جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



مواد غذایی خوشمزه برای مقابله با فشار خون بالا

 

  • معمولا درمان دارویی برای افرادی كه فشار آنها در مرز قرار داد، در نظر گرفته نمی‌شود.كاهش سدیم رژیم غذایی، ترك سیگار، پرداختن به فعالیت ورزشی منظم و تلاش برای برقراری آرامش در طول زندگی از اقدامات درمانی غیر دارویی برای کنترل فشار خون بالا هستند.

 

 

 

اگر جزو مبتلایان به فشار خون بالا هستید پیشنهاد می کنیم با راهکارهای درمانی تغذیه ای در این زمینه آشنا شوید. بهتر است ابتدا با علائم رایج برای بالارفتن فشار خونتان آشنا شوید، سردرد و سرگیجه و داغ شدن سر و قرمز شدن گونه ها و چشم ها و افزایش ضربان قلب می توانند خبر از بالارفتن فشار خون در بدنتان بدهند. سعی کنید از مصرف خوراکی های نمک دار پرهیز کنید و به جای آن ترشی جات میل کنید تابتوانید با آسیب های جبران ناپذیر مشکلات فشار خون مقابله کنید.

دکتر لادن گیاهی: فشار خون بالا در مورد اكثر افراد هیچ نشانه و علامتی ندارد اما صدمات جدی و آسیب‌های مزمنی را در بخش‌های مختلف بدن بوجود می‌آورد. پس حتما آن را جدی بگیرید!

این عارضه در مغز می‌تواند باعث خونریزی عروق مغزی و سكته گردد.

فشار خون بالا در چشم نیز منجر به تخریب عروق چشم و آسیب بینایی می‌گردد.

همچنین فشار خون مزمن می‌تواند باعث بروز نارسایی كلیوی شود.

سردرد, درد قفسه سینه و نفس تنگی نیز می‌توانند جزء سایر علائم فشار خون محسوب گردند.

درمان‌های رایج فشارخون

معمولا درمان دارویی برای افرادی كه فشار آنها در مرز قرار داد، در نظر گرفته نمی‌شود.

كاهش سدیم رژیم غذایی، ترك سیگار، پرداختن به فعالیت ورزشی منظم و تلاش برای برقراری آرامش در طول زندگی از اقدامات درمانی غیر دارویی برای کنترل فشار خون بالا هستند.

در بعضی موارد نیز داروهای ضد فشار خون تجویز می‌شوند.

 

مواد غذایی مفید برای فشارخون

منابع حاوی پتاسیم و فشارخون

دریافت بیشتر منابع پتاسیم و كلسیم نیز به كاهش فشار خون کمک می کند. موز، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو و آلو از میوه‌های غنی از پتاسیم هستند.

در میان سبزی‌ها نیز سیب‌زمینی، حبوبات، بروكلی، قارچ‌ها، گوجه‌فرنگی از غنی‌ترین منابع پتاسیم هستند.

از آنجا كه سبزی‌ها و میوه‌ها دارای مقادیر کمی سدیم هستند، دریافت مقادیر فراوان آنها توصیه می‌شود.

در مطالعه مقایسه‌ای كه بین گیاهخواران و غیر گیاهخواران صورت گرفت مشاهده گردید که میانگین فشار خون در گیاهخواران کمتر است.

دریافت بیشتر پتاسیم در گیاهخواران باعث می‌شود تا میانگین فشار خون آنها ۱۲۰/۷۷ باشد در حالیکه در غیرگیاهخواران ۱۴۷/۸۸ است.

منابع ویتامین C و فشارخون

مركبات، توت‌ها و سبزیحات برگی سبزرنگ از منابع خوب ویتامین C هستند.

سطح پایین این ویتامین با افزایش فشار خون مرتبط است.

مشاهده شده كه مكمل یاری با ویتامین C به كاهش فشار خون در مبتلایان به فشار خون بالا و افراد سالم كمك می‌كند.

 

منابع محدود از سدیم و فشارخون

– مصرف ماهی تازه و یخ‌زده یا كنسرو ماهی بدون نمك به همراه ادویه‌جات و گیاهان معطر نیز مناسب است.

به جای استفاده از سس‌هایی که غالبا دارای مقدار زیادی نمک هستند می‌توان از گیاهان معطر، مرکبات و فلفل قرمز استفاده نمود.

– گیاهان ریشه‌ای، سیب‌زمینی، برنج، ماکارونی و رشته از منابع کربوهیدراتی کم سدیم هستند که باید پایه وعده‌های غذایی را تشکیل دهند.

– دانه كنجد و توفو و گیاهان برگی سبز رنگ از منابع كلسیمی كم سدیم هستند.

– سیر نیز به كاهش فشار خون كمك می‌كند.

مواد غذایی كه باید پرهیز شوند

-همبرگر، سوسیس، کنسرو گوشت و سایر فرآورده‌های گوشتی پرنمک، سبزیجات کنسرو شده، سیبزمینی‌های فوری و چیپس‌های نمکی که دارای مقدار زیادی نمک هستند.

– کنسرو ماهی، ماهی دودی و ماهی‌های آماده دارای مقادیر زیادی سدیم هستند.

– سس‌ها و سوپ‌های آماده می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند.

– مصرف الکل با افزایش فشار خون مرتبط است و می‌تواند باعث وخیمتر شدن فشار خون گردد.

سایر اقدامات

کاهش وزن اضافه و حفظ وزن طبیعی از اجزاء ضروری هر برنامه درمانی کنترل فشار خون محسوب می‌شوند.

ترک سیگار برای جلوگیری از وخامت بیماری ضروری است.

*متخصص تغذیه

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)