جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



در ماه آخر حاملگی این کارها را انجام ندهید

ba3562-400x220

 

  • ورزش کردن در این ماه باید با مشورت پزشک باشد. برخی حرکات ممنوع می‌باشند و تعدادی از آنها نیز برای برخی خانم‌ها خطرناک هستند.

 

دوران بارداری، یکی از حساس‌ترین دوران زندگانی خانم‌هایی است که آن را تجربه می‌کنند. مسلماً انجام برخی کارها در این دوران به دلیل بالا بودن ضریب ریسک‌شان، خطرناک محسوب می‌شود و توصیه نمی‌شوند. حتی برخی کارها ممنوع نیز می‌باشند و باید حتما از آنها دوری کرد.مثلا اسکی، ژیمناستیک، اسب‌سواری، ‌دوچرخه‌سواری، شیرجه رفتن در استخر، اسکی روی آب و… از ورزش‌های ممنوع در این دوران هستند.

به طور کلی سه ماهه سوم بارداری، ماه سنگینی است و بهتر است این سه ماه، بیشتر به فکر استراحت کردن و آرامش ذهنی باشید. بدن شما کم‌کم باید خود را برای زایمان آماده کند.

بزرگ‌تر شدن جنین و نزدیک شدن زمان وضع حمل خود باعث بروز مشکلات تنفسی، حساسیت زیاد، حالی به حالی شدن و عصبانیت‌های مکرر می‌شود ولی همه این سختی‌ها ارزش تحمل کردن را دارند.

در طی ماه آخر بارداری احساس می‌کنید که نفس کشیدن برای شما دشوار‌تر شده است لذا بهتر است آرامش خود را حفظ کنید.

نگرانی‌ها در مورد زایمان و اینکه کودک سالمی به دنیا خواهید آورد، بیشتر می‌شوند و این موضوع باعث عصبانیت شما می‌شود.

ممکن است تکرر ادرار، کمردرد و پادرد‌ داشته باشید و یا احساس سوزش بیشتری در ناحیه سر معده ‌کنید و البته گاهی هم دچار یبوست ‌شوید.

در ماه نهم از بارداری بهتر است که این نکات را حتما رعایت کنید:
غذاهایی که نباید بخورید

این غذاها باعث معده درد و یبوست بیشتر در شما می‌شوند. پس حتما آنها را از لیست غذایی خود حذف کنید.

غذاهای پرچرب

غذاهای پر ادویه

هله و هوله

غذاهای بسیار اسیدی

غذاهای تشدید کننده یبوست

از قلیان و سیگار کشیدن و مصرف خودسرانه داروها و الکل پرهیز کنید

نیاز به گفتن ندارد. تمام این موارد ممنوع هستند.

وقت آن رسیده است‌که دیگر تمام عادت‌های ناسالم خود را کنار بگذارید.
استرس نداشته باشید

شما استرس‌های فراوانی را تجربه می‌کنید؛ اعم از استرس‌های روحی روانی و استرس‌های جسمی، اما همه نگرانی‌ها در مورد اتفاقات پیش‌رو به کودک داخل شکم‌تان منتقل می‌شود و مستقیماً روی او تاثیر می‌گذارد.

خود را از افکار منفی و محیط‌های ناسالم و منفی که حتی در آنها صداهای بلند و ناخوشایند پخش می‌شود دور نگه دارید.

شما نیاز به آرامش دارید و تا جائیکه ممکن است سعی کنید شرایط را در اطرافتان ثابت و آرامش‌بخش نگاه دارید.
سایر توصیه‌ها

سیگار کشیدن برای همه ما خطرناک است ولی در دوران بارداری خصوصاً ماه آخر از سیگار کشیدن و مجاورت با افراد سیگاری پرهیز کنید.

هنوز هم خانم‌های باردار بسیاری در تمام دنیا در این روزهای خاص سیگار می‌کشند و فرزندشان را با برخی خطرات مواجه می‌سازند. از خوردن هات‌داگ پرهیز کنید.

کوکتل، هات‌داگ و سوسیس در کودکان زیر ۵ سال و خانم‌های باردار باعث افزایش احتمال بروز سرطان می‌شود. از مصرف کافئین پرهیز کنید.کافئین احتمال بروز دیابت در زندگی آینده کودک را افزایش می‌دهد.

مکمل ویتامین A مصرف نکنید: مصرف زیاد این ویتامین باعث بروز خطر تولد نوزاد نارس می‌شود. اگر می‌‌توانید این ویتامین را نه از طریق مکمل‌ها بلکه با مواد طبیعی به بدن برسانید.

مصرف سایر مکمل‌هایی که حاوی ویتامین‌های محلول در چربی هستند مثل A ، D و E نیز در این دوران باعث انباشتگی‌شان در برخی ارگان‌های بدن می‌شود و خطراتی را به دنبال دارند.

از مایکروویو دوری کنید: اشعه‌های مایکروویو برای خانم‌های باردار خطرناک است مخصوصا برای جنینی که رشد زیادی کرده و به زمان وضع حمل مادر نزدیک شده است.

ماه آخر بارداری ماه حساس و مهمی است و باید در طول این ماه، مراقبت‌های ویژه پزشکی و معاینات لازم به دقت انجام شود.

بهتر است علاوه بر تمام نکاتی که در بالا به آنها اشاره شد چند نکته مهم دیگر را نیز در نظر داشته باشید که دقیقاً مربوط به همین ماه می‌باشند.

در طول ماه نهم سعی کنید مسافرت نروید: اگر مجبور به مسافرت اجباری شدید، حتما نکات لازم را مورد توجه داشته باشید و در صورت بروز خونریزی سریعاً به مراکز پزشکی مراجعه نمایید.

حرکت‌های زیاد در این ماه باعث زایمان زودرس می‌شود و جان مادر و جنین را به مخاطره می‌اندازد.

فعالیت و کار زیاد را کنار بگذارید: اگر شاغل هستید در این ماه مرخصی بگیرید. زیاد پشت میز ننشینید. کار سنگین و فعالیت زیاد در این ماه خطرناک است.

ورزش سنگین و پیاده‌روی نکنید: ورزش کردن در این ماه باید با مشورت پزشک باشد. برخی حرکات ممنوع می‌باشند و تعدادی از آنها نیز برای برخی خانم‌ها خطرناک هستند.

حرکاتی که جهشی هستند برای شما مناسب نیستند. اگر پیاده‌روی می‌کنید حتما پیاده‌روی سبک کنید تا جائیکه اصلا درد عضلانی نداشته باشید فقط از ورزش سنگین و پرش به شدت دوری کنید.

به خواب خود بیشتر اهمیت دهید: کم‌‌خوابی و بدخوابی در این ماه به دلیل اضافه شدن وزن تقریبا طبیعی است ولی شما می‌توانید با بهره‌گیری از برخی شیوه‌ها، آنها را به حداقل برسانید مثلا کم حجم غذا بخورید تا شب سنگین به تخت‌خواب نروید.

بین شام و زمان خواب حداقل ۲ ساعت فاصله باشد: در جای مناسب و نرم بخوابید تا بدن‌تان احساس راحتی داشته باشد.

گرفتگی عضلات نیز از مواردی است که باید مورد توجه قرار دهید.

بخشی از این گرفتگی‌ها کاملا طبیعی و عادی هستند ولی تعدادی در اثر کمبود کلسیم رخ می‌دهند که البته در خانم‌هایی که به دیابت دچارند بیشتر بروز می‌کند.

بنابراین اگر چنین وضعیتی در خود مشاهده کردید، حتماً با پزشک‌تان در میان بگذارید و از او کمک بگیرید.

 

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید