افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مزایا و معایب مصرف سیاه دانه

مزایا و معایب مصرف سیاه دانه

  • تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است.

 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و سلم فرمود: “ما من داء إلا فی الحبه السوداء منه شفاء إلا السام” یعنی هیچ بیماری نیست مگر شفای آن در سیاه دانه است جز مرگ.

سیاه دانه طعمی تلخ دارد و به عنوان ادویه در مواد غذایی به خصوص ترشیجات استفاده می شود.این دانه بومی جنوب غربی آسیاست و از قدیم به عنوان ضد انگل، ضد باکتری و مسهل استفاده می کردند.

مصرف سیاه دانه برای زنان شیرده مفید است زیرا باعث افزایش ترشح شیر می شود. نام های دیگر سیاه دانه، سیاه تخمه، سرنیچ سیاه، سنوخ سیاه، کمون اسود، شونیز، شونوز و کمون هندی است.

تحقیقات نشان داده است مواد معدنی و ویتامین های موجود در سیاه دانه در درمان دیابت، سل، بیماری های قلبی و عروقی، کم خونی و میگرن مفید است.

اسیدهای چرب ضروری فراوان موجود در سیاه دانه آن را به نوعی مواد غذایی ضد سرطان تبدیل کرده که در حفظ سلامت پوست و مو نیز مفید است. سیاه دانه آهن و پتاسیم فراوانی دارد و علاوه بر تقویت سیستم ایمنی بدن، باعث رفع مسمومیت خونی و یبوست می شود.

سیاه دانه دارای خواص بسیار زیادی از جمله در درمان سرطان ها، درمان زخم معده، نابودی سموم در کبد و نیز تنظیم سیستم گوارش بدن دارد.

سیاه دانه و درمان زخم معده

در تحقیقاتی که اخیراً توسط یکی از پژوهشگران کشورمان انجام‌شده، اثر پیشگیری و درمانی گیاه سیاه‌دانه روی زخم معده ناشی از داروی ضد التهاب غیراستروئیدی ایندومتاسین به اثبات رسیده است. صغری پاسبان محقق جوان کشورمان، به نتایج جالبی در خصوص اثرات درمانی گیاه سیاه‌دانه روی بیماری زخم معده پی برده که به گفته او این اثرات عمدتا از طریق مهار لیپوپراکسیداسیون و نیز افزایش ترشح مخاط معده اعمال شده است.

در تحقیقات انجام‌گرفته با عنوان بررسی اثر سیاه‌دانه روی زخم معده ناشی از ایندومتاسین در موش صحرایی، سیاه‌دانه در حدود ۸۰ درصد از ایجاد زخم معده پیشگیری و در حدود ۷۰ درصد اثر درمانی برای زخم معده از خود نشان داد و در این مطالعه اثر درمانی سیاه‌دانه در درمان و پیشگیری از زخم معده حتی از داروی معروف و پرمصرفی همچون رانیتیدین نیز بیشتر بود که این موضوع بسیار جالب توجه است.

سیاه دانه و درمان جوش های چرکی

اگر در گروه جوان هایی قرار دارید که از دست جوش های التهابی و ترشحات چرکی آن رنج می برید، می توانید با استفاده از خمیر سیاه دانه برای درمان این جوش ها که غالبا بعد از بلوغ در نوجوانان به وجود می آید و در برخی موارد تا جوانی افراد ادامه پیدا می کند، اقدام کنید.

برای تهیه این خمیر کافی است ۲ قاشق پودر سیاه دانه را با مقداری سرکه ترکیب کرده و آن را روی صورت خود ماسک کنید. این ترکیب کمک می کند جوش های التهابی و چرکی به مرور خشک و برطرف شوند.

درمان نفخ دردناک شکم

نفخ یکی از شایع ترین اختلال هایی است که امروزه بسیاری از مردم آن را تجربه می کنند. پیدایش این اختلال رابطه زیادی با شیوه زندگی و نوع رژیم غذایی و حتی زیاده روی در مصرف غذاها دارد.

از دیدگاه درمانگران طب سنتی مصرف سیاه دانه می تواند نفخ و دردهای ناشی از آن را در بیشتر افرادی که به نفخ معده دچار هستند درمان کند. البته در برخی متون اشاره شده در صورتی که پودر تخم سیاه دانه را با پودر دارچین مخلوط کرده و اندکی از این مخلوط را روی غذایشان بپاشند به درمان نفخ معده کمک و دردهای ناشی از آن را کنترل می کند.

خواص سیاه دانه برای لاغری و طرز تهیه معجون لاغری

خواص سیاه دانه برای لاغری بی نظیر است . شما میتوانید از ترکیب سیاه داِنه با چند داروی دیگر یک معجون گیاهی تهیه کنید و از آن برای چربی سوزی و لاغری تان استفاده کنید.

برای تهیه معجون لاغری ابتدا باید از عطاری معتبر ۵۰ گرم سیاه دانه، ۵۰گرم زیره سیاه ، ۲۵ گرم طباشیر ، ۲۵گرم تخم گشنیز ، ۲۵گرم هلیله سیاه ، ۲۵گرم لاک مغسول و۵۰ گرم زنیان را خریداری کنیدبرای تهیه این معجون لاغری در مرحله بعد این مواد را با هم مخلوط کرده و حسابی پودر کنید . اکنون شما باید روزی نصف قاشق چایخوری از این ترکیب را باعسل و آب گرم  بخورید. این ترکیب به شدت چربی سوز است و موجب کاهش وزن شما خواهد شد.

یاداوری میکنیم که اگر بد دارو هستید و نمیتوانید طعم آن را تحمل کنید میتوانید کپسولهای خالی را از لوازم بهداشتی بخرید. سپس کپسول ها را با این ترکیب پر کنید  و روزی یک تا دو کپسول به فاصله ۸ ساعت بخورید تا تاثیر آن را ببینید.

سیاه دانه در طب سنتی

۱.طبع سیاه دانه خیلی گرم و خشک است.

۲. محرک است.

۳. بادشکن می‌باشد.

۴. مدر می‌باشد.

۵. قاعده آور و زیادکننده شیر می‌باشد.

۶.برای فروکش کردن تاول‌های پوست سیاه داِنه را با روغن کنجد مخلوط کرده روی پوست بمالید از این روغن برای محل گزش نیش عقرب نیز استفاده می‌شود.

۷.برای بیماری‌های کبد منجمله بزرگ بودن آن می‌توان هر روز صبح یک چهارم قاشق چایخوری سیاه دانه را جویده همراه آب میل کرد.

۸. سیاه دانه باعث خشک شدن رطوبت‌ها می‌گردد.

۹. اخلاط غلیظ را رقیق می‌کند.

۱۰. زیادخوردن آن باعث سقط جنین می‌گردد.

۱۱. کسانی که یرقان دارند می توانند صبح‌ها از سیاه دانه مانند شماره ۷ استفاده کنند.

مضرات سیاه دانه

  • زیاده روی در مصرف آن عوارض گوناگون پوستی و گوارشی ایجاد می کند.
  • اسراف در خوردن سیاه دانه در گرم مزاجان، موجب ورم و دردهای گلو و گرفتگی هایی می شود. از این جهت، گرم مزاجان باید در سرکه بخیسانند و سپس بخورند.
  • برای کلیه مضر است.
  • مصرف روغن و دانه ی سیاه دانه در دوران بارداری مجاز نیست.

 

منبع: نبض ما

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *