افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مواد مخدر و مواد شیمیایی خطرناک در آن

download (2)

 

در این شرایط مخدرهایی مانند هروئین و تریاک جایگزین مناسبی برای شیشه شدند تا به گفته کارشناسان حوزه اعتیاد، اتفاق خوبی رقم بخورد چرا که به گفته آن ها اعتیاد به مخدرهای سنتی را می توان درمان کرد اما در مقابل اعتیاد به شیشه هیچ درمانی ندارد. همراه ما باشید با مواد مخدر و مواد شیمیایی خطرناک در آن .

قاچاقچیان که سعی بر کاهش قیمت مخدر شیشه در ایران داشتند، با شکست سنگینی مواجه شدند که در این گزارش می خوانید. با توجه به استفاده سودجویان از تریاک و مخلوط کردن آن با سرب برای سنگین شدن و سود بیشتر، گزارش هایی از مسمومیت های حاد در سراسر کشور به مسئولان رسید تا آن ها از مصرف کنندگان تریاک درخواست کنند از خرید تریاک صرف نظر و با مراجعه به داروخانه ها شربت تریاک تهیه کنند.

مدت زیادی از افزایش یکباره قیمت شیشه به علت انهدام کارگاه های تولیدشیشه در کشور و سختگیری های انجام شده در واردات پیش سازهای مخدر نمی گذرد و مطابق انتظار معتادان به شیشه به سمت مصرف مخدرهای سنتی گرایش پیدا کرده اند.

در این شرایط مخدرهایی مانند هروئین و تریاک جایگزین مناسبی برای شیشه شدند تا به گفته کارشناسان حوزه اعتیاد، اتفاق خوبی رقم بخورد چرا که به گفته آن ها اعتیاد به مخدرهای سنتی را می توان درمان کرد اما در مقابل اعتیاد به شیشه هیچ درمانی ندارد.

*قیمت شیشه ۵ برابر شد

پنجم تیرماه سال گذشته بود که رسانه ها خبر از افزایش پنج برابری قیمت شیشه دادند و نوشتند: در حالی که حدود دو ماه پیش قیمت هرگرم شیشه دربازار ۲۰ هزار تومان بود، این مخدر صنعتی اکنون با قیمت گرمی ۱۰۰ هزار تومان به مصرف کنندگان فروخته می شود.

این افزایش قیمت بی شک حاصل برخورد مستمر با تولیدکنندگان و بستن آشپزخانه های متعدد آن ها است. ضمن آن که نباید فراموش کنیم که نظارت بیشتر و فعال تر در مرزها موجب شده تا ورود پیش سازها به داخل کشور نیز محدود شود تا قیمت این مخدر خطرناک تا ۵ برابر افزایش پیدا کند.

نکته مثبت این افزایش قیمت این است که هزینه بالای استعمال این مخدر مانع گرایش جوانان به سمت آن می شود.

نوسانات قیمت شیشه ادامه داشت و گاهی اوقات این مخدر با قیمت گرمی ۶۰ و ۷۰ و گاهی نیز با قیمت گرمی ۱۲۰ هزار تومان در یک سال گذشته به فروش رسید، تا معتادانی که اکثرا متجاهر و کارتن خواب هستند و با خرده فروشی و خرده دزدی خرج مواد را در می آوردند، نتوانند این مخدر صنعتی را تهیه کنند.

*بحران تزریق

پیشتر درمانگران اعتیاد که از نزدیک با مصرف کنندگان در ارتباط هستند، هشدار داده بودند که گروهی از شیشه ای ها به سبب همین گرانی به سمت تزریق این مواد رفته اند که دیروز این هشدار، از مرجعی رسمی نیز تایید شد.

پرویز افشار معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر در یک سایت خبری گفته است که میزان این تزریق ها به مرزی نگران کننده رسیده و گروهی از معتادان شیشه ای که پیش از این با روش تنفسی یا تدخینی نئشه می شدند، حالا به سمت تزریق رفته اند.

این مقام مسئول تایید کرد علت این تغییر روش گرانی شیشه است؛افزایش قیمتی که عده ای از مصرف کننده ها را به سمت هروئین کشانده و عده ای دیگر را به مصرف تزریقی. در مصرف تزریقی به نسبت بقیه روش ها، مواد کمتری مصرف می شود و طبیعی است در این روزها که شیشه ماده ای گران محسوب می شود، معتادان برای صرفه جویی در هزینه ها تزریق را ترجیح می دهند. اما ظاهر تزریق گرچه به صرفه به نظر می رسد ولی عوارضی دارد که پرویز افشار درسه بخش خلاصه اش می کند: تخریب مغز، از بین رفتن قدرت تشخیص و از دست دادن مهارت ها.

*وحشتناک تر از شیشه

محمد عبدخدا، درمانگر در خصوص این که چرا تزریق شیشه تا این اندازه خطرناک است توضیح داد.: اولین خطر به دوچیز ربط دارد؛ نخست خطر مربوط به استریل نبودن تزریق، خراب شدن رگ ها با تزریق های بد و بروز آمبولی و دوم خطر ناشی از موادی که برای افزایش حجم به شیشه اضافه می شود و آن را ناخالص می کند.

پس وقتی شیشه تزریق می شود هم احتمال انتقال بیماری واگیر وجود دارد و هم خطر آسیب دیدن رگ ها و عوارض بعدی اش، ضمن این که اگر هنگام تزریق، هوای سرنگ به خوبی تخلیه نشود یا ذرات شیشه به خوبی با حلال مخلوط نشود، آمبولی (هوا یا ذرات غیرمحلول) رخ خواهد داد؛ آمبولی یعنی حرکت ماده جامد، مایع یا گاز درون رگ ها، مسدود شدن رگ ها و سرانجام ایجاد لخته خون اما ناخالصی هایی که به شیشه اضافه می شود با توجه به جنس آن ها عوارض مختلفی در بدن دارد که مهم ترین آن تشدید اثرات مخرب شیشه است، ضمن این که به گفته عبدخدا، گاهی موادی سمی مانند جیوه به شیشه اضافه می شود که خاصیت کشندگی دارد.

با این حال شیشه با همه ناخالصی هایش هنوز انتخاب اول ۲۵ درصد معتادان کشور است و برای عده ای دیگر از معتادان حکم ماده دوم مصرفی در کنار مخدرهای سنتی را دارد، آن هم به روش خطرناک تزریقی در حالی که کارشناسان تاکید دارند شیشه برای تزریق و مصرف وریدی ساخته نشده است.

*روند صعودی قیمت هروئین و گرایش به تریاک

از ابتدای امسال نیز قیمت هر گرم هروئین که ماده جایگزین شیشه برای معتادان شده بود، بیش از ۶ برابر افزایش یافت و از گرمی ۳ هزار تومان به گرمی ۲۵ هزار تومان رسید.

قیمت هروئین در سال ۹۳ هر گرم ۱۲ هزار تومان بود اما با محدودیت هایی که برای شیشه بوجود آمد، قاچاقچیان هروئین بیشتری وارد بازار کردند تا قیمت آن به گرمی ۳ هزار تومان کاهش یابد. اما اکنون که یک سال از این ماجرا می گذرد با بسته شدن گلوگاه ها و کشفیات توسط پلیس، قیمت هروئین نیز افزایش یافته و معتادان چاره ای نمی بینند جز مصرف تریاک.

بیشتر در مورد تریاک و ناخالصی های آن شنیده بودیم و از فضولات انسانی و حیوانی که با آن مخلوط می کنند تا سود بیشتر نصیبشان شود، به گوشمان رسیده بود اما اکنون کار از فضولات گذشته و ماده ای کشنده با آن مخلوط می کنند که به عنوان سنگین ترین فلز دنیا شناخته می شود.

*سرب در تریاک و مسمومیت های حاد اورژانسی

پرویز افشار روز گذشته نسبت به وجود سرب در تریاک هشدار داد و از تمامی رسانه های دیداری و شنیداری، سایت ها و فضای مجازی خواست در این زمینه اطلاع رسانی کنند و سوءمصرف کنندگان را نسبت به عوارض مرگبار ناخالصی ها آگاه کنند.

وی همچنین از مراکز درمانی سراسر کشور خواست با اطلاع رسانی چهره به چهره و همچنین نصب اطلاعیه نسبت به افزایش بی رویه ناخالصی و مواد مضری که قاچاقچیان به موادمخدر می افزایند اطلاع رسانی کنند.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستادمبارزه با مواد مخدر ضمن ابراز نگرانی شدید از افزودن ناخالصی های خطرناک و تاسف عمیق از زیاده طلبی و سودجویی سوداگران مرگ و قاچاقچیان موادمخدر افزود: با اتخاذ سیاست منطقی و متوازن و کنترل پیش سازهای مواد محرک به ویژه کنترل پیش سازهای شیشه )مانند پسوافدرین) و همچنین کاهش شدید تولید ترامادول که با همکاری صمیمانه سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت صورت گرفت و جای تقدیر و تشکر فراوان دارد، در طول ۶ ماهه گذشته قیمت شیشه به شدت افزایش یافت.

افشار اظهار داشت: با این افزایش قیمت انتظار می رفت که معتادان به سمت مواد سنتی مانند تریاک گرایش پیدا کنند. این گرایش به صورت محسوس اتفاق افتاد و با توجه به افزایش تقاضای تریاک انتظار می رفت قیمت آن افزایش قابل توجهی یابد متاسفانه قاچاقچیان و توزیع کنندگان مواد با درک این واقعیت و در راستای حفظ بازار خویش با افزودن ناخالصی به ویژه سرب که بسیار سنگین است و افزودن مقدار کمی از آن که وزن مواد را به شدت بالا می برد تلاش دارند تا قیمت تریاک را پائین نگه داشته و مشتری خویش را حفظ نمایند، غافل از این که افزودن این ماده بسیار خطرناک بوده و علاوه بر مسمومیت حاد باعث افزایش شدید عوارض و حتی مرگ و میر می شود و صدمات جبران ناپذیری را متوجه افراد و جامعه می کند.

وی در ادامه گزارشات متعدد از بخش های اورژانس و مسمومیت های بیمارستان های سراسر کشور در خصوص مسمومیت با سرب بسیار نگران کننده است.

*توزیع شربت تریاک رایگان برای معتادان

سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد: با هماهنگی به عمل آمده با وزارت بهداشت و درمان و مراکز درمانی و همچنین برگزاری جلسه اورژانس با رئیس سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و کارشناسان و مدیران مربوطه و مکاتبه فوری با معاون درمان وزارت بهداشت و سایر اعضای کمیته درمان زمینه توزیع سریع و فوری شربت تریاک در تمامی مراکز درمانی کشور فراهم شده و مراکز درمانی می توانند با قید فوریت سهمیه اضافه درخواست کنند و همچنین بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو ذخیره شربت تریاک و سایر داروهای آگونیست در حد کفایت موجود است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

پرویز افشـار از تمامی معتادان کشور خواست مطلقا از خرید و مصرف تریاک و موادمخدر از دست قاچاقچیان خودداری کرده و جهت درمان اصولی و منطقی بویژه درمان با مواد آگونیست به مراکز مجاز درمان در سراسر کشور مراجعه کنند.

وی افزود : مراکز مجاز شامل تمامی مراکز سرپایی یا اقامتی دارای مجوز از وزارت بهداشت یا سازمان بهزیستی می باشند و بیماران و خانواده ها می توانند از طریق خط ملی مشاوره اعتیاد به شماره ۰۹۶۲۸ نزدیک ترین مرکزدرمانی را استعلام و انتخاب کنند.

همچنین افشـار از تمامی پزشکان و درمانگران اعتیاد در سراسر کشور خواست نسبت به اجرای طرح نهایت اهتمام و همکاری را داشته باشند.

وی گفت: در صورت ضرورت شربت تریاک و داروهای آگونیست در بسته خدمتی کاهش آسیب مانند مراکز DIC نیز قرار خواهد گرفت.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *