افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

قبل از تاتو کردن بخوانید!

آیا تاتو ایمن است: از آنجا  که تاتو کردن در بین عامه مردم گسترش یافته باید خطرات آنرا مد نظر قرار داد.

بعضی از خطرات همانند انتشار عفونتها از طریق سوزنهای غیر استریل مدتهاست که شناخته شده اند اما ایمن بودن رنگهای تاتو هنوز مشخص نشده تاتوهای دائم بدین گونه هستند که جوهرهای رنگی از طریق سوزنهایی به زیر پوست تزریق می شوند.

ax

آرایش های دائم شامل تاتوهای دائم است که کار محصولات آرایشی همانند خط چشم-خط لب-مداد ابرو را تقلید می کند.

از آنجایکه تاتو و رنگهای تاتو جزو مواد آرایشی هستند سازمان غذا و داروی آمریکا)  (FDAدر حال بررسی  جوهرتاتو و ترکیبات آن است به هر حال از آنجاییکه بررسی های قبلی شواهد اندکی را در رابطه با ایمن بودن آن نشان داده لذا FDA  رنگ های موجود در تاتوهای فعلی را تایید نکرده است.

گزارش هایی در رابطه با واکنشهای شدید به رنگ تاتو بلافاصله بعد از تاتو کردن و حتی یک سال بعد از آن رخ می دهند  داده شده است.

برخی از مردم خارش و التهاب اطراف ناحیه تاتو هنگام مواجهه با آفتاب را در تابستان گزارش کرده اند لذا به علت استفاده زیاد از رنگهای دائم تاتو  FDAبرر سی های خود را در رابطه با ایمن بودن آن آغاز کرده است امیدوارند که مطالعات در رابطه با واکنش بدن به جوهر تاتو و اثرات تاتو بر روی سلامتی بدن انسان و محصولاتی را که خطرات بیشتری دارند را شناسایی کنند.

خطرات چیست؟

عفونت: سوزنهای آلوده می تواند عفونتهای چون هپاتیت و ویروس عامل ایدز را  از یک فرد به فرد دیگر منتقل کند .

آلرژی: آلرژی به جوهر تاتوهای موقت و دائم میتواند مشکلاتی را بیافریند.

اسکار: ایجاد بافت اسکار به دنبال تاتو یا پاک کردن تاتو

گرانولوم: توده هایی برجسته در اطراف ذرات تاتو به دلیل اینکه بدن آنها را به عنوان اجسام خارجی در نظر می گیرند.

MRI و عوارض آن در افراد دارای تاتو:  برخی از افراد دارای تاتو به دنبال انجام تصویربرداری MRI ممکن است دچار سوختگی در ناحیه تاتو و تورم آن ناحیه شوند که  خوشبختانه این واکنش نادر است.

تحقیقات در مورد تاتو:

در یک آزمایشگاه مجهز FDA در قالب یک گروه تحقیقاتی بنام NCTR:( Arkansas based national center for toxicological research FDA’S) در حال تحقیق بر روی سمیت و بافت شیمیایی جوهر تاتو است بررسی ترکیب شیمیایی  جوهر تاتو و چگونگی شکستن و متابولیزه شدن بررسی اثرات و ایمنی در دراز مدت و کوتاه مدت جوهرهای تاتو،چگونگی پاسخ دهی بدن به جوهرهای تاتو در مواجهه با نور بررسی های سیستمیک در رابطه با ایمنی جوهرهای تاتو انجام نشده است لذا محققین در تلاش هستند به برخی از سوالات اساسی پاسخ دهند:

چرا برخی از ذرات تاتو در طول زمان و یا مواجهه با آفتاب ناپدید می شوند یا با استفاده از لیزرها تاتو ناپدید می شود ما می خواهیم بدانیم این ذرات تاتو چه شده اند،احتمالات زیر مطرح است :

ممکن است ذرات جوهر توسط سلولهای بدن بلعیده شده و هضم و تخریب شوند همانند واکنش دفاعی که این سلولها به باکتریها و اجسام خارجی می دهند مطالعات نشان داده اند که جوهر زرد رنگ تاتو به نام پیگمان زرد ۷۴ ممکن است توسط آنزیمهای بدن شکسته یا متابولیزه شود ممکن است بدن ذرات تاتو را شکسته و به صورت محلول در آب درآورند.

نور خورشید ممکن است باعث شکسته شدن جوهر تاتو شده و باعث شود تاتو کمتر به نظر آید محققان دریافته اند پیگمان زرد ۷۴ در مواجهه با نور آفتاب شکسته شده و به ذراتی بی رنگ تبدیل می شوند  و ممکن است در همان محل باقی مانده و سمیت خود را داشته باشند سلولهای پوستی که شامل جوهرها هستند  ممکن است توسط نور خورشید  یا لیزرها شکسته شده و در بدن پخش شود تحقیقات نشان دادند که برخی از انواع جوهرها از ناحیه تاتو به غدد لنفاوی مهاجرت کرده اند غدد لنفاوی جزیی از سیستم لنفاوی بدن هستند که حاوی سیستم عروقی بوده و ارگانیسمهای بیماری زا را دفع می کنند.

دانستن نکاتی  مهم برای افرادی که تاتو می کنند:

جوهر:
سازمان غذا و داروی آمریکا(FDA)هنوز هیج یک از رنگهای تاتو دایم یا موقت را جهت تزریق به پوست تایید نکرده که  شامل رنگهای مورد استفاده که در مواجهه با امواج ماوراء بنفش شروع به درخشیدن می کنند .

بسیاری از پیگمانهای استفاده در تاتو صنعتی بوده و به عنوان جوهر پرینتر و رنگ اتومبیل استفاده می شوند استفاده از حنا به عنوان تاتو موقت هنوز توسط FDA تایید نشده است FDA

حنا را فقط جهت استفاده به عنوان رنگ مو تایید کرده است .

دائمی بودن:
پاک کردن تاتوهای دائم نیاز به صرف وقت و هزینه زیاد بوده و همیشه موفق نمی باشد شایعترین روشهای پاک کردن تاتو با استفاده از لیزرها صورت می گیرد FDA تنها تعداد اندکی از لیزرها را جهت پاک کردن تاتو تایید نموده است برخی از انواع رنگها نسبت به پاک شدن مقاوم هستند و فرد بایستی هر چند هفته یکبار به صورت مداوم و طولانی جهت درمان مراجعه کند و ممکن است هیچگاه تاتو وی به طور کامل پاک نشود.

ازاستفاده از محصولات تبلیغاتی  در سایتهای اینترنتی جهت پاک کردن تاتو در منزل خودداری نمایید زیرا این محصولات پایه اسیدی داشته  و توسط FDA غیر مجاز شناخته شده و ممکن است باعث واکنش پوست شوند.

جهت پاک کردن تاتو با پزشکتان مشورت کنید نه با یک تاتو کار.

نیاز به اجتناب از MRI نیست:
در صورتی که نیاز به انجام MRI  دارید نیازی نیست که از آن اجتناب کنید   فقط قبل از انجام آن به رادیولوژیست یا تکنسین اطلاع دهید تا دقت کافی را در حین MRI  داشته باشد.

دکتر عباس خیر خواه

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *