جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین



غذا خوردن بعد از تمرین اهمیت زیادی دارد

 

  • افزایش پروتئین علی الخصوص آمینواسید گلوتامین به روند بازسازی و حفظ پروتئین های دیواره روده کمک می کند ضمن اینکه افزایش دسترسی بدن به آمینواسیدها را نیز فراهم می سازد.

همانطور که ورزشکار قبل از شروع تمرینات باید تغذیه مناسب داشته باشد و این تغذیه برای وی لازم است. تغذیه مناسب بعد از تمرینات ورزشی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است ، چرا که بدن وی بعد از تمرین نیاز به انرژی دارد.

تحقیقاتی زیادی که به عمل آمده همگی نشانگر اهمیت دریافت محلول حاوی پروتئین و کربوهیدرات ساده در پروسه تسریع ریکاوری بدن بوده است. در حقیقت تأثیر این مواد آنقدر قوی می باشد که تنها شش گرم آمینواسید ضروری که معادل است با مقدار پروتئینی که در یک تخم مرغ متوسط وجود دارد. آمینواسید باعث شتاب گرفتن شدید مکانیزم آنابولیکی سلول ها می شود تأثیر مثبت محلول پروتئین مرتبط است با افزایش جریان خون پس از تمرین که باعث بالا رفتن میزان فعالیت یکسری از آنزیم های مشخص که نتیجتاً افزایش ترشح هورمون انسولین را سبب می شود. در یک تحقیق به عمل آمده تأکید بر روی مصرف محلول پروتئینی پس از تمرین در شرایط استرس شدید بود. این دوره استرس که به مدت ۵۴ روز بود برای سربازان نیروی دریائی که در یک جزیره مشغول دوره دیدن بودن انجام گرفته شد. فشارهای وارده باعث می شد که بدن به شرایط کاتابولیک برسد در نتیجه کاش بافت عضله ایجاد گردد و این موارد با کاهش قدرت ایمنی بدن، تأخیر در روند بهبودی جراحات و کاهش قدرت نیز توأم گردید.اجراء تمرینات با شدت زیاد با درد عضلانی، خستگی، دهیدراته شدن (کم شدن آب بدن) و دیگر ضعف های فیزیکی بدن در ارتباط مستقیم می باشد. بر پایه آزمایش های به عمل آمده در این دوره ۵۴ روزه، آن دسته از سربازان که محلول پروتئینی پس از تمرین را میل کرده بودند، بدنشان کمتر دهیدراته شده بود و به میزان ۳۳% در قیاس با گروه دیگر کمتر به پزشکی مراجعه کرده بودند و عوارض ویروسی و باکتری کمتری نیز در آنها مشاهده گردیده بود. ضمن اینکه این گروه به میزان ۸۳ درصد کمتر از گروه معمولی دچار خستگی حاصل از شدت گرما شده بود. در آخر اینکه گروه اول به لحاظ درد عضلانی کمتر از گروه دوم در طول دوره شکایت داشته چرا نوشیدن یک محلول پروتئینی اینقدر در حفظ سلامت تأثیرگذار می باشد؟ نویسنده مطلب چند تئوری را علت این موارد می داند. تمرینات شدید باعث تشدید تخریب پروتئین های داخل سیستم گوارش می شود. وقتی این اتفاق ظاهر می شود باکتری های داخل سیستم گوارش شانس بیشتری برای رشد و نمو در داخل بدن پیدا می کنند.افزایش پروتئین علی الخصوص آمینواسید گلوتامین به روند بازسازی و حفظ پروتئین های دیواره روده کمک می کند ضمن اینکه افزایش دسترسی بدن به آمینواسیدها را نیز فراهم می سازد. آمینواسیدها خاصیت آنتی استرس نیز برای بدن دارد که از جمله می توان به نقش آمینواسیدهای Tryptohan و Tyrosine که تأثیر مستقیمی در حفظ عملکردهای مغز در خصوص کاهش استرس دارند نام برد. از یک مزیت دیگر دریافت محلول پروتئینی می توان به افزایش هیدراته شدن سلول ها بر اثر دریافت پروتئین که با سنتز پروتئین داخل خون نیز توأم گردیده نام برد.

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید



امتیاز گوگل یادتون نره :)