افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

معرفی داروهایی که باعث کاهش تراکم و تضعیف استخوان می شود

download

بررسی های زیادی روی انواع داروها شده است و آنها را مورد آزمایشات زیاد انجام می دهند به این نتیجه رسیده اند که برخی از داروها اگر بیش از حد مصرف شود به استخوان ها آسیب می رساند در این مطلب به معرفی داروهایی که باعث کاهش تراکم و تضعیف استخوان می شود ، می پردازیم .

مطالعات محققان نشان می دهد، داروهای استروییدی، هورمونی، ضد تشنج و ضد افسردگی از مهمترین داروهای کاهش دهنده تراکم استخوان ها هستند.

برخی از داروها در صورت استفاده دوز بالا و در چارچوب زمانی طولانی، سبب تضعیف استخوان ها و کاهش تراکم آنها می شوند. مدیر بالینی موسسه ملی پوکی استخوان آمریکا گزارشی از داروهای تضعیف کنند استخوان ها تهیه کرده است. این داروها عبارتند از :

– گلوکوکورتیکوئیدها یا کورتیکواستروئیدها
کورتیزون، دگزامتازون، متیل پردنیزولون و پردنیزون، مهمترین اشکال این خانواده دارویی که به کورتون معروف هستند، قلمداد می شوند که به صورت خوراکی یا وریدی برای درمان آسم، آرتریت روماتویید، لوپوس، آلرژی، انواع سرطان و بیماری های خود ایمنی تجویز می شوند. مصرف داروهای استروییدی به میزان ۵ میلی گرم به بالا در روز و بیش از سه ماه، خطری جدی برای سلامت استخوان ها محسوب می شوند. محققان به پزشکان توصیه می کنند که در تجویز این دارو ها دقت کافی داشته باشند و تا حد امکان از داروهای جایگزین استفاده کنند. آزمایش سنجش تراکم استخوان، رژیم غذایی حاوی کلسیم و زندگی پرتحرک در صورت استفاده از این داروها ضروری است.

-هورمون درمانی
معمولا داروهای رایجی که برای درمان اختلالات تیرویید مورد استفاده قرار می گیرد، با خطر کاهش تراکم استخوان ها مرتبط است. از طرفی هورمون آزاد کننده گنادوتروپین که غالبا برای درمان اندومتریوز، سرطان پروستات و ناباروری در زنان تجویز می شود، احتمال پوکی استخوان را افزایش می دهد.

-داروهای ضد تشنج
داروهای فنی توئین و فنوباربیتال که معولا برای درمان تشنج مورد استفاده قرار می گیرد، خطر کاهش تراکم استخوان ها را به دنبال دارد.

-داروهای ضد افسردگی
داروهای مهارکننده جذب مجدد سروتونین یا SSRIs که به وفور برای درمان افسردگی و استرس استفاده می شوند، با پوکی استخوان مرتبط هستند. فلوکستین, سرترالین, سیتالوپرام و پاروکستین از مهمترین داروهای این خانواده محسوب می شوند.

-داروهای پزشکی دیگر
در این گزارش آمده است که آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم برای درمان سوزش سر دل، داروهای شیمی درمانی، داروهای سیکلوسپورین و تاکرولیموس برای پیشگیری از رد اعضای پیوند شده، هپارین برای پیشگیری از لخته شدن خون، فوروزماید و تورزماید برای درمان نارسایی قلب، مدروکسی پروژسترون استات برای پیشگیری از بارداری، متوترکسات برای درمان سرطان و آرتریت روماتویید و پیوگلیتازون و یا رزیگلیتازون برای درمان دیابت نیز سبب کاهش تراکم استخوان ها می شوند.

وزرش منظم روزانه، تامین هزار و ۲۰۰ میلی گرم کلسیم در روز، اجتناب از مصرف غذاهای آماده و چرب و کاهش مصرف نمک، سبب کاهش عوارض ناشی از این داروها می شود.

 

پزشکین : معرفی داروهایی که باعث کاهش تراکم و تضعیف استخوان می شود

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *