افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مردان هم یائسگی دارند

 

 

  • – اغلب مردان در این دوران احساس می کنند که قدرت، توان و ارزششان را از دست داده اند. زنان باید به مردشان نشان دهند که میزان دلبستگی آنها به شریک زندگی شان صرفا مربوط به مسائل جنسی نبوده و تحت هر شرایطی، همسرشان را دوست دارند و عزیز و محترم می شمارند.

در زنان، یائسگی نشانه ای از کاهش سریع در تولید هورمون زنانه، است که می تواند علائم، جسمی و روانی تولید کند. در مردان با سن، تولید هورمون های مردانه نیز کاهش می یابد، اما  مهم ترین عامل کاهش در هورمون تستوسترون است، به طور کلی ، بسیاری از مردان در ۴۰دهه  و ۵۰  دچار علائم یائسگی میشوند

بنا بر آخرین یافته های پزشکی، مردان نیز با افزایش سن، از نظر سلامت جنسی دچار تحول شده و با کاهش هفتاد درصدی هورمون های مردانه مواجه می شوند که این امر سبب به وجود آمدن نوعی یائسگی جنسی در مردان می شود؛ اما تفاوت یائسگی در مردان با زنان در این است که ابتلا به آن در مردان صددرصد نبوده و هورمون های مردانه در اثر افزایش سن فقط در حدود هفتاد درصد کاهش یافته و دچار زوال می شود.

از منظر دیگر، یائسگی مردان از دو جهت با یائسگی زنان متفاوت است: نخست اینکه علائم آن به تدریج ظاهر شده و به همین دلیل مردان کمتر متوجه آن می شوند و دوم اینکه بروز یائسگی در مردان علائم مشخصی ندارد که به وسیله آن بتوان فهمید مرد دچار یائسگی شده است؛ اما می توان یکی از شایع ترین علل شکستگی سر استخوان را در مردها همان یائسگی و تغییر میزان هورمون های مردانه دانست.

جالب آنجاست که اختلال خواب و حافظه ای که غالب مردان به آن دچار شده و آن را ناشی از افزایش سن می دانند، به هیچ وجه ربطی به سن وسال ندارد و دقیقا نمایانگر بروز یائسگی مردانه است.

به هر حال اگر این عارضه به موقع تشخیص و درمان شود، تاثیر به سزایی در بهبود کیفیت زندگی آنها داشته و علاوه بر کاهش عوارض مربوط به این نوع یائسگی، توانایی جنسی آنها را تا پایان عمر به شکلی مطلوب حفظ می کند.

لازم است زنان در صورت وقوع این مشکل در همسر خود، وی را مورد حمایت عاطفی قرار داده و رابطه صمیمانه تری با او برقرار کنند.

عوارض جسمی در یائسگی مردانه

– ترمیم دیررسی زخم ها؛
– توانایی کمتر برای فعالیت های جسمی؛
– احساس چاقی و اضافه وزن؛
– مشکل در خواندن نوشته های ریز و کوچک؛
– فراموشکاری یا از دست دادن حافظه؛
– ریزش موها یا نازک شدن آنها؛
– گر گرفتگی؛
– عصبی بودن؛
– کاهش حافظه و تمرکز؛
– خستگی؛
– اختلالات خواب؛
– افسردگی برونگرا؛
– از دست دادن اعتماد به نفس و احساس لذت؛
– از دست دادن هدف و مقصد زندگی؛
– اضطراب و نگرانی؛
– احساس تنهایی و علاقه به کسب تجربه های جدید با زنان دیگر برای آزمودن توانایی جنسی؛
– افزایش مشکلات ارتباطی و عدم توانایی ایجاد رابطه صمیمانه با همسر؛
– نیاز بیشتر به دفع ادرار.


برای پیشگیری ودرمان یائسگی مردانه چه باید کرد؟

درمان های یائسگی مردانه شامل درمان جایگزین با هورمون تستوسترون، استفاده از برخی تولیدات گیاهی، رژیم غذایی مناسب و حمایت روحی همسر، داشتن خواب کافی و فعالیت های ورزشی منظم است.

به همین منظور توصیه می شود که مردان پس از پنجاه سالگی از نوشیدن چای و قهوه و خوردن غذاهای پرادویه و بسیار شیرین پرهیز و از مایعات فراوان استفاده کنند. همچنین برای پیشگیری از اختلالات رفتاری، استفاده از حبوبات و غلات و جهت جلوگیری از پوکی استخوان، استفاده از لبنیات، سویا، ماهی آزاد، سبزیجات سبزرنگ و انجیر، و برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی استفاده از غذاهای حاوی امگا ۳ مانند روغن ماهی آزاد توصیه می شود.


وظیفه زنان در زمان وقوع یائسگی در مردان

– یائسگی مردانه در واقع برای نیمه دوم زندگی است. زنان باید تغییرات میانسالی را در خود آسان گرفته و همسرشان را نیز به این کار تشویق کنند و بپذیرند و بقبولانند که این مرحله نیز بخشی از زندگی بوده و از زیبایی ها و جذابیت های خاص خود برخوردار است.

– اغلب مردان در این دوران احساس می کنند که قدرت، توان و ارزششان را از دست داده اند. زنان باید به مردشان نشان دهند که میزان دلبستگی آنها به شریک زندگی شان صرفا مربوط به مسائل جنسی نبوده و تحت هر شرایطی، همسرشان را دوست دارند و عزیز و محترم می شمارند.

– حقیقت این است که ترسناک ترین تغییر در زندگی یک مرد، مربوط به مسائل جنسی است؛ چرا که آنها تصور می کنند جزو مهمی از مردانگی شان در گرو آن است. به همین دلیل زنان موظفند در این دوران با مرد همدلی کرده و با درک شرایط وی به او یاری رسانند تا در مورد ترس ها و خواسته هایش صحبت کند و راهی برای بازیابی احساس عزت نفس و توانایی اش بیابد.

– آغاز این مرحله، به معنای آغاز یک پایان نیست، بلکه گذر از مرحله ای به مرحله ای دیگر و رسیدن به دوران پربارتر و درک احساسات عمیق تر در زندگی زناشویی است. یائسگی مردانه به معنای کاهش قدرت باروری یا ناتوانی کامل جنسی نیست، بلکه آغاز مرحله ای است که عشق را جایگزین احساسات غریزی زودگذر کرده و به زندگی معنای زیباتری می بخشد.

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *