افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مشکلات ریوی در نوزادان نارس با این برنامه غذایی

  • تغییر تغذیه نوزادان از پارانترال به انترال (وریدی به روده ای) بسیار مشکل است و ممکن است به دلیل عدم تحمل نوزاد، تغذیه روده ای مکرراً قطع شود ولی بهترین روش، تغذیه با شیر مادر است که به دلیل وجود عوامل ایمنی، از عوارضی مانند عفونت خون و انتروکولیت نکروزان جلوگیری می کند.

 

نوزادان نارس غالبا دچار انواع عارضه های جسمی خواهند شدبرونکو پولمونری دیسپلازی از خطرناک ترین سندروم هایی است که این نوزادان را درگیر میکند  مراحل مختلف این بیماری در ادامه این مطلب توضیح داه خواهد شد اما با مصرف برخی مکمل ها می توان به بهبود این نوزادان تا حدودی کمک کرد .

برونکو پولمونری دیسپلازی (بیماری مزمن ریه نوزادان) اغلب در نوزادان نارس اتفاق می افتد. اکثر نوزادن دچار سندرم زجر تنفسی (RDS) پس از ونتیلاسیون دچار BPD می شوند.

♦ این بیماری دو مرحله دارد:

  • مرحله حاد
  • مرحله رشد

✅ در مرحله حاد، انرژی نوزاد در تغذیه وریدی به میزان ۵۰ تا ۸۵ کیلوکالری به ازای کیلوگرم وزن بدن تعیین می شود. در مرحله رشد که نوزاد از اتاقک خارج شده است ۱۲۰ تا ۱۳۰ کیلوکالری به ازای کیلوگرم وزن بدن انرژی تأمین می شود.

✅ تغییر تغذیه نوزادان از پارانترال به انترال (وریدی به روده ای) بسیار مشکل است و ممکن است به دلیل عدم تحمل نوزاد، تغذیه روده ای مکرراً قطع شود ولی بهترین روش، تغذیه با شیر مادر است که به دلیل وجود عوامل ایمنی، از عوارضی مانند عفونت خون و انتروکولیت نکروزان جلوگیری می کند.

✅ فرمولای استاندارد و شیر مادر حاوی ۲۰ کیلوکالری در هر انس، انرژی هستند در حالی که نیاز انرژی نوزاد مبتلا به BPD حدوداً ۱.۵ تا ۲ برابر حالت عادی است و بایستی ۲۴ تا ۳۰ کیلوکالری انرژی از هر انس شیر یا فرمولا دریافت نماید و برای این کار باید فرمولا را با کم کردن آب، غلیظ نموده و یا چربی و کربوهیدرات های خاصی را به فرمولا یا شیر مادر دوشیده شده بیفزاییم.

✅ به علت تجویز دیورتیک هایی مانند فروزماید و محدودیت تزریق وریدی کلسیم، ریکتز (نرمی استخوان) در کودکان مبتلا به BPD شایع است. به همین دلیل ممکن است مکمل کلسیم و فسفر نیز پس از ترخیص تجویز شود.

✅ ویتامین های A و E با جلوگیری از پراکسیداسیون لیپیدی به حفظ تمامیت غشای سلول های ریوی کمک می کنند. بنابراین مکمل آن ها بسیار مفید است.

✅ مس، روی و منگنز نیز کوفاکتور آنزیم های آنتی اکسیدانی هستند و مکمل آن ها ریه را از آسیب محافظت می کند.

⛔️ افزایش مصرف گلوکز سبب افزایش مصرف اکسیژن و افزایش سرعت تنفس می شود بنابراین رژیم کم کربوهیدرات تجویز می شود.

♦ جمع بندی:

✔️ رژیم پرکالری – کم کربوهیدرات

✔️ مکمل های ویتامین A و E ، مس، روی، منگنز، کلسیم و فسفر

✔️ آنتی اکسیدان ها مانند سلنیوم و ویتامین E

✔️ محدودیت سدیم و مایعات به دلیل ادم

منبع: دکتر سلام

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *