افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مصرف کربوهیدرات ها در طول شب و این عوارض آن بر وزن

مصرف کربوهیدرات ها در طول شب و این عوارض آن بر وزن

مصرف کربوهیدرات ها در طول شب و این عوارض آن بر وزن
مصرف کربوهیدرات ها در طول شب و این عوارض آن بر وزن

 

خیلی ها که در رژیم های مختلف هستند سوال می کنند آیا کربوهیدرات ها باعث کم کردن وزن و چربی سوز است ؟ در این جا علاوه بر پاسخ این سوال بیان می کنیم چه زمان بهتر است مصرف شود کربوهیدرات ها .

 

یک باور عمومی که در زمینه رژیم و کاهش وزن وجود دارد این است که خوردن کربوهیدرات در شب یا عصر می‌تواند باعث اضافه وزن شود اما واقعیت این است که هیچ شواهد علمی برای تائید این تئوری وجود ندارد.

این باور اشتباه بر اساس این اصل شکل گرفته که وقتی شب‌ها کربوهیدرات می‌خوریم، انرژی دریافت می‌کنیم که فرصت کافی برای سوزاندن آن نداریم چون کمی بعد به رختخواب می‌رویم و تا چند ساعت هیچ فعالیتی نداریم. بنابراین این انرژی اضافی به عنوان چربی ذخیره می‌شود.
ما در هر زمانی از شبانه‌روز اگر کالری بیشتر از میزانی که می‌سوزانیم دریافت کنیم، ذخیره خواهد شد و فرقی نمی‌کند چه زمانی باشد. بدن ما دستگاهی دقیق است که برای گوارش و هضم غذا تنظیمات بسیار دقیقی دارد. فرقی نمی‌کند چه زمانی کربوهیدرات بخوریم؛ چه اول صبح قبل از انجام هر کاری باشد و چه شب، بدن ما آن را پردازش گوارش و ذخیره خواهد کرد. بنابراین چیزی که روی وزن ما اثر می‌گذارد، تعدیل کالری دریافتی و کالری است که می‌سوزانیم.

آیا شب‌ها کربوهیدرات خوردن منجر به افزایش وزن می‌شود؟

خیر! خوردن کالری زیاد منجر به افزایش وزن می‌شود. حفظ وزن ایده آل، تعادل حساسی بین کالری دریافتی و کالری سوختنی است. اگر این دو در تعادل خوبی با هم باشند در همان وزن خواهیم ماند، اما اگر انرژی بیش از حد نیازمان دریافت کنیم دچار افزایش وزن خواهیم شد. اگر میزان فعالیت بدنی و ورزش را بالا ببریم، کالری سوزی بیشتری داشته و در وضعیت تعادل منفی انرژی قرار خواهیم گرفت (سوزاندن انرژی بیشتر از انرژی دریافتی)، در نتیجه وزن کم خواهید کرد.
اگر با این تصور که شب‌ها کربوهیدرات خوردن منجر به افزایش وزن می‌شود از مصرف کربوهیدرات در شب پرهیز کنید، کالری دریافتی و به طور کلی غذایی که می‌خورید کمتر می‌شود. مثلاً به جای خوردن استیک، سبزیجات و سیب زمینی، ممکن است سیب زمینی را حذف کنید اما بقیه را تغییری ندهید. بدین ترتیب مصرف کالری کاهش پیدا کرده که باعث کاهش وزن می‌شود.

انتخاب بهترین کربوهیدرات‌ها

زمانی که برای خوردن کربوهیدرات انتخاب می‌کنید نقشی در اضافه وزنتان ندارد اما نوع کربوهیدراتی که انتخاب می‌کنید در وزنتان نقش دارد. کربوهیدرات‌هایی که بر پایه‌ی غلات کامل هستند و به مقدار کمی فرآوری شده‌اند، بهترین نوع کربوهیدرات به منظور مدیریت وزن، سلامت گوارش و کنترل قند خون محسوب می‌شوند. این نوع کربوهیدرات‌ها شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارند چون فیبر بیشتری دارند.

چه زمانی باید کربوهیدرات کمتری مصرف کنیم؟

شواهدی وجود ندارد که نشان دهد حذف کربوهیدرات‌ها در زمان‌هایی خاص یا حذف آن‌ها به طور کلی از رژیم غذایی منجر به کاهش وزن شود. اما مصرف افراطی کربوهیدرات تله‌ای است که بسیاری از افراد دچارش می‌شوند، بنابراین اگر مشکل شما اضافه وزن است، کاهش میزان کربوهیدرات‌های مصرفی و کنترل آن می‌تواند برای شما مفید باشد.
اندازه گیری وعده‌های غذایی راهی مفید برای رسیدن به هدفی است که دارید، چون ممکن است یک کاسه‌ی بزرگ پاستا یا برنج را به راحتی بخورید بدون اینکه بفهمید واقعاً چقدر خورده‌اید.

 

مطلب مرتبط

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *