افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مهاجرت کردن آنفلوآنزای مرغی به ایران

594565_905

مدتیست آنفلوآنزای مرغی به ایران امدده و همه را نگران کرده است امروز کارشناسان ما به نگرانی های شما پاسخ میدهند.

حتما اين روزها در جريان خبرهاي مربوط به شيوع آنفلوآنزاي مرغي در برخي شهرهاي شمالي كشور قرار گرفته‌ايد كه اين خبرها طبق گفته مسوولان تاييد هم شده است. اين‌بار ويروس آنفلوآنزا انگار ديواري كوتاه‌تر از مرغ پيدا نكرده و سراغ يكي از غذاهاي اصلي مردم رفته است؛ ويروسي كه از كشورهاي ديگر وارد كشور ما شده و مردم و مسوولان را براي مقابله آماده كرده است.

اگرچه رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت به خبرگزاري ايسنا اعلام كرده كه هيچ مورد انساني از اين بيماري در كشور ديده نشده اما به‌هرحال در رابطه با خطر ابتلاي انسان به اين بيماري نگراني وجود دارد. اگر شما هم نگران آنفلوآنزا از جنس مرغي آن هستيد،  خواندن  اين گزارش را از دست ندهيد تا كمي از نگراني‌هاي‌تان كاسته شود. دكتر سيدمهدي وصفي‌مرندي، دامپزشك و دكتر مسعود مرداني، عضو كميته كشوري آنفلوآنزا كارشناساني  در اين گزارش «سيب سبز» را همراهي كردند.

 آنفلوآنزاي مرغي از كجا آمده؟ويروس آنفلوآنزاي پرندگان از طريق پرندگان مهاجر كشورهاي ديگر به ايران وارد مي‌شود.   دكتر وصفي‌مرندي در این باره به سیب سبز می‌گوید: اين ويروس ممكن است پرندگاني مثل پرندگان وحشي، مرغ، اردك و. . . را درگير كند اما آنچه براي انسان خطرناك است همان پرندگان اهلي هستند كه بيشتر با انسان تماس دارند. پرندگان مهاجر يك سير پروازي دارند كه در طول سال دوبار يعني پاييز و بهار به مناطق شمالي كشور ما مهاجرت مي‌كنند. اين است كه در مناطق شمالي شاهد بروز آنفلوآنزاي پرندگان بوده‌ايم؛ البته برخي خبرها از اين حكايت دارد كه اين ويروس از طريق بادهاي شديد و از سمت پاكستان به كشور ما وارد شده است. اما به‌طور معمول پرندگان مهاجر حامل اين ويروس هستند.

سازمان دامپزشكي نظارت دارد

به هرحال از گذشته بيماري‌هاي مختلف مربوط به دام و طيور بومي و صنعتي داشته‌ايم. اين موضوع هم مشابه موارد قبلي ديگر است كه درحال بررسي و پيگيري از سمت سازمان‌هاي مربوطه است. براي هر بيماري برنامه نظارتي خاصي وجود دارد؛ برنامه‌ريزي نظارتي براي آنفلوآنزاي پرندگان، ريشه‌كني اين بيماري است. سازمان دامپزشكي كه مسوول سلامت دام و طيور در كشور است بايد بلافاصله پس از مشاهده اولين مورد بيماري، آن را شناسايي كرده و با تشخيص به‌موقع و اخذ سياست‌هاي لازم، پرندگان آلوده را از بين ببرد. اگر كانون‌هاي اوليه بيماري از بين نروند ممكن است بيماري گسترش يابد.

مردم بايد هوشيار باشند

در حال حاضر لازم است مردم هوشيارتر باشند و نكاتي كه مسوولان گوشزد مي‌كنند را رعايت كنند. خانواده‌هاي روستايي شمال كشور خصوصا شهرهاي آمل و بابل حتما توجه داشته باشند كه جدا از خوردن گوشت مرغ‌هايي كه در حال مرگ هستند، خودداري كنند. به علاوه اگر موردي از مرگ طيور مشاهده كردند، حتما شبكه دامپزشكي و مسوولان را در جريان بگذارند. اگر مرغ‌هاي روستاييان بر اثر اين بيماري مردند بايد از دست زدن به آن‌ها حتما پرهيز كنند. براي مقابله با گسترش بيماري و خصوصا براي جلوگيري از لمس مرغ‌هاي مرده توسط كودكان حتما لاشه طيور مرده را (البته حتما با رعايت نكات بهداشتي و با استفاده از دستكش) داخل گودال ريخته و آهك بپاشند يا لاشه‌ها را بسوزانند.

۹۹درصد خطري وجود ندارد

مردم نبايد از خبرهاي مربوط به شيوع آنفلوآنزاي مرغي بترسند زيرا سازمان‌هاي مسوول از جمله سازمان دامپزشكي و وزارت بهداشت حتما موضوع را كنترل مي‌كنند. مردم مطمئن باشند سازمان‌هاي مسوول وظايف خود را به‌درستي انجام داده و بر اوضاع نظارت و تسلط دارند. خوشبختانه مرغداري‌هاي صنعتي آلوده نيستند و تا ميزان ۹۹ درصد خطري وجود ندارد فقط به ياد داشته باشيد آنچه به لحاظ اخلاقي و انساني بايد رعايت كنيد اين است كه اگر موردي از مرگ و مير پرندگان مشاهده كرديد، حتما در اولين زمان ممكن شبكه بهداشت يا دامپزشكي را در جريان قرار دهيد. شايد همين اطلاع‌رساني شما از يك حادثه ناگوار جلوگيري كند.

جلوي پيشرفت آنفلوآنزاي مرغي گرفته شود

بيماري آنفلوآنزاي پرندگان به دليل شيوعي كه در گذشته در جهان داشته براي ما ناشناخته نيست و اطلاعات كامل و جامعي درخصوص اين بيماري داريم. دكتر مسعود مرداني، متخصص بيماري‌هاي عفوني و عضو كميته كشوري آنفلوآنزا به سیب سبز می‌گوید: شواهد نشان مي‌دهد مواردي از آنفلوآنزاي پرندگان در مناطق شمال كشور ديده شده است؛ البته اين نشانه‌ها چند سال قبل هم در پرندگان ديده شده بود كه با اقدامات به‌موقع سازمان دامپزشكي و ديگر نهادهاي مسوول، اين بيماري در نطفه خفه و كنترل شد.

الان با بروز مجدد آنفلوآنزاي پرندگان در برخي روستاهاي شمال كشور، لازم است اين موضوع از سمت سازمان‌هاي مسوول در سطح گسترده‌تري پيگيري شود و فقط به شهرهاي شمالي بسنده نشود كه البته همين‌طور هم هست و شهرهاي ديگر كشور در حال بررسي سلامت مرغ‌ها هستند. به‌هرحال بخشي از مرغ‌هاي تهران و شهرهاي ديگر از شهرهاي شمالي كشور تامين مي‌شود. لازم است كه جلوي پيشروي  و بروز آنفلوآنزاي مرغي به شهرهاي ديگر كشور را بگيريم.

مرغ‌هاي آلوده را از بين برده‌اند

خوشبختانه مرغ‌هايي كه مبتلا به آنفلوآنزا بودند معدوم شده و حتي يك يا دو مرغداري كه آلوده بودند، تعطيل شده‌اند. به لحاظ نظارت‌هاي بهداشتي، مرغ‌هاي بيمار جداسازي شده و تا حد زيادي اين مساله توسط سازمان‌هاي مربوط پيگيري شده است اما نظارت‌ها كافي نيست و بايد تمام نقاط كشور تحت پوشش نظارت‌هاي بيشتر و جدي‌تر بهداشتي قرار بگيرند.

آنفلوآنزاي مرغي چطور منتقل مي‌شود؟

آنفلوآنزاي پرندگان از طريق تماس انسان با پر يا بدن پرندگان آلوده سرايت مي‌كند. به علاوه استنشاق، خوردن يا هرگونه تماس با بزاق، ترشحات مخاطي، پر، مدفوع يا استنشاق گرد و غبار آلوده به مدفوع  پرندگان آلوده مي‌تواند سبب انتقال بيماري آنفلوآنزاي مرغي به انسان شود. البته بايد گفت گوشت كاملا پخته شده پرندگان آلوده چندان خطري نخواهد داشت. درحقيقت انسان ممكن است در مرحله كندن پر يا تكه‌تكه كردن گوشت پرندگان آلوده و مبتلا به بيماري شود. خطر خوردن گوشت پخته پرندگان آلوده كمتر است.

چه كساني بيشتر در معرض خطر هستند؟

اعضاي پرسنل مرغداري‌ها، دامپزشكان و تكنیسين‌هاي دامي، بازرسان بهداشتي، افرادي كه در نزديكي مرغداري‌ها زندگي مي‌كنند و. . . بيشتر در معرض ابتلاي به اين بيماري هستند و بايد بيشتر مراقب باشند. همه مردم خصوصا افرادي كه ذكر كرديم بايد حتما نسبت به بروز كوچك‌ترين علائم هشدار‌دهنده بيماري آنفلوآنزاي مرغي هوشيار باشند.

علائم آنفلوآنزاي مرغي را بشناسيد

آنفلوآنزاي مرغي با يك تب ناگهاني بالا (۳۸ و ۳۹ درجه) همراه لرز شروع مي‌شود. علائم ديگري مثل كوفتگي عضلاني، سرفه، تنگي نفس شديد هم در اين بيماري وجود دارد. تظاهرات اين بيماري بيش از هر چيز ريه را درگير كرده و در موارد كه آنفلوآنزا پيشرفت سريعي داشته باشد، سبب نارسايي حاد تنفسي مي‌شود. در اين موارد بيمار را به بخش مراقبت‌هاي ويژه منتقل مي‌كنند و تنفس مصنوعي براي او در نظر مي‌گيرند. در حقيقت بيماري آنفلوآنزاي مرغي ممكن است علائمي شبيه سينه‌پهلو را تا حد غيرمعمول و بسيار شديدي ايجاد كند و حتي سبب مرگ انسان شود.

مراقب کودکان خود باشید

كودكان به دليل كنجكاوي ممكن است پرندگان را لمس كنند. اگرچه پرندگان آلوده معدوم شده‌اند اما بايد در اين باره با كودكان صحبت كنيد و آموزش‌هاي لازم را بدهيد.

از وسايل ايمني استفاده كنيد

توصيه مي‌كنيم افراد شاغل در مرغداري‌ها، فروشندگان مرغ و   ساكنان روستاهاي شهرهاي شمالي كشور نكات بهداشتي را رعایت کنند. كساني كه شاغل در مرغداري‌ها هستند حتما مراقب استنشاق اين ويروس باشند و حتما از ماسك، دستكش، چكمه و ديگر وسايل ايمني استفاده كنند.

هرگز مرغ زنده نخريد

براي تامين خوراك خود، مرغ‌هاي بسته بندي شده بخريد و به هيچ عنوان از مرغ‌هاي زنده (حتي اگر در روستاي محل زندگي خود مرغ زنده داريد) استفاده نكنيد. به خاطر داشته باشيد ويروس آنفلوآنزاي مرغي در گوشت‌هاي بسته‌بندي بهداشتي يا پخته شده وجود ندارد.

دست‌ها را با صابون بشوييد

براي شست‌وشوي گوشت پرندگان خصوصا مرغ يا تكه‌تكه كردن آن (حتي اگر به صورت بسته‌بندي خريد كرده‌ايد) از دستكش يك‌بار مصرف استفاده كنيد. پس از اتمام شست‌وشو نيز حتما دست‌هاي خود را با صابون بشوييد. تماس با پرندگان آلوده يكي از راه‌هاي اصلي آلودگي است.

علائم بيماري را جدي بگيريد

در صورت مشاهده علائمي شبيه مواردي كه در آنفلوآنزا رخ مي‌دهد، خصوصا تب و تنگي نفس حتما با پزشك مشورت كنيد. يكي از كارهايي كه مي‌تواند از گسترش بيماري جلوگيري كند اين است كه اگر مواردي از مرگ پرندگان را مشاهده كرديد حتما مسوولان را در جريان بگذاريد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *