افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مزایا و معایب بلیچینگ یا سفید کردن دندان

  • معمولا تنها ریسکی که بلیچینگ دارد حساسیت موقت است که بعد از مدتی از بین می رود. منتها نمی شود این کار را به صورت تکراری و پشت سر هم انجام داد و  بسته به حساسیت دندان های بیماران پروسه می تواند در یک زمان شش ماه تا یک سال انجام شود .

 

بلیچینگ یا پروسه سفید کردن دندان ها یک پروسه متداول در دندان پزشکی زیبایی است. این عمل را به شکل‌های متفاوتی انجام می‌دهند که متداولترین آنها روش آفیس یا بلیچینگ در مطب است که در مطب دندانپزشکی انجام می شود. روش دیگر بلیچینگ هوم یا بلیچینگ در خانه است. در این روش از دو ماده هیدروژن پروکساید و کاربامید پراکساید استفاده می شود  که هردو آن ها دارای فاکتور اکسیدان هستند. رنگ دندان ها و ساختار فیزیکی آن ها در افراد مختلف متفاوت است. به طور کلی دندان ها از دو لایه  مینا که شفاف و سفید است و عاج که زردتر و غیر شفاف تر است تشکیل شده اند. رنگ دندان های قدامی یا جلویی معمولاً به دلیل ضخامت کمتر روشن تر بوده و دندان های نیش و دندان های خلفی یا عقبی رنگ دندان ها تیره تر به نظر می رسد. به دلیل ضخامت بیشتر عاج نسبت به مینا اصولاً دندان های کوچکتر روشن تر به نظر می رسند به همین دلیل دندان های خانم ها اندکی از دندان های آقایان روشن تر هستند. رنگ دندان ها به مرور زمان تیره تر می شوند. دلیل تیره شدن رنگ دندان ها پلاک های دندانی، جرم، رنگ دانه های ناشی از استفاده از تنباکو، سیگار، رنگ دانه های غذایی و نوشابه های رنگی و بعضی از داروهای مصرفی و بعضی بیماری های خاص است. در روش آفیس دندانپزشک ابتدا بیمار را معاینه کرده و مراحل کار را توضیح می دهد. نسج نرم داخل دهان توسط ماده بخصوصی پوشانده شده و ماده بلیچینگ روی سطوح دندان های قدامی قرار گرفته و توسط دستگاه مخصوص بلیچینگ فعال می شود. در روش فرم* از دندان های بیمار قالب گیری به عمل می آید و فرم های اختصاصی برای او ساخته می شود و بیماربا توجه به شرایط خاص خود از ماده های بلیچینگ در شکل های مختلف برای زمانی بین دو تا سه هفته استفاده می کند. هردوی این روش ها کارایی خاص خود را خواهند داشت اما ترکیبی از دو روش آفیس و هوم معمولاً بهترین روش برای بلیچینگ می باشد.

آیا بیلیچینگ برای دندان ها، ضرری به همراه دارد؟

معمولا تنها ریسکی که بلیچینگ دارد حساسیت موقت است که بعد از مدتی از بین می رود. منتها نمی شود این کار را به صورت تکراری و پشت سر هم انجام داد و  بسته به حساسیت دندان های بیماران پروسه می تواند در یک زمان شش ماه تا یک سال انجام شود . معمولا تاثیر بلیچینگ تا حدود بیشتر از یکی دو سال هم بکشد که البته بستگی به میزان مصرف مواد غذایی رنگی یا عادات غذایی که بیمار دارد این مدت ممکن است کوتاهتر هم شود و عملا مریض حساسیت نداشته باشد یا اینکه مشکلی نداشته باشد می تواند آن را سالیانه و گاهی کمتر از یک سال انجام دهد و تکرار کند.

افرادی که بیلیچینگ می کنند باید چه نکاتی را رعایت کنند؟

معمولاً بعد از انجام بلیچینگ به مریض گفته می شود که از مواد غذایی رنگی مثل سس ها، ادویه جات یا نوشابه های رنگی و خوراکی های رنگی مثل زعفران یا سس های قرمز اجتناب کنند و البته برای حساسیت دندان ها نسبت به بلیچینگ ولی بعد از آن بسته به میزان مصرف مواد رنگی و موادی که باعث رنگی شدن دندان ها می شود هرچه میزان مصرفشان بیشتر باشد معمولا دندان ها سریعتر رنگ می گیرد و اگر مصرف مواد رنگی کمتر صورت بگیرد طول عمر بلیچینگ بیشتر می شود.

منبع : الو دکتر

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *