افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

لاک ها و عوارض استفاده از آن

لاک ها و عوارض استفاده از آن

لاک

 

هشدار به والدین ، درست است با لاک زدن دست کودکان خود زیباتر و شما از این زیبایی لذت می برید در این پست می خواهیم لاک ها و عوارض استفاده از آن را بیان می کنیم .

بسیاری از خانم‌ها از همان كودكی عاشق لاك‌زدن و رنگ‌آمیزی ناخن‌های‌شان هستند اما استفاده از یك لاك نامرغوب می‌تواند عوارض بسیاری برای شما داشته ‌باشد. دكتر سونیا لاندر، محقق و پژوهشگر مواد سمی در موسسه واچ‌داگ در واشنگتن می‌گوید: «گاهی ممكن است لاك ناخن نامناسب و غیراستاندارد حاوی موادی باشد كه اثری منفی روی سلامت بدن داشته باشد. بعضی از موادی كه درون برخی لاك‌های ناخن وجود دارند می‌توانند باعث به‌وجود آمدن مشكلاتی چون سرطان، ناراحتی‌های قلبی، نازایی، اختلال‌‌های تیروئید و بعضی از آلرژی‌ها شود.» به همین دلیل بسیار مهم است كه لاكی مرغوب و با ماركی معتبر بخرید.

راه شناسایی مارك‌های غیرمعتبر

تولیدكنندگان لاك‌های ناخن نیز باید قوانین سازمان (FDA) را رعایت كنند اما تولید‌كنندگانی هستند كه از قوانین تخلف می‌كنند و محصولات خود را بدون هیچ استانداردی وارد بازار می‌كنند؛ اول از همه توجه كنید كه تولیدكنندگان ملزم هستند حتما تمام مواد موجود در لاك را روی برچسب آن بنویسند و اگر چنین برچسبی نداشته باشد بهتر است از خریدن لاك صرف‌نظر كنید چون احتمالا مواد نامناسبی در آن وجود دارد كه تولید‌كننده از درج آن خودداری كرده ‌است. علاوه بر این نبودن برچسب مواد اولیه نشان‌دهنده غیرمعتبر بودن مارك تولید‌كننده است

لاك را با دندان پاك نكنید

روزبه‌روز محصولات آرایشی با كیفیت‌تری وارد بازار می‌شوند و لاك‌ها نیز از این قاعده مستثنا نیستند اما موادی هم در لاك‌ها و پاك‌كننده‌های آن‌ها وجود دارند كه سمی هستند. موادی كه بیشتر از همه موجب نگرانی می‌شوند عبارتند از تولوئن، بوتیل استات واتیل استات(استون) و دی‌بوتیل فتالات و….البته بیشترین خطر این ماده‌ها زمانی نیست كه روی ناخن قرار دارند بلكه اگر به هر دلیل وارد دستگاه گوارش شوند می‌توانند بسیار خطرناك باشند و حتی گاهی مرگ ناشی از آن‌ها نیز گزارش شده‌است. به همین دلیل به هیچ وجه لاك‌های روی ناخن خود را با دندان خراش ندهید.

ماده‌ای كه موجب واكنش‌های آلرژیك می‌شود

ماده دیگری كه شاید تا به حال درباره ضررهای آن شنیده باشید فرمالدهید است؛ این ماده برای سفت و خشك‌شدن لاك استفاده می‌شود اما مشكل این ماده فرار بودن آن است و در نتیجه گاز حاصل از آن به راحتی در هوا پخش می‌شود و می‌تواند وارد هوای تنفسی شما شود. تنفس گاز ناشی از فرمالدهید می‌تواند یكی از عوامل ایجاد سرطان باشد. علاوه بر این سازمان FDA نیز اعلام كرده‌است فرمالدهید می‌تواند واكنش‌های آلرژیك و حساسیتی ایجاد كند. به‌خصوص اگر با پوست تماس پیدا كند.FDA می‌گوید یكی از واكنش‌های آلرژیكی ناشی از این ماده التهابات پوستی است، همچنین تماس طولانی مدت با فرمالدهید می‌تواند ریسك ابتلا به تنگی‌نفس را نیز بالا ببرد. به همین دلیل معمولا مستعد آلرژی‌های مختلف هستید، بهتر است لاكی بگیرید كه در آن فرمالدهید نباشد.

ماده‌ای كه موجب التهاب پلك می‌شود

بعضی از تولیدكنندگان از تولوئن به‌عنوان یك ماده حلال استفاده می‌كنند به این معنا كه تولوئن را در لاك می‌ریزند تا مواد موجود در لاك را در خود حل كند و لاك یكدست به‌ نظر برسد، همچنین این ماده موجب می‌شود وقتی هم كه لاك روی ناخن قرار می‌گیرد رنگش یكدست و صاف به‌نظر برسد اما همین ماده می‌تواند ضررهایی داشته باشد مثلا ممكن است موجب واكنش‌های آلرژیك شود و حتی گاهی به خاطر تماس انگشتان با پلك‌چشم، باعث ملتهب شدن آن‌ها شود. البته سازمان FDA می‌گوید میزان كم این ماده ضرر چندانی ندارد. خوشبختانه این روزها تولید‌كننده‌های معتبر دیگر از این ماده استفاده نمی‌كنند.

لاك‌هایی كه می‌توانند آتش بگیرند

خیلی از خانم‌ها استون را به‌عنوان پاك‌كننده لاك ناخن می‌شناسند البته خیلی از اوقات هم از این ماده برای رقیق‌كردن لاك‌های خشك استفاده می‌شود و تولید كننده‌های بسیاری هم از آن در محصول خود استفاده می‌كنند اما باید بدانید تماس طولانی‌مدت با این ماده می‌تواند موجب مشكلات قلبی و ریوی و كبدی شود. علاوه بر این‌ها استون به‌شدت قابلیت اشتعال دارد. سازمان FDA اعلام كرده‌است كه لاك‌ها اگر در كنار شعله اجاق‌گاز یا سیگار روشن یا اتوی داغ قرار بگیرند احتمال مشتعل شدن آن‌ها بسیار زیاد است. به همین دلیل حتما باید انواع لاك‌ها را از هر نوع شعله و عامل سوزانده دیگری دور نگه داشت.

ماده‌ای كه مشكلات تیروئیدی ایجاد می‌كند

دی بوتیل فتالات (Dibutyl Phthalate) یا DBP به‌عنوان یك براق‌كننده به برخی از لاك‌های ناخن اضافه می‌شود، همچنین این ماده مانع كنده شدن تكه‌ای لاك می‌شود اما قرار گرفتن در معرض این ماده می‌تواند روی عملكرد تیروئید تاثیر داشته باشد، علاوه بر این اگر خانم بارداری در معرض این ماده باشد، ممكن است جنین پسر او دچار مشكلاتی شود. خطرات این ماده تا به حدی است كه اتحادیه اروپا استفاده از این ماده را در محصولات بهداشت شخصی غیرمجاز اعلام كرده‌است. به همین دلیل بهتر است به‌دنبال لاكی باشید كه این ماده در آن موجود نباشد.

درمان حساسیت ناشی از لاك ناخن

حساسیت ناشی از لاك ناخن معمولا در نواحی چشم و پلك‌ها، صورت، گوش و گردن ایجاد می‌شود اما خیلی از اوقات گمان می‌شود این آلرژی‌ها به دليل استفاده از مواد آرایشی چشم یا محصولات پوستی دیگر به‌وجود آمده‌اند. مواد بسیاری در لاك ناخن وجود دارد كه می‌تواند عامل ایجاد آلرژی‌های مختلف شوند. وقتی در بدن آلرژی یا حساسیتی به‌وجود می‌آید تا عامل ایجاد‌كننده آن مشخص نشود، مشكل برطرف نخواهد شد. اگر بعد از استفاده از لاكی جدید در نواحی چشم‌ها و پلك‌ها حساسیت ایجاد شد، بلافاصله لاك را از روی ناخن‌ها پاك كنید بعد ناخن‌ها را با یك صابون ملایم و آب گرم بشویید تا باقیمانده مواد شیمیایی حاصل از لاك نیز شسته شود. اگر دچار یك حساسیت ملایم شده‌اید می‌توانید از كرم‌های هیدروكورتیزون استفاده كنید، البته به‌طور حتم مراجعه به پزشك راه‌حل مطمئن‌تری است.

زمانی كه لاك مجبورتان می‌كند به پزشك مراجعه كنید

مواد عطری موجود در لاك در هوا پخش می‌شود و به سمت چشم‌ها و صورت حركت می‌كنند. به‌خصوص اگر قبل از خشك‌شدن كامل لاك، دست‌های‌تان را به‌صورت نزدیك كنید همین می‌تواند برای صورت و چشم‌های شما مشكل ایجاد كند. نشانه‌های حساسیت ناشی از لاك عبارت است از قرمزی، خارش، كهیر، تورم، تاول و درد در ناحیه اطراف چشم‌هاست. البته گاهی همراه با این علائم سردرد نیز اضافه می‌شود. البته اینها از جمله عوارض نادر استفاده از لاک است که همه افراد آن را تجربه نمی‌کنند.

لاك نامرغوب ناخن‌ها را خشك می‌كند

اگر كیفیت لاك شما خوب باشد و عاری از مواد شیمیایی مضر باشد، تنها با كمی مراقبت همیشه ناخن‌هایی محكم و سالم خواهید داشت و در مقابل مصرف لاك‌های نامرغوب می‌تواند باعث خشك شدن ناخن و شكنندگی آن‌ها شود و عوارض حساسیتی به جا بگذارد. درون شیشه های لاك ناخن.توصیه می‌كنیم برای حفظ بیشتر سلامت ناخن‌ها و جلوگیری از خشك شدن آن‌ها قبل از لاك زدن، روی ناخن‌های‌تان را مرطوب‌كننده بزنید. به یاد هم داشته باشید كه در ماه بیشتر از ۲ بار از پاك‌كننده‌های لاك ناخن استفاده نكنید. پیشنهاد می‌كنیم از استون برای پاك‌كردن لاك‌ها استفاده نكنید چون این ماده كوتيكول دارد و نيز خود ناخن را خشك مي‌كند. انواعي از لاك پاك‌كن‌هاي بدون استون كه حاوي روغن‌هاي خاص مانند آلوئه‌ورا باشند خشك‌كنندگي كمتري دارند.

 

پزشکین : لاک ها و عوارض استفاده از آن

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *