افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

ماهی های چرب دارای امگا ۳

mahy3

این روزها تغذیه یکی از عوامل مهم در زندگی می باشد که باید به آن توجه زیادی داشت به همین منظور ما در سایت پزشکین مقالاتی را برای تغذیه آماده کرده ایم که امروز مقاله ای در رابطه با ماهی های چرب نیز آماده کرده ایم.

 

اصولا ماهي‌ها منابع بسيار خوبي از چربي امگا ۳ هستند و ماهي آزاد درياي خزر نيز از مهم‌ترين منابع غذايي آن به حساب مي‌آيد.

شما مي توانيد به جاي مصرف کپسول هاي حاوي امگا۳ (کپسول روغن ماهي) از خود ماهي استفاده کنيد، زيرا ماهي، منبع طبيعي اين چربي ها محسوب مي شود و براي سلامتي بدن مفيدتر است.

امگا۳ جزو اسيدهاي چرب مفيد و مورد نياز بدن است که فوايد بسياري را به همراه دارد، مثلا خانم‌هايي که در دوران بارداري، يک تا دو بار در هفته ماهي مصرف مي‌کنند، در مقايسه با خانم‌هاي بارداري که ماهي را در برنامه غذايي هفتگي خود قرار نداده‌اند، بچه‌هايي با ضريب هوشي بالاتر به دنيا مي‌آورند، البته به شرطي که ماهي فاقد آلودگي جيوه باشد.

در عين حال، افرادي که در برنامه غذايي هفتگي‌شان ماهي آزاد را به عنوان غذايي ثابت مصرف مي کنند، ۵۰ درصد کمتر از افرادي که ماهي نمي‌خورند دچار حملات قلبي مي‌شوند.

حتي تحقيقات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به التهابات مفصلي مثل روماتيسم ، با مصرف ماهي آزاد شاهد کاهش چشمگير التهابات بوده اند، طوري که نياز به مصرف کورتون در اين بيماران به ميزان قابل‌ملاحظه‌اي کم مي‌شود.
اما سوال اينجا است که ماهي‌هاي چرب (مانند ماهي آزاد)، چه تفاوتي با ساير ماهي‌ها دارند؟

در پاسخ بايد گفت که ماهي‌ها به دو دسته چرب و معمولي تقسيم مي‌شوند. در ماهي‌هاي چرب، چربي (امگا۳) در تمام قسمت‌هاي گوشت و اندام ماهي پخش شده است، اما در ساير ماهي‌ها، اين چربي اغلب در کبد (جگر) تجمع يافته و به اين دليل است که ماهي‌هاي چرب اهميت بيشتري پيدا مي‌کنند.

اما نکته بسيار مهمي که بايد به آن اشاره کنم، طريقه طبخ اين ماهي‌ها است. متاسفانه اکثر خانواده‌ها ماهي را در روغن فراوان سرخ مي‌کنند و اين در حالي است که همين ماهي آزاد که منبع بسيار خوبي از امگا۳ محسوب مي‌شود و نقش مهمي را در جلوگيري از تصلب شرايين (سخت شدن ديوراه ي رگ ها) ايفا مي‌کند، با سرخ شدن، نه تنها خواص خود را تا حد زيادي از دست مي‌دهد، بلکه با نفوذ روغن سرخ شده به عمق گوشت ماهي، خطر سکته‌هاي قلبي و مشکلات قلبي-عروقي افزايش مي‌يابد و اينجاست که مصرف ماهي آزاد نقشي در پيشگيري از بيماري‌هاي قلبي و عروقي نخواهد داشت.

از اين رو، بهترين روش براي طبخ ماهي آزاد، شيوه ي کبابي کردن ، بخارپز کردن و گريل کردن است.
در ضمن، بسياري از خانواده‌ها با اين مشکل مواجه‌اند که فرزندانشان از خوردن ماهي امتناع مي‌کنند و متاسفانه اين بچه‌ها در دوران بزرگسالي با کمبود امگا۳ و مشکلات ناشي از آن روبه‌رو مي‌شوند.

براي حل اين مشکل توصيه مي‌شود که خانواده‌ها با استفاده از تغيير شيوه‌هاي طبخ، ذايقه بچه‌ها را به مصرف ماهي عادت دهند و کودکان خود را از همان دوران طفوليت به خوردن ماهي تشويق کنند.

 

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *