جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



مقابله با میگرن از پیشگیری از سردرد تا تغذیه میگرن

2116-1

  • خيلي وقت‌ها ميگرن سرزده سراغتان مي‌آيد و دردهاي وحشتناك آن زندگي‌تان را فلج مي‌كند. در اين مواقع چاره‌اي نداريد جز آنكه به استراحت و داروهاي مسكن روي بياوريد. اما روش‌هاي ديگري هم هستند كه ممكن است به تشخيص پزشك، براي كاهش دردهاي ميگرني شما تجويز شوند

 

سردردهای میگرنی یکی از بدترین دردهایی هستند که ممکن است دچار آن شوید.

آنقدر كه سازمان بهداشت جهاني ميگرن را يكي از بيماري‌هاي ناتوان‌كننده مي‌داند و گزارش داده كه هر سال ۴۳درصد از افراد مبتلا به ميگرن، لااقل يك روز در سال را به‌دليل سردردهاي ميگرني مرخصي كاري مي‌گيرند. جالب اينكه ميگرن اگرچه بيماري بزرگسالان است اما حدود ۴درصد كودكان پيش از بلوغ ميگرن دارند. پس از بلوغ اين ميزان تا ۶درصد در مردان و ۱۸درصد ميان زنان افزايش مي‌يابد اما به‌تدريج تا ۴۰سالگي شيوع ميگرن كمتر مي‌شود. درباره اين بيماري، علت‌هاي آن و روش‌هاي خانگي كنترل ميگرن از دكتر رضا رشيدي، پزشك عمومي سؤال كرديم كه در ادامه توصيه‌هاي او را مي‌خوانيد.

ميگرن چيست؟

ميگرن يك اختلال شديد است كه با سردردهاي ملايم يا شديد تكرار‌شونده مشخص مي‌شود. سردرد ميگرني يك‌طرفه است، حالت تپشي و ضرباني دارد و از ۲ تا ۷۲ساعت طول مي‌كشد. فرد مبتلا به ميگرن نسبت به نور و صدا حساس مي‌شود، سردرد او با راه‌رفتن و حركت كردن بدتر شده و حالت تهوع شديد پيدا مي‌كند. به همين دليل افراد مبتلا به ميگرن ممكن است با يك سردردي كه از نظر ديگران ساده به‌نظر مي‌رسد، كاملا خانه‌نشين شوند و ترجيح بدهند ساعت‌ها از جمع فاصله بگيرند. اما چرا ميگرن مي‌گيريم؟ واقعيت اين است كه دليل ميگرن هنوز درست شناخته نشده. علت اين بيماري تا سال‌ها به گرفتگي عروق خوني در سر ربط داده مي‌شد اما حالا آن را ناشي از تغييرات عصبي در مغز و التهاب و انقباض عروق مي‌دانند. برخي از پزشكان هم معتقدند كه ميگرن ژنتيكي است. اما هر چه كه باشد، ميگرن هم مثل بيماري‌هاي ديگر قابل پيشگيري و كنترل است فقط بايد راه‌هاي آن را بدانيد و البته هميشه زيرنظر يك پزشك حاذق باشيد.

پيشگيري قبل از شروع سردرد

درباره ميگرن، بحث پيشگيري مطرح است و تقريبا درمان قطعي دارويي براي آن وجود ندارد. داروهاي ميگرن كمك مي‌كنند تا هنگام بروز سردرد، درد كنترل شده يا كاهش پيدا كند و برخي روش‌ها هم مي‌توانند كمك كنند كه درد ميگرن در نطفه خفه شود و دچار سردرد نشويد. براي پيشگيري از سردردهاي ميگرني از اين روش‌ها استفاده كنيد:
۱- ريلكسيشن و آرام‌سازي‌ عضلات در يك فضاي آرام، كمك زيادي به كاهش دردهاي ميگرني مي‌كند. سعي كنيد سبك زندگي خود را اصلاح كنيد و از استرس به دور باشيد. در اوقات بيكاري‌تان فعاليت‌هايي انجام دهيد كه آرامتان مي‌كنند؛ مثل قرآن خواندن، دعا و مناجات، دوش آب گرم،مطالعه و… .
۲- خواب كافي داشته باشيد اما از زياد خوابيدن اجتناب كنيد چون بروز سردرد را بيشتر مي‌كند.
۳- سيكل‌هاي ميگرن تكرارشونده‌اند. دفتر يادداشتي داشته باشيد و تاريخ سردردهايتان را بنويسيد، غذايي را كه آن روز مصرف كرده‌ايد، ميزان استرس، وضعيتي كه پس از آن ميگرن شروع شده و احساسات جسمي و روحي كه قبل از شروع ميگرن داشته‌ايد ثبت كنيد تا بتوانيد به الگوي سردرد ميگرني‌تان دست پيدا كنيد.
۴- استرستان را كنترل كنيد. تنش و فشار رواني بيشترين تأثير را در عود سردردهاي ميگرني دارند.
۵- خوب و سالم غذا بخوريد و در زمان‌هاي منظم وعده‌هاي غذايي و ميان وعده‌هايتان را دريافت كنيد. گرسنگي به‌شدت احتمال سردرد را بالا مي‌برد.

اگر ميگرن داريد…

خيلي وقت‌ها ميگرن سرزده سراغتان مي‌آيد و دردهاي وحشتناك آن زندگي‌تان را فلج مي‌كند. در اين مواقع چاره‌اي نداريد جز آنكه به استراحت و داروهاي مسكن روي بياوريد. اما روش‌هاي ديگري هم هستند كه ممكن است به تشخيص پزشك، براي كاهش دردهاي ميگرني شما تجويز شوند. به هر ترتيب اگر ميگرن داريد و هراز گاهي با اين دردها دست و پنجه نرم مي‌كنيد، اين توصيه‌ها به كارتان مي‌آيد:
۱- با شروع سردرد ميگرني به محلي تاريك، آرام و خنك برويد و سعي كنيد از بوها و صداها دور باشيد.
۲- از داروهاي مسكن و ضد‌التهاب مثل ايبوپروفن، ادويل، آسپرين، ژلوفن و… استفاده كنيد. ارگوتامين و ناپروكسن هم دو داروي مؤثر هستند.
۳- كمپرس سرد يك روش قديمي و مؤثر براي كاهش سردرد است. براي كمپرس سرد، يك كيسه پارچه‌اي حاوي يخ پشت گردن و روي شقيقه‌هايتان قرار دهيد.
۴- طب سوزني و بيوفيدبك تأثيرات خوبي روي كاهش سردردهاي ميگرني دارند. در طب سوزني بخش‌هايي از پوست با سوزني نازك تحريك مي‌شود. در بيوفيدبك هم از تجسم خلاق و كنترل فكر استفاده مي‌شود تا وضعيت ذهني و جسمي بيمار آرام شود. سپس با انقباض و انبساط عضلاني كمك مي‌شود بيمار علائم خود را كنترل كند. بيوفيدبك از روش‌هاي درماني جديد است و پزشكتان مي‌تواند تشخيص دهد كه براي شما مناسب است يا نه.

تغذيه ميگرني

تغذيه خيلي بيشتر از آنچه فكرش را كنيد روي دردهاي ميگرني شما اثر مي‌گذارد. بعضي غذاها، ميگرن را تشديد كرده و برخي ديگر، دردهايتان را كاهش مي‌دهند. در اينجا فهرستي از خوراكي‌هاي مفيد و مضر را براي ميگرن مي‌بينيد:
شوري: خيارشور، كنسروها، پفك و چيپس و هر چه كه شور باشد، داراي تركيبي به نام منوسديم گلوتامات است كه باعث تحريك و تشديد سردردهاي ميگرني مي‌شود، بنابراين اگر ميگرن داريد، دور شوري‌ها را خط بكشيد.
شكلات: كافئين در حجم كم، تسكين‌دهنده است اما وقتي حجم زيادي قهوه يا شكلات مي‌خوريد، تحريك‌پذيري‌تان بالا مي‌رود و دردها را بيشتر حس مي‌كنيد.
سوسيس و كالباس: اين گوشت‌هاي فراوري شده يكي از بدترين محرك‌هاي ميگرن هستند چون تركيبي به نام تيرامين دارند كه مي‌تواند باعث تحريك و تشديد سردردهاي ميگرني شود.
نوشابه‌هاي رژيمي: در اين نوشابه‌ها از قند مصنوعي آسپارتام استفاده شده كه اين ماده هم به‌شدت تحريك‌كننده است.
ويتامين ۲‌‌B: اين ويتامين در گوشت گاو بدون چربي، غلات، شير كم‌چرب يا بدون چربي، قارچ، كلم بروكلي و اسفناج وجود دارد و يكي از بهترين تسكين دهنده‌هاي ميگرن است.
امگا ۳: اسيدهاي چرب امگا۳ به كاهش شدت و مدت سردرد كمك مي‌كنند. اين اسيدها را در ماهي قزل‌آلا، سالمون و روغن زيتون مي‌توانيد پيدا كنيد.
آب: آب يكي از بهترين و مؤثرترين درمان‌هاي سردرد است. كم‌آبي يك عامل ساده اما جدي است كه باعث مي‌شود افراد مبتلا به ميگرن دچار سردرد شوند. بنابراين به ميزان كافي آب بنوشيد

 
منبع : سلامت نیوز

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)