جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



مشکل بی خوابی شبانه دارید از خوردن این غذاها در شب پرهیز کنید

مشکل بی خوابی شبانه دارید از خوردن این غذاها در شب پرهیز کنید

download (1)

جز افرادی هستید که هنگام شب برای خواب دچار مشکل می شوید و نمی توانید راحت بخوابید در این مطلب می خواهیم بیان کنیم مشکل بی خوابی شبانه دارید از خوردن این غذاها در شب پرهیز کنید .

اگر شب‌ها مدام در جایتان غلت می‌زنید و می‌چرخید و یا گاهی دچار سوزش سر دل می‌شوید و برای رفتن به دستشویی مدام از جایتان بلند می‌شوید، قطعا یک جای کار می‌لنگد.
شام‌تان را اوایل شب می‌خورید، تمام طول شب روی کاناپه و جلوی تلویزیون لم نمی‌دهید و حتی در ایده آل‌ترین حالت، دمای اتاق‌تان را برای خواب تنظیم می‌کنید. ممکن است حتی وقتی دراز می‌کشید، نگرانی و اضطرابی برای کارهای فردایتان نداشته باشید. پس چرا نمی‌توانید بخوابید؟
مساله اینجاست که تنها دیر غذا خوردن یا نور صفحه نمایش تلویزیون نیست که موجب اختلال در روند خواب‌تان می‌شود. اینطور که معلوم است نوع غذایی که می‌خورید هم تاثیر زیادی بر کیفیت خواب‌تان می‌گذارد. پس اگر خواب‌تان نمی‌برد و دلیل آن را نمی‌توانید پیدا کنید، بهتر است به رژیم غذایی‌تان نگاهی بیندازید. این مطلب را بخوانید تا بدانید که کدام غذاها روند خواب‌تان را با اختلال مواجه می‌کنند.
شکلات
خوردن شکلات بعد از شام چندان مناسب نیست. لیزا هیم، متخصص تغذیه معتقد است که خوردن شکلات، خواب شبانه را مختل می‌سازد. شکلات یک منبع پنهان کافئین است. حتی خوردن یک بستنی شکلاتی هم می‌تواند شما را در طول شب بیدار نگه دارد. کافئین موجود در شکلات باعث افزایش تحریک‌پذیری شده و توانایی به خواب رفتن را کاهش می‌دهد.
غذاهای چرب
هضم غذاهای چرب بیشتر زمان می‌برد و اغلب باعث بروز نفخ و سوء هاضمه در طول شب می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که قبل از خواب، غذاهای چرب نخوریم.
میوه‌های خشک
خوردن بیش از اندازه میوه‌های خشک شده می‌تواند معده را دچار مشکل کند و شما را از خواب شبانه محروم سازد. این عارضه به لطف فیبر زیاد و و آب کمی رخ می‌دهد که در میوه‌های خشک وجود دارد. میوه‌های خشک از جمله خوراکی‌هایی هستند که متخصصان تغذیه با آن مخالف هستند.
غذاهای تند و فلفلی
غذاهای تند و فلفلی به افزایش متابولیسم بدن کمک می‌کنند، اما خوردن این مواد غذایی در اواخر شب ممکن است در برخی افراد باعث سوزش سر دل شود. خواص ترموژنیک این مواد غذایی باعث افزایش درجه حرارت بدن می‌شود. از آنجایی که دمای بدن در اواخر شب به طور طبیعی کاهش می‌یابد، افزایش ناگهانی آن می‌تواند شما را از خواب شبانه باز دارد.
سس تند
سس‌های تند و فلفلی نیز از جمله خوراکی‌هایی هستند که می‌توانند شما را از خواب راحت شبانه محروم کنند. سس‌های فلفلی، تندی خود را از ترکیبی به نام کپسایسین می‌گیرند. کپسایسین باعث می‌شود که اسفنکتر تحتانی مری برای مدت طولانی باز بماند. عارضه‌ای که باعث سوزش شدید سر دل می‌شود.
نعناع
نعناع فواید زیادی دارد، اما از خوابیدن جلوگیری می‌کند. بسیاری از افراد بعد از شام نعناع می‌جوند تا محیط دهانشان را تازه کنند. برخی نیز در چای خود نعناع می‌ریزند تا کمی تسکین پیدا کنند. اما شواهد حاکی از آن است که نعناع باعث سوزش سر دل می‌شود. بنابراین، قبل از خواب از مصرف نعناع خودداری کنید!
غلات پر قند
خوردن غلاتی که قند فراوانی دارند باعث افزایش سطح قند خون شده و خواب شبانه شما را مختل می‌سازد. بنابراین، غلاتی را انتخاب کنید که کمتر از پنج گرم قند در هر وعده داشته باشند. به علاوه، خوردن غلات صبحانه در اواخر شب توصیه نمی‌شود.

پیتزا
خوردن پیتزا رویای شیرین شبانه را از شما می‌گیرد. ترکیب چربی و پنیر و اسید موجود در سس گوجه فرنگی بر کیفیت خواب شما تاثیر منفی می‌گذارد. از سوی دیگر، غذاهای اسیدی می‌توانند باعث ریفلاکس شوند، مخصوصا اگر در اواخر شب خورده شوند. حتی اگر ریفلاکس باعث سوزش سر دل نشود، می‌تواند شما را تا ساعت‌ها بیدار نگه دارد و این مسئله باعث می‌شود روز بعد خسته و کلافه باشید.
پیاز
بوسیدن فرزندتان قبل از خواب دلیل خوبی است که از خوردن پیاز در اواخر شب صرف نظر کنید. پیاز با تولید گاز باعث ایجاد اخلال در معده می‌شود. اسفنکتر مری به اجبار باز می‌ماند و باعث می‌شود که غذا و اسید معده به داخل مری برگردند. مطالعات نشان می‌دهند که خوردن پیاز خام در افرادی که سوزس سر دل دارند، باعث ریفلاکس می‌شود.
کافئین
کافئین می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را به مدت چند ساعت تحریک کند. حتی اگر به کافئین حساسیت نداشته باشید، ممکن است در طول شب بیدار بمانید. بنابراین، از خوردن شکلات داغ، چای کافئین‌دار، قهوه و سودا در اواخر شب خودداری کنید. کافئین محرک بی‌خوابی است. ترک مصرف کافئین مزایای زیادی برای بدن دارد و حتی به کاهش وزن کمک می‌کند.
کچاپ
خیلی‌ها سس کچاپ را دوست دارند، اما نباید بطری سس را بدون کنترل روی بشقاب فشار دهید. سس کچاپ به لطف وجود گوجه فرنگی بسیار اسیدی است. در تهیه کچاپ علاوه بر اسید که به طور طبیعی در این سس وجود دارد، از مواد شیمیایی هم استفاده می‌شود که سطح اسیدیته سس را بالا برده و باعث سوزش سر دل می‌شوند. بنابراین، در خوردن سس کچاپ بیشتر دقت کنید. سس پاستا و مارینارا هم باعث بروز سوء هاضمه و سوزش سر دل در افراد می‌شوند. متخصصان تغذیه به افرادی که مستعد ابتلا به سوء هاضمه هستند، توصیه می‌کنند که حتی الامکان سس گوجه فرنگی نخورند. وقتی برای خوابیدن روی تخت دراز می‌کشید، روند هضم غذا کند می‌شود. از سوی دیگر، موقعیت افقی شما باعث می‌شود که سوزش سر دل بدتر از همیشه شود.
چیز برگر
فکر چیزبرگر را از سرتان بیرون کنید. خوردن غذاهای چرب ناسالم در اواخر شب قاتل خواب است. غذاهای چرب باعث می‌شوند نتوانید به صورت مداوم بخوابید. بنابراین، وقتی صبح روز بعد از خواب بر می‌خیزید، احساس خوبی ندارید. غذاهای چرپ برای دور کمر هم خوب نیستند، پس چرا خودتان را به زحمت می‌اندازید؟
غذاهای سرخ کرده
غذاهای چرب و روغنی محرک سوزش سر دل هستند. متخصصان تغذیه هشدار می‌دهند که از خوردن غذاهای روغنی یا مواد سرخ شده در روغن قبل از خواب خودداری کنیم.
شام پرچرب و با پروتئین زیاد
ممکن است فکر کنید یک شام پرچرب و با پروتئین بالا شما را در طول شب سیر نگه می‌دارد و نمی‌گذارد با احساس گرسنگی از خواب بلند شوید. اما تحقیقات نشان می‌دهند که خوردن یک وعده غذایی پرچرب و با پروتئین بالا قبل از خواب می‌تواند به اختلالات خواب منجر شود. متخصصان تغذیه معتقدند در صورتی که با شکم پر دراز بکشید و به خواب بروید، وقتی از خواب بلند شوید، از سوء هاضمه و یا ریفلاکس اسید معده رنج خواهید برد.
ماچا یا چای سبز
ماچا یا همان چای سبز طرفداران زیادی دارد. این چای یکی از محبوب‌ترین محصولات گیاهی در بین مشتریان است و از طرفی به کاهش وزن نیز کمک می‌کند. افراد می‌توانند با خیال راحت از فواید این محصول گیاهی در طول روز بهره‌مند شوند. اما نوشیدن این چای قبل از خواب توصیه نمی‌شود. چای سبز علاوه بر کافئین حاوی دو ترکیب محرک دیگر است. این دو ماده که تئوبرومین و تئوفیلین نام دارند، باعث افزایش ضربان قلب، تشدید عصبانیت و افزایش اضطراب در افراد می‌شوند. به گفته متخصصان تغذیه، این چای که حاوی کافئین است، در مقایسه با سایر انواع چای اثرات منفی کمتری دارد.
آب
آیا از آن نوع افرادی هستید که همیشه یک لیوان بزرگ پر از آب در کنار تخت خود دارند؟ شاید بهتر باشد تجدید نظر کنید. درست است؛ برای اینکه در طول روز هیدراته بمانید، باید به مقدار زیاد آب بنوشید. از دست دادن آب بدن می‌تواند به راحتی سطح انرژی بدن را کاهش دهد. اما اگر قبل از خواب بیش از اندازه آب بنوشید، ممکن است برای ادرار کردن بارها از خواب بیدار شوید. بهتر است از ۳ ساعت مانده به زمان خواب، نوشیدن مایعات را به حداقل برسانید. برای آنکه در طول روز آب بدن را تامین کنید و بتوانید به اهداف کاهش وزن خود نیز دست یابید، می‌توانید از انواع آب‌های سم‌زدا استفاده کنید!

پزشکین : مشکل بی خوابی شبانه دارید از خوردن این غذاها در شب پرهیز کنید

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)