افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

معرفی انواع ماهی حلوا زبیدی و بررسی خواص آنها

آنچه باید بدانید

ماهی حلوا (زبیدی) از نظر ارزش غذایی و کیفیت گوشت بسیار عالی و درجه یک است، به طوری که به ممتاز ترین و گرانترین ماهی در بین مردم ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس مشهور است. گوشت آن به راحتی فیله شده و از استخوان جدا می‌شود. به راحتی هضم می‌شود و مواد مغذی آن به سرعت جذب بدن می‌شوند. این ماهی دارای گوشت سفید با میزان چربی متوسط، طعم بی‌نظیر و استخوان کم بوده و با افزایش اندازه‌ی ماهی، کیفیت گوشت و طعم آن افزایش می‌‌یابد. حلوا سفید را در چهارفصل می‌توان به صورت تازه مصرف نمود. دارای استخوان و خارهای کم، نرم و غیر آزاردهنده است. استخوان و تیغ‌های این ماهی در قسمت‌های مرکزی است که به سهولت جدا می‌شوند. میزان دور ریز حلوا سفید نیز بسیار کم است.

این ماهی در خلیج فارس و دریای عمان، اقیانوس هند، دریای عرب، اقیانوس اطلس، خلیج بنگال، دریای مدیترانه، اقیانوس آرام پراکنش دارند.  تغذیه آن بیشتر از زئوپلانکتون‌ها است. به همین دلیل هم گوشت خیلی لذیذی دارد و در واقع تغذیه‌ی آن و حضورش در آب‌های شور باعث شده است که یکی از لذیذترین گوشت‌های ماهی را داشته باشد. صید آن به وسیله‌ی تور گوشگیر بوده اما به روش ترال هم صید می‌شود. پراکندگی آن در دنیا بیشتر در آب‌های ساحلی در عمق ۵ تا ۱۰ متر است.

معرفی انواع ماهی حلوا زبیدی و بررسی خواص آنها

قیمت ماهی حلوا زبیدی خیلی بالا نیست در عین حالی که این ماهی دارای استخوان و خارهای کم، نرم و غیر آزاردهنده است و ضایعات آن بسیار کم است. در واقع از دسته ماهی‌های کم تیغ دریای جنوب محسوب می‌شود. به دلیل دارا بودن اسیدهای چرب و امگا ۳ میزان کلسترول خون را کاهش می‌‌دهد. حلوا سفید زبیدی دارای مقادیر بالای ویتامین D بوده و از پوکی استخوان جلوگیری می‌‌کند.ماهی سفید زبیدی منبع عالی ویتامین A است و بینایی را بهبود می‌‌بخشد.به علاوه دارای ویتامین B12 است که حضور آن برای کارکرد سیستم عصبی مهم است. از همین روی خرید ماهی سفید زبیدی در بین دوستداران ماهی بسیار رواج دارد.

بدن ماهی حلوا زبیدی اصل  تقریبا لوزی شکل، پوزه در بالای دهان جلو آمده، دهان کوچک و تقریبا انتهایی است. خارهای باله پشتی و مخرجی بصورت بریده روی پوست ظاهر می‌شوند که این خاصیت در نمونه‌های جوان بیشتر واضح است. فلس‌های روی بدن بسیار کوچک بوده و به آسانی کنده می‌شوند، رنگ بدن در طرفین نقره‌ای و پشت آبی خاکستری است. به دلیل خوشمزگی خود این نوع ماهی بهترین روش پخت آن ساده سرخ کردن است اما می‌توان به صورت ماهی شکم پر ، قلیه ماهی و … نیز استفاده کرد. از آنجایی که میزان تیغ ماهی حلوا سفید زبیدی زیاد نیست تقریبا می‌توان گفت ضایعات خیلی کمی هم دارد. البته میزان ضایعات این ماهی زمانی در حالت حداقل قرار دارد که فقط پاک شود و محتویات داخل شکم خالی شوند. اما اگر شما دوست داشته باشید ماهی را به صورت فیله شده و یا استیک خریداری کنید، می‌بینید که قیمت ماهی حلوا سفید زبیدی تقریبا زیاد خواهد بود. چرا که ماهی را به صورت خالص شده و بدون هیچ استخوانی خریداری کرده‌اید. این موضوع یعنی خرید ماهی به صورت پاک شده یکی از عواملی است که بر قیمت ماهی حلوا سفید زبیدی تاثیر می‌گذارد.

ماهی حلوا سفید زبیدی اصل خواص زیادی دارد ولی مهمترین آن‌ها این است که این ماهی سرشار از ویتامین های A و B و D بوده و دارای دارای گوشت سفید و نرم و لذیذ است. میزان بوی کم ماهی حلوا سفید باعث شده تا افرادی که نسبت به موی ماهی حساسیت دارند تا جایی که ممکن است هیچ‌گاه آن را استفاده نکنن نیز به خوردن ماهی ترغیب شوند. میزان سیخ و ضایعات کم ماهی حلوا سفید زبیدی اصل خیلی کم است. شاید بتوان گفت یکی از دلایل خرید ماهی حلوا سفید زبیدی توسط مردم، همین موضوع یعنی کم تیغ بودن آن است. این ماهی باعث تقویت و سلامت پوست و مو می‌شود. در نتیجه به تمامی کسانی که سلامت پوست و مو برای آن‌ها از درجه اهمیت بالایی برخوردار است، این ماهی را پیشنهاد می‌کنیم. اگر فرزندتان دچار ضعف بینایی است اصلا در خرید ماهی حلوا سفید زبیدی تعلل نکنید چرا که برطرف‌‌کننده‌ی ضعف بینایی و تقویت چشم به ویژه در کودکان است. به  عبارتی می‌توان گفت ماهی حلوا سفید زبیدی منبعی از کلیه موادی است که بدن شما و یا کودکتان نیاز دارد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *