افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

فواید ورزش پیلاتس برای بدن

درباره پیلاتس و فواید آن چه می‌دانید

به گزارش پزشکین به نقل ازکتاب کاله؛ در اوایل قرن بیستم، ژوزف پیلاتس مجموعه‌ای از حرکات فیزیکی جهت آمادگی جسمانی را طراحی کرد. از آن روز پیلاتس به عنوان فعالیتی محبوب در میان علاقه مندان با سنین و توانایی‌های مختلف به ورزشگاه‌ها راه یافت. امروزه بیش از ۱۲ میلیون نفر در دنیا به انجام این ورزش مشغول هستند؛ ورزشی که اغلب با یک توپ برای کنترل پایداری، یک دستگاه ریفرمر و وزن بدن خود شخص انجام می‌شود.

گفته می‌شود که پیلاتس هنر ِ حرکات کنترل شده است، ورزشی که فواید جسمانی و ذهنی زیادی برای آن برشمرده می‌شود و فقط کافیست به طور منظم و پیوسته انجام شود. دلایل زیادی برای انتخاب این ورزش نسبت به صورت‌های دیگر فعالیت جسمانی وجود دارد که در این مطلب به ده مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

درگیر شدن تمام اعضای بدن

برخلاف ورزش‌های دیگر، تمرینات پیلاتس تنها برخی از اعضای بدن را بیش از حد درگیر نکرده، بلکه بین تمام اعضا تعادل برقرار می‌کند. این تمرینات روی قوای هسته‌ای تمرکز دارد و بدن را به طور یک پارچه به کار گرفته و ورزیده می‌کند. این تمرین‌ها موجب تقویت بدن و رشد موزون عضلات شده و درعین حال انعطاف و دامنه حرکت مفاصل را افزایش می‌دهند.

توجه به قدرت هسته عضلات و آمادگی کلی بدن، از جمله تنفس و ذهن، سطحی از آمادگی جسمانی را فراهم می‌کنند که دست یافتن به آن توسط ورزش‌های دیگر سخت‌تر است. به همین دلیل است که این ورزش در برنامه‌های توانبخشی مورد استقبال قهرمانان ورزشی قرار می‌گیرد و شروع خوبی برای انجام هر گونه حرکت است.

هماهنگی با نیازهای آمادگی جسمانی

چه در انجام پیلاتس تازه‌کار باشید، چه یک ورزشکار حرفه‌ای یا چیزی بین این دو، اجرای اصول حرکات پیلاتس برای شما سودمندند. آماده سازی هسته‌ای بدن، تمرکز بر هماهنگی مناسب و یکپارچگی ذهن و جسم آن را تبدیل به ورزشی پر فایده برای همگان کرده است. تمرینات پیلاتس با در بر گرفتن حرکات متنوع و متغییر می‌تواند پاسخگوی نیازهای فردی مختلف باشد.

ایجاد قدرت بدنی بدون بزرگ شدن عضلات

عضلات بلند و لاغر ماحصل این ورزش است. در اینجا شما برای ساختن عضلات نمایشی تلاش نمی‌کنید، بلکه عضلاتی هماهنگ می‌سازید که در مجموع با کل بافت بدن به خوبی کار می‌کنند و با ایجاد آمادگی جسمانی مورد نیاز موجب سهولت در حرکات روزانه می‌شوند. تمرینات پیلاتس با ایجاد انقباض گریز از مرکز روی عضلات  (انقباض طولی ماهیچه) موجب قوی شدن و کشیدگی آن‌ها می‌شوند.

افزایش انعطاف ‌پذیری

به طور کلی هدف از این ورزش، افزایش قدرت و کشیدگی عضلات به روشی بی‌خطر و گسترش دامنه حرکات مفاصل است. منطق حرکات پیلاتس از یوگا متفاوت است اما داشتن جسمی که ارتجاع کافی برای خم و راست شدن را داشته باشد و با جریان زندگی هماهنگ باشد هدفی کاملا واقع بینانه است.

بهبود وضعیت ایستاده بدن

ایستایی بدن تنها با داشتن هسته عضلات قوی ممکن است، در عین حال فرد باید بتواند به راحتی حرکت کند. پیلاتس با اصول حرکتی ویژه شروع می‌شود و به مرحله کار با تجهیزات می‌رسد. با گذشت زمان بدن  آماده می‌شود که خودش را نشان دهد و به هارمونی برسد. با نگاه کردن به وضعیت بدن و ایستادن ورزشکاران پیلاتس می‌توانید به خوبی به این موضوع پی ببرید

افزایش انرژی

شاید فکر کنید افزایش انرژی با انجام پیلاتس تناقض دارد اما هر چه بیشتر این تمرینات را انجام دهید به انرژی بیشتر و علاقه بیشتر به ادامه آن پی خواهید برد. با انجام این ورزش سیستم تنفسی و گردش خون شما به حرکت در آمده، ماهیچه‌ها و ستون فقرات تحریک می‌شوند و با تقویت جریان خون در بدن حس خوبی سرتا سر وجود شما را در بر می‌گیرد.

پیلاتس و کاهش وزن

انجام تمرینات چنانچه به طور منظم صورت بگیرد، موجب تغییر در بدن شما خواهد شد. همانطور که گفتیم پیلاتس با ایجاد عضلاتی بلند و قوی و باریک‌، موجب هماهنگی و برقراری تعادل بین عضلات شده؛ در نتیجه فرم و ایستادگی زیباتر بدن، راه رفتن بهتر و حس خوب درونی و بیرونی برای فرد حاصل می‌شود. اگر هدفتان کاهش وزن باشد قانون اصلی همان سوزاندن کالری بیشتر نسبت به دریافت آن است، اما پیلاتس به عنوان شیوه‌ای برای کسب آمادگی جسمانی در کل بدن به کاهش وزن هم می‌تواند کمک کند. هنگام انجام این ورزش در کنار اروبیک، پیلاتس در نقش ابزاری برای هماهنگ کننده عمل می‌کند.

افزایش هوشیاری و تقویت رابطه ذهن و بدن

ژوزف پیلاتس عقیده داشت هدف از کونترولوژی (نام دیگر این ورزش) ایجاد هماهنگی کامل بین جسم، ذهن و روح است. این یکی از رازهای پیلاتس است. تمام حرکات با دقت کامل انجام می‌شوند، به این ترتیب ذهن و بدن دست به دست هم می‌دهند تا از انجام هر حرکت بیشترین فایده حاصل شود. اصول اولیه پیلاتس تمرکز، مرکزگیری، کنترل، دقت به جزییات، تنفس و جریان است.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *