افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

مبارزه برای غلبه بر مالاریا

مالاریا را ریشه کن کنیم

به گزارش پزشکین به نقل از ایرنا؛ این روز فرصتی مناسب برای ارتقا آگاهی مردم در مورد مالاریا و اهتمام جدی مسئولان بهداشتی کشورها به این موضوع مهم برای مقابله با این بیماری است.
رئیس اداره کنترل مالاریا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این خصوص به خبرنگار علمی ایرنا گفت: امروز در نتیجه تلاش های دهه های گذشته، مردم در بخش عمده ای از کشور دیگر نگران ابتلا به مالاریا نیستند. در ایران، مالاریا از ۵ میلیون بیمار سالیانه در ۶ دهه قبل به کمتر از ۱۰۰ بیمار در سال ۱۳۹۶ رسیده و تعداد مرگ ناشی از مالاریا در سال در این دوره زمانی از ۲۰۰ هزار مورد به صفر رسیده است.
احمد رئیسی افزود: حدود ۶۰ سال قبل مالاریا اولین علت مرگ و میر در کشور بود، در اکثریت قریب به اتفاق مناطق کشور شیوع داشت و زمانی که کشور حدود ۱۵ میلیون جمعیت داشت، یک سوم آن یعنی ۵ میلیون نفر در سال مبتلا به مالاریا می شدند.
وی افزود: مالاریا به عنوان یک بیماری واگیردار قرن ها پیش در کشور شایع بود و بوعلی سینا طبیب حاذق ایرانی نشانه های بیماری را به خوبی بیان کرده است.
رئیسی ادامه داد: مالاریا در تعدادی از کشورهای منطقه حذف شده اما ایران یک استثنا است، هم به دلیل وسعت، هم به دلیل تنوع آب و هوایی و مشکلات فنی مبارزه با آن را پیچیده و سخت می کند و هم به دلیل همسایگی با دو کشور افغانستان و پاکستان و تبادل جمعیتی با سایر کشورهای مالاریاخیز مانند هند، بنگلادش و برخی کشورهای افریقایی، این کار دشوار تر می شود.
وی افزود: سال قبل به گزارش سازمان جهانی بهداشت در افغانستان حدود ۴۰۰ هزار بیمار مالاریایی گزارش شده و پاکستان با حدود دو میلیون بیمار در سال پس از سودان بیشترین موارد مالاریا در منطقه مدیترانه شرقی را بخود اختصاص می دهد.
رئیس اداره کنترل مالاریا مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: ۹۰ درصد موارد مالاریای کشور در حال حاضر وارده از کشورهای شرقی افغانستان و پاکستان هستند.
وی افزود: از آنجا که حذف مالاریا در افق ۱۴۰۴ از موفق ترین برنامه های وزارت بهداشت طی ۱۰ سال اخیر می باشد، لذا در راستای نشان دادن موفقیت ارزشمند مزبور و با مساعدت دفتر سازمان جهانی بهداشت و دفتر توسعه سازمان ملل در جمهوری اسلامی ایران، مستندی تحت عنوان سند موفقیت مبارزه با مالاریا در ایران تهیه شده است.
رئیسی افزود: در نظر است رونمایی از این سند مهم همزمان با برگزاری مراسم روز جهانی مالاریا در روز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ مصادف با اول می ۲۰۱۸ ، با حضور مسئولین عالی رتبه کشوری و نمایندگان سازمان های بین المللی از جمله دکتر پدروآلنسو مدیر برنامه مبارزه با مالاریا در دفتر مرکزی سازمان جهانی بهداشت، برگزار شود.
رئیس اداره حذف مالاریا در مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: خدمات پیشگیری از این بیماری در کشور ما برای همه، اعم از شهروندان ایرانی و تبعه کشورهای خارجی مانند افغانستان و پاکستان، رایگان است، لذا به افراد مبتلا توصیه می شود برای دریافت خدمات لازم به مراکز بهداشتی مراجعه کنند.
رئیسی ادامه داد که ارائه دارو به بیماران هم به صورت رایگان انجام می شود و به همین دلیل از افراد مبتلا اعم از ایرانی و تبعه خارجی درخواست کرد که اقدامات درمانی خود را به موقع انجام دهند تا دچار مشکلاتی نشوند.
وی ادامه داد که ما مسئول سلامت مردم هستیم و افتخار ما این است که تعداد بیماران بومی مالاریا در کشور از ۹۸ هزار نفر در سال ۱۳۷۱ به کمتر از ۱۰۰ مورد رسیده است. مرگ و میر افراد بومی را بر اثر این بیماری سالهاست نداریم و اگر افرادی در کشور براثر این بیماری فوت کرده اند، تبعه غیر ایرانی وارذه از کشورهای عمدتا آفریقایی یا پاکستان بوده اند.
رئیس اداره حذف مالاریا مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: آخرین مورد مرگ بر اثر مالاریا در کشور سال گذشته رخ داد و یک تبعه هندی براثر بیماری فوت کرد. این فرد در یکی از کشورهای آفریقایی مبتلا به بیماری شد و به دلیل عدم مراجعه به موقع به واحدهای بهداشتی – درمانی و انجام ندادن بموقع اقدامات لازم درمانی، جان خود را از دست داد.
وی ادامه داد: هرچند بیشترین ابتلا به مالاریا در سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان مشاهده می شود اما هیچ مرگ و میری در این استان ها در سال های اخیر گزارش نشده است.
رئیسی افزود: براساس آخرین تخمین سازمان بهداشت جهانی در دنیا سالانه حدود ۴۴۰ هزار نفر براثر این بیماری جان خود را از دست می دهند و سالانه قریب به ۲۱۰ میلیون نفر به این بیماری مبتلا می شوند.

** ایران در شرف حذف مالاریا
کارشناس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در حاشیه دومین سمپوزیوم کشوری اپیدمیولوژی مقاومت میکروبی که در اسفند ماه سال ۹۶ در سالن همایش انستیتو پاستور ایران به خبرنگار علمی ایرنا گفت: در سال دو هزار میلادی ۱۰ کشور در منطقه مدیترانه شرقی عاری از مالاریا بودند که این آمار در ۲۰۱۶ میلادی به ۱۴ کشور رسید؛ ایران نیز در شرف حذف بیماری مالاریا است. حذف بیماری به این معنی است که انتقال محلی بیماری متوقف می شود.
حسین معصومی اصل یادآور شد: براساس گزارش سال ۲۰۱۶ سازمان جهانی بهداشت، تا سال ۲۰۲۰ کشورهایی در منطقه مدیترانه شرقی موفق به حذف بیماری مالاریا می شوند و ایران از جمله این کشورها است که این موفقیت را بدست می آورد.
کارشناس اداره کنترل مالاریای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هدف ما تا سال ۲۰۲۰ حذف انتقال محلی این بیماری است، به این معنی که بیماری در کشور ما منتقل نشود.
وی بر لزوم مصرف دارو برای افرادی که به کشورهای پرخطر مسافرت می کنند، تاکید کرد و گفت: این افراد قبل از عزیمت به کشورهایی که این بیماری در انها وجود دارد، می توانند با مصرف داروهای پیشگیرانه، از ابتلای خود جلوگیری کنند.

** مالاریا چیست؟
بیماری ایجاد شده توسط انگل مالاریا که به عنوان بیماری مالاریا نامیده می شود، می تواند نشانه های متنوع و گسترده ای داشته باشد که می توان آنها را به دوره کمون یا بیماری خیلی خفیف و شدید و حتی مرگ طبقه بندی کرد، ولی عموماً بیماری مالاریا را به دو نوع خفیف و شدید طبقه بندی می کنند و در کل مالاریا بیماری علاج پذیری است که لازمه درمان آن تشخیص و اقدام به موقع و درست می باشد.

** دوره کمون بیماری مالاریا
زمانی که ذره تاثیر گذار (پلاسمودیوم) به وسیله پشه آنوفل وارد بدن شده تا قبل از ظاهر شدن اولین علائم بیماری به آن دوره کمون گفته می شود. دوره کمون بیماری مالاریا در اغلب موارد بین ۷ تا۳۰ روز است. کوتاه ترین دوره کمونی در ”پلاسمودیم فالسی پاروم” و طولانی ترین دوره کمون در مالاریا” مالاریه” مشاهده می شود. داروهای ضد بیماری مالاریا برای پیشگیری و یا به تاخیر انداختن مالاریا، برای مسافرانی که به محل بومی مالاریا مسافرت کرده اند مورد استفاده قرار می گیرد که مدت تاخیراندازی بین چند هفته تا چند ماه می باشد.

** علائم و نشانه های بیماری مالاریا
بیشتر بیماران ترکیبی از علائم رایج زیر دارا هستند:
تب، سرما، عرق، سردرد، استفراغ، دردبدنی، درد عمومی
در کشورهایی که مالاریا نادر است ممکن است علائم به آنفولانزا، سرماخوردگی یا بیماری های عفونی ( به خصوص اگر به بیماری مالاریا مشکوک نباشند ) نسبت داده شود. اما در کشورهای که مالاریا رایج است، حتی بدون آزمایش های تشخیصی قابل تشخیص است.
بروز علائم فیزیکی مالاریا ممکن است شامل موارد زیر باشد:
بالا رفتن دما، تعریق، تضعیف بدن، بزرگ شدن طحال،
بعلاوه شامل عارضه های دیگری چون:
زردی خفیف ، بزرگی کبد ، کاهش سرعت تنفسی
تشخیص مالاریا بستگی به اثبات انگل در بررسی گسترش خون زیر میکروسکوپ دارد.تشخیص ممکن است از طریق آنمی ضغیف، کاهش پلاکت خون ، بالارفتن بیلی روبین، بالا رفتن آمینو ترانسفرها صورت گیرد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *