افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

فواید مصرف سبزیجات بیشتر

groenten3

  • می‌دانید که باید مقدار مشخصی را بخورید، اما اندازه‌ یک پُرس دقیقا چقدر است؟ وقتی بحث مواد گیاهی به میان می‌آید، باید بدانید که منظور از اندازه پُرس در واقع اندازه یک توپ بیسبال است.

شاید باورش برای شما سخت باشد ولی یک فرد سالم به طور روزانه مقدار نه چندان زیادی میوه و سبزیجات مصرف میکند. اگر بخواهیم آمار علمی بدهیم هر انسانی که دارای سلامت کامل باشد؛ روزانه بین ۵ الی ۹ پُرس غذاهای گیاهی مصرف میکند. طی آماری که در سال ۲۰۰۹ در این زمینه گرفته شد محققان دریافتند از هر ۳ فرد بزرگسال، تنها ۱ نفر دو پُرس یا بیشتر میوه و غذاهای گیاهی مصرف می‌کند و از هر ۴ نفر هم فقط ۱ نفر سه پُرس یا بیشتر می‌خورد. اگر دوست دارید بدانید که چگونه میشود ۵ الی ۹ پُرس در روز غذای گیاهی خورد؛ در ادامه با ما همراه باشید.

شما فرد سالمی هستید، بنابراین باید گفت به احتمال زیاد بین ۵ تا ۹ پُرس، دوز مصرفی روزانه میوه و غذاهای گیاهی خود را مصرف می‌کنید، درست است؟ نه. در واقع اینطور نیست. در اینجا می‌خواهیم به همین قضیه بپردازیم تا ببینیم واقعا در روز چه میزان میوه و غذای گیاهی باید مصرف کنید.
هر وعده را جدی بگیرید
می‌دانید که باید مقدار مشخصی را بخورید، اما اندازه‌ یک پُرس دقیقا چقدر است؟ وقتی بحث مواد گیاهی به میان می‌آید، باید بدانید که منظور از اندازه پُرس در واقع اندازه یک توپ بیسبال است. بنابراین یک پرس مواد گیاهی می‌تواند نصف فنجان سبزیجات، یک فلفل دلمه‌ای کوچک، ۱۲ عدد هویج کوچک (یا دو عدد هویج بزرگ)، یک فنجان سبزیجات برگ‌دار و یا نصف فنجان کدوی پخته باشد. در هر وعده غذایی بهتر است پیش از آن‌که غذایتان را شروع کنید، اول مواد گیاهی را بخورید.
کنسرو لوبیا را توی بشقابتان خالی کنید
اگر می‌خواهید مصرف مواد گیاهی خود را بالا ببرید، لوبیا یکی از بهترین نقاط برای شروع است. لوبیا فیبر و خواص زیادی دارد و برای مصرف هم کافی‌ست در قوطی آن را باز کنید.
یک اسموتی درست کنید
واقعا چه چیزی می‌تواند خوشمزه‌تر از ترکیب برخی از مواد گیاهی در اسموتی صبحگاهی‌تان باشد؟ کلم یکی از سبزیجات بسیار خوبی است که می‌توانید به نوشیدنی‌تان بیافزایید. از طرفی می‌توانید از اسموتی پاور گالپ هم استفاده کنید که شامل کلم، انگور سبز، خیار و سیب است و یا اصلا اسموتی نارگیل-کلم بخورید. هر دوی این‌ها تلفیق خوبی از سبزیجات هستند.
برای خودتان ساندویچ درست کنید
نهار شما می‌تواند ساندویچی بدون گوشت یا سالامی باشد. در عوض بهتر است آن را با گوجه‌فرنگی، کاهو، آووکادو و خیار پُر کنید و بی‌خیالِ گوشت شوید. اگر دوست دارید ساندویچ‌تان رنگ و بوی گوشت را هم داشته باشد، می‌توانید ساندویچ بادمجان گرم و پنیر بُز یا پنیر چدار و عدس را امتحان کنید.
سویا
اگر از طرفداران پنیر هستید، احتمالا علاقه زیادی به سویا خواهید داشت؛ چرا که آن هم رنگ و بو و بافت مشابهی دارد. سویا باعث کاهش کلسترول می‌شود و از آنجایی که میزان چربی اشباع‌شده آن کم است، می‌توان آن را منبع غنی پروتئین کم‌چرب در رژیم‌های غذایی سالم تلقی کرد. به دنبال منابع طبیعی سویا باشید مانند دانه‌های سویای سبز، تمپه و یا توفوی نرم ارگانیک. می‌توانید مارچوبه و تمپه سرخ‌شده با ادویه‌ها را امتحان کنید.
به گیاهان و ادویه‌جات بچسبید
یک رژیم خیلی ساده ممکن است بعد از مدتی برایتان خسته‌کننده شود، حتی اگر سرشار از میوه‌ها و مواد گیاهی خوشمزه باشد. راه‌حل چیست؟ سعی کنید ادویه‌های زیادی در آن بریزید، گیاهان تازه به آن بیافزایید و کمی لیمو روی آن بریزید. بهترین بخش آن این است که این غذا هیچ نوع کالری‌ای ندارد. این دستور غذایی را می‌توانید روی شام‌تان پیاده کنید.
برای میان‌وعده‌تان برنامه‌ریزی کنید
با قار و قور ساعتِ ۳ بعد از ظهر معده کاری نمی‌توان کرد، و به نظر می‌رسد که هیچ چیز نمی‌تواند بین شما و سوپرمارکت سر کوچه، فاصله بیاندازد. بهترین کار این است که از قبل میان‌وعده‌تان را آماده کنید. بهتر است سبزیجات خردشده و ماست را هم دم‌دستتان داشته باشید. کدوی سبز کبابی پیچیده در گیاهان و پنیر و یا ذرت بوداده خانگی گزینه‌های بسیار خوبی محسوب می‌شوند.
از بهترین مواد برای تهیه سوپ استفاده کنید
آیا می‌توان یک سوپ را بدون سبزیجات تصور کرد؟ شما می‌توانید انجام کارها را ساده کرده و کار را با یک سوپ آبکی شروع کنید. بعد می‌توانید پیاز یا سیر را برای مزه‌دار شدن همراه با میکسِ مواد گیاهی به آن اضافه کنید، و فرقی نمی‌کند تازه یا یخ‌زده باشند. لوبیا هم می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت باشد. شما می‌توانید سوپ هویج شیرین، سوپ جوی گوجه‌فرنگی و یا سوپ کدو سبز را امتحان کنید.

میزان غذای مصرفی‌تان را کنترل کنید
از شمارش وعده‌های غذایی‌تان خسته شدید؟ کافی‌ست با چشم این قضیه را اعمال کنید. متخصصان توصیه می‌کنند که نیمی از ظرف خود را از مواد گیاهی و یا ترکیبی از مواد گیاهی و میوه تازه پر کنید. بهتر است به اندازه ظرف‌تان توجه کنید. فراموش نکنید که ظرف کوچک‌تر به مراتب بهتر است.
فست‌فودهای سالم بخورید
این روزها می‌توان حتی فست‌فودهای سالم هم پیدا کرد و خورد. در منوی آنها به دنبال سالاد، یا ساندویچ مرغ بریان یا تند باشید؛ اگر ظرفِ مخصوص بوریتوی سبزیجات داشت یا در منو چشم‌تان به سوپ غلیظ ریحان و گوجه‌فرنگی خورد، می‌توانید آنها را هم سفارش دهید.
سس
از دیشب اسپاگتی زیاد آمده است؟ کمی کدوی سبز را تفت داده و آن را حسابی بکوبید و به سس گوجه‌فرنگی‌تان بیافزایید. نتیجه چه می‌شود؟ آمیخته‌ای از مواد و ترکیبات غذایی مختلف. یا می‌توانید لازانیای ارگانیک، سالاد پاستا با مخلفات مختصر و یا پاستای سبزیجات نیم‌پز با سس را امتحان کنید.
فلفل قرمز گیاهی
فلفل قرمز یکی از بهترین چیزها برای افزودن به مقدار زیادی سبزیجات است. شما می‌توانید لوبیا را جایگزین گوشت کنید تا با این روش بتوانید حجم شکم‌تان را کمتر کنید. کار را با سس مخصوص ورچستر آغاز کرده و کمی پنیر چدار کم‌چرب روی آن بپاشید.
کمی پنیر روی غذا رنده کنید
پنیرها را روی سبزیجات بریزید. پنیر گرم بهترین مکمل نسبت به بسیای از سبزیجات دیگر است. می‌توانید پنه پخته‌شده با دو پنیر را همرا با سس فلفل بریانی در ظرف ماکارونی و پنیرتان امتحان کرده و یا پنه را با اسفناج و پنیر فتا بخورید و یا حتی کلم توسکانی را با بادام به اضافه پنیر بز بخورید.
عاشق کلم شوید
اگر از این سبزی استفاده نمی‌کنید تنها به این دلیل که نمی‌دانید دقیقا با آن چه کاری انجام دهید، زیاد نگران نشوید. کلم سرشار از ویتامین A ، ویتامین C و ویتامین K بوده و خواص زیادی برایتان دارد. از طرفی مواد مغذی گیاهی دارد که از بروز سرطان پیشگیری می‌کند. شما می‌توانید آن را در سالاد بریزید یا تفت دهید.
کبابش کنید
سبزیجات بی‌شک با کباب یک طعم و مزه دیگری دارد. شما می‌توانید به طور متناوب سبزیجات رنگی مانند فلفل‌های دلمه‌ای سبز و قرمز، کدو سبز، گوجه‌فرنگی و قارچ را سیخ بزنید. بعد آن‌ها را کباب کرده و نوش جان کنید. فکر نکنید که این فقط یک خوراک تابستانی است. شما می‌توانید در تمام طول سال این خوراک را درست کنید و از آن لذت ببرید.
سبزیجات برای صبحانه
یکی از سالم‌ترین وعده‌های غذایی، صبحانه است. شما می‌توانید گوجه‌فرنگی، پیاز، فلفل دلمه‌ای سبز و قرمز و قارچ را به املت، کوکوی گوشت‌دار و یا حتی تخم‌مرغ هم‌زده بیافزایید. پیشنهاد ما ترکیب سالمون دودی، اسفناج و پیازچه است.
فریزرتان را پُر کنید
متخصصان تأکید زیادی بر مزایای آنتی‌اکسیدان‌ها دارند. بنابراین توصیه‌شان این است که «سبزیجات و میوه‌های تازه بیشتری بخورید.» این نشان می‌دهد که غذاهای منجمد در درجه دوم اهمیت قرار دارند. حقیقت این است که مواد منجمد هم می‌توانند گزینه‌های خوبی باشند؛ چرا که سبزیجات منجمد ظرف چند ساعت بعد از برداشت، فرآوری می‌شوند؛ بنابراین سرشار از مواد مغذی هستند. اما ترجیحا سعی کنید سبزیجاتتان بدون کالری و فاقد سس‌های بدون چربی یا شکر اضافی و یا نمک باشد.
تاس کباب بپزید
تاس کباب برای مهمانان گزینه‌ای عالی است و می‌توان کل هفته را با آن سر کرد. می‌توانید سیب‌زمینی شیرین را امتحان کنید تا بتوانید تاس‌کبابتان را به دسر تبدیل کنید. یا مثلا می‌توانید تاس کباب کدو با پنیر درست کنید. کدو کالری کمی داشته و میزان ویتامین C ، پتاسیم و بتاکاروتن آن بسیار بالاست. این غذا چربی کمی دارد و در بسیاری از تاس کباب‌های سنتی هم وجود دارد.
غذاها را در یخچال در طبقه مناسب بگذارید
سبزیجات را در کشوی پایینی یخچال نگذارید تا آنقدر آنجا بمانند که فاسد شوند. آنها را در طبقه‌ای بگذارید که وقتی در یخچال را باز می‌کنید دقیقا جلوی چشمتان باشند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *