افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

برای لاغر شدن بجای قرص لاغری و گن پیاده روی سریع انجام دهید

4

  •  محققين دانشگاه هاروارد با انجام یک بررسی به اهمیت این روش غیر دارویی در جلوگیری از انواع سکته پی برده و از آن به عنوان «نسخه‌»‌ای قدرتمند یاد کرده‌اند.

نتایج یک پژوهش در دانشگاه هاروارد ایالات متحد نشان می دهد که پیاده‌روی تند در زنان می‌تواند آنان را تا بیش از ۶۰ درصد از خطر سکته مصون نگاه دارد، مشروط بر این که پیاده‌روی تند باشد یعنی فرد بتواند صحبت کند، اما نتواند آواز بخواند.
مقاله انتشار یافته در نچرال نیوز عنوان می کند که محققين در یک بررسی وسیع و طولانی دریافته‌اند که پیاد‌ه‌روی تند اگر به طور مرتب و مداوم انجام شود می‌تواند تا حدود زیادی زنان را از خطر سکته نجات دهد.

محققين دانشگاه هاروارد با انجام یک بررسی به اهمیت این روش غیر دارویی در جلوگیری از انواع سکته پی برده و از آن به عنوان «نسخه‌»‌ای قدرتمند یاد کرده‌اند.

آنها می‌گویند ، پیاده‌روی می‌تواند تا حدود زیادی از ابتلا به هر دو نوع سکته یعنی ایسکمیک و هموراژیک جلوگیری کند.

سکته در صورتی ایسکمیک (ischemic) است که وجود یک لخته جریان عادی خون به مغز را مسدود کرده باشد. سکته‌های هموراژیک (hemorrhagic)یا خونریزی ‌دهنده به انواعی از سکته‌ها‌گفته می‌شود که بر اثر پارگی رگ، خون به مغز تراوش کرده و بعد از تجمع بافت مغز را بفشرد.

جاکوب ار ساتل‌میر (Jacob R. Sattelmair)، ارائه‌کننده‌ اصلی این بررسی مطالعاتی و دانشجوی دکترای اپیدمیولوژی در دپارتمان بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد، در این باره به خبرنگاران می‌گوید: «اگرچه رابطه‌ دقیق بین انواع مختلف فعالیت‌های بدنی و سکته مشخص نیست، اما نتایج یک بررسی تخصصی نشان می‌دهد که (به ویژه) پیاده‌روی خطر ابتلا به سکته را کاهش می‌دهد».

در بررسی دپارتمان بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد ۳۹ هزار و ۳۱۵ زن با سن متوسط ۵۴ سال شرکت کردند. شرکت‌کنندگان بعد از هر دو تا سه سال از فعالیت‌های بدنی خود در طول این سال‌ها گزارش می‌دادند. این فعالیت‌ها شامل پیاده‌روی، کوه‌پیمایی، جاگینگ، دویدن، دوچرخه‌سواری، ورزش‌های آیروبیک، رقص آیروبیک، استفاده از دستگاه‌های ورزشی، تنیس، شنا و یوگا می‌شد.

در این بررسی سرعت پیاده‌روی زنان نیز ثبت شده است. سرعت پیاده‌روی این افراد شامل آهسته (۲ مایل در ساعت یا ‌۲mph)، نرمال (۲ و ۹‌دهم مایل در ساعت)، تند (۳ و ۹‌دهم مایل در ساعت) و خیلی تند (۴ مایل در ساعت) می‌شود.

محققين در پایان دریافتند، زنانی که پیاده‌روی را به طور معمول با سرعت تند انجام می‌دهند و نسبت به سایرین فعال‌تر هستند، ۳۷ درصد بیشتر از سایر زنان در برابر انواع سکته‌ها مصونیت پیدا می‌کنند. همچنین در زنانی که در هفته ۲ ساعت یا بیشتر پیاده‌روی می‌کنند خطر سکته تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد.

مصونیت در برابر سکته‌‌ ایسکمیک

خطر ابتلا به سکته‌ ایسکمیک (بر اثر حرکت لخته) در زنانی که معمولا با سرعت تند (۳ و ۹دهم مایل در ساعت) پیاده‌روی می‌کنند ۲۵ درصد کمتر است. این خطر در زنانی که بیش از ۲ ساعت در هفته پیاده‌روی می‌کنند ۲۱ درصد کاهش می‌یابد.

مصونیت چشمگیر در برابر سکته‌ هموراژیک

خطر ابتلا به سکته‌ هموراژیک (پاره‌شدن رگ و تراوش خون به درون مغز) در زنانی که تند پیاده‌روی می‌کنند ۶۸ درصد و در زنانی که ۲ ساعت یا بیشتر پیاده‌روی می‌کنند ۵۷ درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش دويچه‌وله، ساتل‌میر می‌گوید، فعالیت بدنی، از جمله پیاده‌روی منظم، روش مهمی در جلوگیری از سکته است. به گفته‌ او، فعالیت بدنی برای سلامت سیستم قلبی ـ عروقی (کاردیو واسکولار) و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی اساسی تلقی می‌شود.
چگونه دریابیم که سرعت پیاده‌روی ما تند است؟

همان طور که گفته‌شد پیاده‌روی در صورتی بیشترین تأثیر را خواهد گذاشت که سرعت آن تند یا ۳ و ۹دهم مایل در ساعت باشد. ساتل‌میر می‌گوید، برای این که دریابیم با چه سرعت پیاده‌روی می‌کنیم، می‌توانیم از یک مانیتور ضربان قلب استفاده کنیم. اما راه ساده‌تری هم وجود دارد و آن این است که ببینیم، آیا به هنگام راه رفتن می‌توانیم صحبت کنیم یا نه؟
پیاده‌روی با سرعت تند یعنی زمانی که بتوان صحبت کرد، اما نتوان آواز خواند. اگر نمی‌توانید صحبت کنید، باید سرعت خود را کم کنید و اگر می‌توانید آواز بخوانید باید سرعت خود را افزایش دهید.
پياده‌روي و پيروي از يك رژيم متعادل زيرنظر پزشك متخصص بدون عوارض‌ترين شيوه براي لاغري و رساندن خود به وزن مطلوب محسوب مي‌شود.

پياده‌روي همانند ديگر ورزش‌هاي هوازي كالري سوز بوده و به كاهش وزن منجر مي‌شود. البته براي كاهش وزن بايد ورودي كالري به بدن را با رعايت يك رژيم غذايي مناسب كاهش داده و از طرف ديگر خروجي كالري بدن را با داشتن يك فعاليت بدني نسبتا شديد افزايش دهيم تا بدن به يك تعادل انرژي مناسب دست پيدا كند.پياده‌روي تند البته بسيار بهتر و مؤثرتر از قدم زدن معمولي است و هرچه پياده روي طولاني‌تري داشته باشيد، كالري بيشتري خواهيد سوزاند.

۱۰‌هزار قدم در روز تقريبا ۷‌كيلومتر بسيار مناسب است. اگر هر  ۵/۱‌كيلومتر پياده‌روي باعث از دست دادن حدود ۱۰۰‌كالري شود، در روز ۵۰۰‌كالري خواهيد سوزاند. هر روز اين كار را انجام دهيد و خواهيد ديد كه در هفته بدون كمترين مشكل و سختي حدود ۳‌هزار و ۵۰۰‌كالري مي‌سوزانيد.

از طرف ديگر در كنار پياده‌روي بهتر است ضمن اجتناب از قرص‌هاي لاغري، رژيم غذايي كم كالري را رعايت كنيد. پزشكان معتقدند افرادي كه از چاقي زياد و در نتيجه چربي بالاي خون و فشار خون رنج مي‌برند بهتر است در رژيم غذايي خود تغييراتي را ايجاد كنند و به مصرف گوشت مرغ آب‌پز و سبزيجات خام و پخته شده كه كالري كمتري ‌دارند روي آورند.از سوسيس، كالباس، كنسرو گوشت، برگرها و ساير فراورده‌هاي گوشتي به‌علت دارا بودن مقادير بالاي سديم بايد پرهيز كرد.

سبزي‌هاي كنسروشده در آب نمك، زيتون‌شور، چيپس و ساير تنقلات شور نيز نبايد مصرف شوند. پس از رعايت اين رژيم غذايي متناسب و متعادل و پياده‌روي روزانه خواهيد ديد كه به مرور از وزنتان بي‌آنكه متحمل عوارض خاصي شويد كاسته خواهد شد و پس از مدتي احساس سبكي خواهيد كرد. با مشاهده نتايج آزمايش‌هاي پزشكي نيز درخواهيد يافت كه قند و چربي خونتان كه دو فاكتور خطرناك براي سلامتي هستند به ميزان قابل توجهي كاهش پيدا كرده و به حد متعادل و قابل‌قبولي رسيده است.

پياده روي با ريتم تند براي تقويت قلب و كاهش خطر احتمال ابتلا به انواع بيماري‌هاي قلبي مؤثر است.
براي پياده روي روزانه خود جاي خاصي مانند يك پارك يا يك منطقه خاص را درنظر نگيريد، درصورتي كه خود را محدود كنيد آنگاه پس از مدتي، پياده روي برايتان تبديل به امري تكراري و كسل‌كننده خواهد شد و شما در اندك زماني اين عادت مثبت را كنار خواهيد گذاشت.
بنابراين براي روزمره نشدن پياده‌روي مسيرهاي متنوعي را انتخاب و سعي كنيد با گام‌هاي سريع پياده‌روي كنيد تا قلبتان تحت‌فشار قرار گيرد و از نظر عضلاني تقويت شود. يكي ديگر از فوايد پياده‌روي سريع، تعريق است كه از اين طريق مي‌توان سموم بدن را دفع كرد و روند آب كردن چربي‌هاي بدن را سرعت بخشيد.

در زماني كه فردي تحرك ندارد، سوخت و سازش به كندي صورت مي‌گيرد و در نتيجه كالري كمتري مصرف مي‌شود. به اين ترتيب پياده‌روي تند نه فقط موجب سوزاندن كالري‌ها حين پياده‌روي، بلكه بعد از آن هم مي‌شود. با خم و راست كردن عضلات در ورزش منظم، ميزان سوخت و ساز فزوني مي‌گيرد؛ به‌ويژه اگر بكوشيد از طريق كاهش جذب كالري وزن بدنتان را كم كنيد.

پياده‌روي به‌هنگام صبح مناسب است زيرا اگر شما بعد از پياده روي به منزلتان برگرديد، مي‌توانيد دوش بگيريد و اين كار به از بين رفتن چربي‌هايتان كمك شاياني مي‌كند.
اگر شما شاغل هستيد تلاش كنيد مسيري را تا سر كار خود پياده راه برويد، حتي مي‌توانيد ماشين خود را در جايي دورتر پارك كرده و تا اداره پياده برويد. اين امر به شادابي روحيه شما كمك مي‌كند.

اگر بخواهيم بهره ممكن را از پياده روي حاصل كنيم، بايد ۳ يا ۴ روز در هفته، بين ۳۰ تا۶۰ دقيقه تمرين كنيم؛ يعني با سرعتي بيشتر از ريتم پياده‌روي معمولي راه برويم. به اين ترتيب علاوه بر مزيت‌‌هاي فوق، مي‌توانيم ميزان چربي خون را نيز كاهش دهيم.

نوشيدن آب قبل از پياده روي توصيه مي‌شود، يعني يك ليوان آب۲۰ تا۳۰ دقيقه قبل از شروع پياده روي و يك ليوان ديگر ۵ دقيقه پيش از شروع حركت نوشيده شود. البته بهتر است به‌جاي سطح آسفالت و سنگفرش، زمين‌هاي نرم و خاكي را براي پياده روي انتخاب كرد.پياده روي ما را قادر مي‌سازد با سرعتي ثابت و مداوم تمرين كنيم، اين هم نياز ديگري است كه به ما اجازه مي‌دهد به‌طور موثري چربي بسوزانيم.

براي سوزاندن كالري لازم است بدن ما به‌طور دائم در تمام مدت ورزش، در وضعيت سوزاندن چربي باشد. پياده روي فعاليتي مداوم و تدريجي است، بنابراين حتي اگر شخص فاقد آمادگي جسماني هم باشد به‌طور موثري به وضعيت سوزاندن چربي دست مي‌يابد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *