افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مراقبت از پوست در برابر آفتاب

ریسک ابتلاء به سرطان پوست در افرادی که در طی بلوغ، بیش از پنج آفتاب سوختگی شدید(بویژه اگر همراه تاول باشد) داشته‌اند دو برابر است.مهم ترین نکته در محافظت از پوست،مانع شدن از تابش اشعه ماوراء بنفش وصدمات ناشی از آن بر پوست است.آسانترین راه پرهیز از اشعه، قرار نگرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد،به ویژه در ساعات میانی روز که میزان اشعه حداکثر است. با این حال پرهیز از نور مستقیم خورشید نمی‌تواند بدن انسان را بطور کامل در برابر اشعه‌‌ها محافظت نماید،لذااستفاده از مواد ضد آفتاب در زمان‌هائی که خارج از منزل هستیم اهمیت دارد.

راه‌های دیگری که می‌توان برای محافظت از پوست بکار برد استفاده از کلاه‌های لبه دار برای محافظت سر وگردن وپوشیدن لباس‌هایی که مانع برخورد اشعه به بدن می‌شود واستفاده صحیح از کرم ضد آفتاب است. در چنین مواردی استفاده از کرم ضد افتاب هر ۲ تا ۳ ساعت یکبار الزامی است. و اگر ضد آفتاب استفاده نمی‌کنیم بهتر است زمان مواجهه با نور آفتاب کاهش یابد تا دچار آفتاب سوختگی نشویم.

w

چه ضد آفتابی مناسب است ؟
منافع ضد‌آفتاب‌ها به اثبات رسیده است. بخشی از این منافع؛ پیشگیری از آفتاب‌سوختگی، سرطان پوست و پیری زودرس پوست می‌باشد.ضد‌آفتابی ایده‌آل محسوب می‌شود که علاوه بر حفاظت در برابر اثر طول موج‌های ماورای‌بنفش نوع Bکه بالاترین خاصیت سرطان زایی را دارد،نوع A، در برابر طولموج‌های بلند ماورای‌بنفش، نورمرئی و مادون‌قرمز نیز حفاظت ایجاد نماید.

ضدآفتاب‌ها را به دو نوع فیزیکی و شیمیایی تقسیم می‌کنند:ضد‌آفتاب‌های فیزیکی با منعکس نمودن نور از سطح پوست، عمل می‌نمایند. آنها سبب رنگی شدن پوست و پوشش دادن لکه‌های تیره و تغییرات سطحی پوست خواهند شد. ضدآفتاب‌های فیزیکی به دلیل دارا بودن عوارض جانبی کمتر و طیف اثر بخشی وسیع تر در برابر طولموج‌های آفتاب، از مقبولیت بیشتری برخوردارند، تنها ایراد آنها تغییر رنگ پوست مصرف‌کننده است که در آقایان گاهی ناخوشایند می‌باشد و لذا برای جبران این اشکال، کارخانجات سازنده، انواع ضدآفتاب فیزیکی ریز ذرّه را به بازار عرضه داشته‌اند که تطابق با رنگ پوست مصرف‌کننده داشته باشند.

ضدآفتاب‌های شیمیایی با جذب‌نمودن نورخورشید و تبدیل نمودن آن به انرژی گرمایی عمل می‌نمایند. این ضدآفتاب‌ها سبب تغییر چندانی در رنگ پوست فرد نشده و براحتی با آب قابل شستشو هستند ولی در اثر مصرف ضد آفتاب‌های شیمیایی، مواردی از ازدیاد حساسیت تماسی و خارش و سوزش حین مصرف گزارش شده‌اند.ضدآفتاب‌ها به انواع کرم، پماد، لوسیون و محلول‌های الکلی و با اسامی تجارتی مختلفی موجود می‌باشند.

شماره حفاظتی ضدآفتاب که گویای قدرت اثر آن در برابر اشعه خورشید است، تحت عنوان SPFروی بسته‌بندی آن درج گردیده است. عموماً شماره SPFاز میزان ۱۵ تا ۳۰ برای نژاد ساکن خاورمیانه طبق استاندارهای جهانی کفایت می‌کند.انتخاب نوع ضدآفتاب بسته به میزان چربی و رنگ پوست، سن و جنس و نژاد فرد و توان مالی وی به توصیه پزشک صورت می‌پذیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *