افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

فشار خون پایین یا بالا کدام برای قلب خطرناک است

فشار خون پایین یا بالا کدام برای قلب خطرناک است

  • به طور معمول، مراقبت های ما اغلب متوجه افرادی است که فشار خون بالا دارند و افرادی با فشارخون متوسط به دلیل اینکه بیماری آنها علائم ظاهری ندارد کمتر به پزشک مراجعه می کنند و به موقع متوجه مشکل خود نمی شوند و جمعیت زیادی از افراد دچار حوادث قلبی عروقی نیز در این گروه قرار می گیرند.

 

دکتر احمد کوشا روز شنبه در مراسم رونمایی از نرم افزار راهنمای خطرپذیری سکته های قلبی و مغزی اظهار داشت: نتایج تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که ۷۴ درصد مرگ و میرهای ناشی از حوادث قلبی عروقی در افرادی رخ داده که فشارخون آنها بین ۱۳تا ۱۶ بوده و فقط ۲۵ درصد مرگ و میرها مربوط به افرادی با فشار خون بالای ۱۸ است.
وی درباره دلایل این موضوع توضیح داد: به طور معمول، مراقبت های ما اغلب متوجه افرادی است که فشار خون بالا دارند و افرادی با فشارخون متوسط به دلیل اینکه بیماری آنها علائم ظاهری ندارد کمتر به پزشک مراجعه می کنند و به موقع متوجه مشکل خود نمی شوند و جمعیت زیادی از افراد دچار حوادث قلبی عروقی نیز در این گروه قرار می گیرند.
کوشا خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، افرادی که فشارخون نسبتا متوسط دارند، چاقی آنها نیز در حد وسط است و هر از گاهی سیگار می کشند با این تصور که عوامل خطرزا در آنها چندان مساله ساز نیست، به سلامت خود توجه لازم را نشان نمی دهند درحالیکه همه این عوامل در کنار هم، میزان خطر را برای افراد بالا می برد.
وی از تغذیه نادرست، کم تحرکی، مصرف دخانیات و الکل، چاقی و قندخون و فشارخون بالا به عنوان عوامل خطرزا در بیماری های غیرواگیر همچون سکته های قلبی و مغزی، سرطان، دیابت و بیماری های تنفسی یاد کرد.
این مقام مسوول در وزارت بهداشت به هدفگذاری جهانی مبنی کاهش ۲۵ درصدی مرگ های زودرس ناشی از بیماری های قلبی عروقی، سرطان، دیابت و بیماری های مزمن ریوی تا سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴) شمسی اشاره کرد و گفت: در همین راستا وزارت بهداشت، اقداماتی را به منظور گرفتن آزمایش های رایگان قندخون، چربی خون و فشارخون در خانه های بهداشت، پایگاه های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت در سراسر کشور آغاز کرده است.
وی درعین حال خاطرنشان کرد: ارائه این خدمات در برخی مراکز اجرایی شده و دیگر مراکز نیز به محض تکمیل و تامین زیرساختهای لازم برای اینکار و آغاز طرح، در سطح محله های خود فراخوان خواهند داد تا افراد بالای ۳۰ سال بتوانند از وضعیت فعلی و همچنین احتمال ابتلا به سکته های قلبی و مغزی طی ۱۰ سال آینده مطلع شوند.
به گفته کوشا، تشخیص زودرس سه سرطان شایع شامل دهانه رحم، پستان و روده بزرگ نیز به منظور پیشگیری از ابتلای افراد در این مراکز بهداشتی درمانی ارائه خواهد شد.
مراسم رونمایی از نرم افزار خطرسنجی سکته های قلبی و مغزی امروز شنبه با حضور مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، رییس مرکز مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت و جمعی از فناوران حوزه های فناوری اطلاعات و علوم پزشکی برگزار شد.
نرم افزار کاربردی ‘ایراپن’ IRAPEN قادر به محاسبه میزان خطر ابتلا به سکته های قلبی و مغزی در ۱۰ سال زندگی آینده افراد است.
این نرم افزار که برای سیستم عامل اندروید و آی او اس پیاده سازی شده است، با قابلیت هایی که در اختیار کاربران قرار می دهد، ابتدا احتمال خطر ابتلا به بیماری های قلبی را برای کاربران از طریق یک تست علمی و دقیق محاسبه می کند و سپس با توجه به نتایج به دست آمده از تست، برنامه ای اجرایی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری ها پیشنهاد می دهد.
براساس برنامه های طراحی شده در این نرم افزار، طیف رنگ های مشخصی شامل سبز، زرد، نارنجی و قرمز برای قلب، مشخص شده که احتمال خطر کمتر از ۱۰ درصد در طیف سبز، احتمال خطر بین ۱۰ تا ۱۹ درصد در طیف زرد، احتمال خطر بین ۲۰ تا ۲۹ درصد در طیف نارنجی و احتمال خطر بیش از ۳۰ درصد در طیف قرمزرنگ قرار می گیرد و پس از بررسی وضعیت فرد، دستورالعمل های مشخصی برای وی ارائه می شود تا بتواند با رعایت آنها به یک قلب سبز و سالم برسد.
ایراپن علاوه بر بخش ارزیابی سکته های قلبی و مغزی، شامل بخش های محتوایی مربوط به آموزش است که از جمله آنها می توان به پیشگیری و کنترل مصرف سیگار و دخانیات، پیشگیری و کنترل سرطان، تغذیه سالم، پیشگیری و کنترل فشار خون بالا، پیشگیری و کنترل دیابت، پیشگیری از کم تحرکی، پیشگیری و کنترل چربی بالای خون، پیشگیری و کنترل مصرف الکل، پیشگیری از چاقی و اضافه وزن و پیشگیری و کنترل بیماری آسم اشاره کرد.
سرکندی، دسترسی آسان در هر زمان و مکان به نرم افزار موبایل و بهره مندی از امکانات آن به صورت آفلاین، امکان ارزیابی خطر سکته های قلبی در سنین مختلف، امکان جست و جوی سریع، امکان مشاهده محتوا به صورت مولتی مدیا (متن، عکس، فیلم، فایل صوتی) در زمینه سلامت و خودمراقبتی و امکان دریافت نوتیفیکیشن هوشمند روی موبایل به هنگام دریافت محتوای جدید را از جمله قابلیت های این نرم افزار موبایلی ذکر کرد.
این نرم افزار به همت محققان شرکت پردیس زندگی و سلامت ما، موسسه مطهر نت پارس و شرکت آوای فناوری اطلاعات سلامت، طراحی و تولید شده است.

 

منبع : الو دکتر

 

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *