افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

فواید و اهمیت اولین شیر نوزاد پس از زایمان

فواید و اهمیت اولین شیر نوزاد پس از زایمان

download (3)

 

مادرانی که اولین تجربه فرزند خود را تجربه می کنید در این جا می خواهیم به شما بیان کنیم درباره فواید و اهمیت اولین شیر نوزاد پس از زایمان همراه ما باشید .

در مدت تغذیه انحصاری با شیر مادرمخصوصا بعد از وضع حمل زنان باردار، کودک نیازی به مصرف هیچ‌گونه ماده غذایی دیگری و حتی آب نیز ندارد ( البته مصرف قطره مولتی ‌ویتامین یا آ+د ضروری است. همچنین در شرایط بیماری‌ مثل اسهال، مصرف دارو یا اُ.آر.آس اشکالی ندارد ). بنابراین شیر مادر به تنهایی برای تغذیه کودک، کافی است. دلایل این امر عبارت‌اند از:

آغوز، سرشار از آنتی‌بادی‌‌ها، سلول‌‌های ایمونولوژیکی فعال و سایر پروتئین‌‌های حفاظتی است، بنابراین به عنوان اولین واکسیناسیون نوزاد عمل، و او را در برابر بسیاری از عفونت‌‌ها حفاظت می‌کند. افزون بر آن به تنظیم سیستم ایمنی در حال تکامل بدن نوزاد کمک می‌کند.

آغوز، حاوی فاکتورهای رشد است که علاوه بر کمک به تکامل و عملکرد مؤثر روده نوزاد، ورود مواد آلرژن و میکروارگانیسم‌‌ها را به بدن نوزاد، مشکل‌تر می‌کند.

آغوز، حاوی مقادیر زیادی از ویتامین آ است که ضمن محافظت از چشم‌‌ها، موجب کاهش یافتن احتمال عفونت‌‌ها می‌شود.

آغوز، موجب تحریک عمل دفع در نوزاد می‌شود، به نحوی که مکونیوم، سریع از روده خارج می‌شود. این عمل به خروج موادی که سبب زردی نوزاد می‌شوند کمک می‌کند و به این ترتیب احتمال بروز زردی در نوزادان را به حداقل می‌رساند.

واقعا چرا شیر مادر؟

با توجه به رشد فزاینده کودک، شیر مادر تمام نیازهای غذایی را تأمین می‌کند. شیر مادر در مقایسه با شیرهای مصنوعی، شیر مادر بهترین و کامل‌ترین غذاست که احتمال ایجاد آلرژی توسط آن کمتر است.این شیر حاوی آنتی‌بادی‌‌های ضد باکتری و ضد ویروسی است . ماده‌ای در شیر مادر پس از بارداری بوجود می آید که رشد برخی ویروس‌‌ها مانند اوریون، آنفلوانزا و آبله را مهار می‌کند.

همچنین شیر مادر منبع لاکتوفرین است که یک پروتئین متصل به آهن است و تقریباً به طور طبیعی یک‌سوم آن با آهن اشباع می‌شود و اثر مهاری بر رشد E. coli در روده دارد PH مدفوع شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند، کمتر از PH مدفوع کودکانی است که با شیر گاو تغذیه می‌شوند. لیپاز نمک‌‌های صفراوی شیر مادر، بعضی میکروب‌‌ها ( ژیاردیا لامبلیا و آنتاموبا هیستولیتیکا ) را از بین می‌برد.

بنابراین زنان باردار باید برای شیر دادن نوزاد خود آماده شود. برخی عوامل مؤثر در شیردهی موفق مادر عبارت‌اند از: سلامت مادر، فعالیت و استراحت متعادل و مناسب، نداشتن اضطراب و تشویش، تغذیه کافی، درمان زود و به موقع بیماری‌‌ها و عفونت‌‌های احتمالی.

مادران باید توجه داشته باشند اگر در دوران شیردهی، تغذیه مناسب و کافی داشته باشند نیازی به رعایت رژیم عذایی خاصی برای کاهش وزن ندارند، چون شیر دادن، خود باعث برگشت رحم به اندازة طبیعی می‌شود و خیلی زود مادر به وزن قبل از باردار شدن خود بر می‌گردد.

پزشکین : فواید و اهمیت اولین شیر نوزاد پس از زایمان

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *