد شدید است که ناگهانی شروع می‌شود.این حمله چندین بار رخ می‌دهد و می‌تواند ساعت‌ها یا روزها با فرد بماند . این درد در تمامی شکم حس می‌شود، اما در وسط شکم بیشتر است.درد با خوابیدن کاسته می شود.اغلب وقت هامیگرن شکم بدون درد و گاهی هم با سردرد خفیف همراه است.علایم شاخص دیگر حالت تهوع و استفراغ است.این علایم می‌تواند شدید باشد و تا زمانی که درد ادامه دارد با فرد باشد.دراستفراغ چرخه‌ای که نوع دیگری از سندروم کودکی است،به علت ترکیبی از شکم‌درد،حالت تهوع و استفراغ، فرد اشتهای خود را از دست می‌دهد.اما با رفع شدن شکم‌درد اشتها بر می‌گردد.علایم دیگری که در این دوران‌دیده می‌شود رنگ‌پریدگی است.

استرس:
در بیشتر موارد با قرار گرفتن در موقعیت های پراسترس،بزرگسالان دچار سردرد و کودکان دچار شکم‌درد می‌شوند.

مواد غذایی:
میگرن شکم با مصرف کردن برخی مواد غذایی نیز تحریک می‌شود به خصوص شکلات و غذاهای حاوی منو سدیم گلوتامیت . مواد شیمیایی دیگری مانند نیتریت‌ها که به‌عنوان نگهدارنده گوشت از آن استفاده می‌شود نیز ممکن است یک نوع محرک به حساب بیاید. البته تحریک کننده ها در افراد، متفاوت است. بنابراین، لازم است تمامی مواد غذایی را که کودک مصرف می‌کند، بنویسید تا مشکل و محرک مشخص شود.

درمان:
علت دقیق این بیماری مشخص نشده است.ازطرفی برخی داروها برای کودکان توصیه نمی‌شود.بنابراین بهترین کار پرهیز از مصرف مواد غذایی تحریک کننده و دوری از موقعیت های استرس زاست.استراحت و دلگرمی دادن به کودک نیز می‌تواند بسیار مؤثر واقع شود.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *