افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

آیا غذاهای چرب باعث بروز آکنه هستند؟

اگر غذاهای چرب بخورم، دچار آکنه می‌شوم؟

غذاهای چرب و آکنه

اغلب تصور می‌شود غذاهای چرب عامل جوش‌ زدن هستند اما عاملان بدتری وجود دارد.

بیش از ۸۰ درصد ما تا حدودی دچار آکنه می‌شویم. طبق یک مطالعه‌ی دانشجویان سال آخر پزشکی دانشگاه ملبورن، عده‌ای بر این باورند که تنها موادغذایی چرب و شیرین در تشدید ایجاد جوش نقش دارند. همانطور که محققانی که روی این مطالعه کار می‌کردند اشاره کردند، این باورها بر اساس شواهد نمی‌باشد.

آن دانشجویان احمق پزشکی، چرا با نشریه انجمن بریتانیایی متخصصین پوست مشورت نکردند که می گوید: “شواهدی وجود دارد که هرماده غذایی مانند شکلات یا فست‌فود باعث بروز آکنه می‌شود.” با این حال کتاب جدید تألیف شده توسط دو متخصص پوست که مشخصا منظورمان کتاب The Perfect Guide to Clear Skin است، می‌گوید که محدود کردن کربوهیدرات فرآوری شده‌ی تصفیه شده مانند شکر، آرد سفید و ماکارونی سفید، می‌تواند آکنه را کاهش دهند. همچنین، تحقیقات مجله پزشکی بریتانیا نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی با میزان لبنیات بالا به خصوص شیر بدون ‌چربی، می‌تواند شدت آکنه را افزایش دهد.

آکنه با بسته شدن غدد تولیدکننده چربی پوست ایجاد می‌شود، که منجر می‌شود به دانه‌های سرسیاه، قرمزی و جوشهای چرکی که میکروب در آن‌‌ها نفوذ می‌کند. تولید چربی سبوم توسط هورمون‌های جنسی افزایش می‌یابد و به همین دلیل است که آکنه در نوجوانی ظاهر می‌شود. قطعا آکنه به دلیل کثیف بودن پوست ایجاد نمی‌شود. هرچند رژیم غذایی می‌تواند یک تأثیر کوچک داشته باشد. بنابراین اگر دچار آکنه شدید، نیاز است رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید؟

راه‌حل

شاید شیر باعث افزایش آکنه شود چون خوراک گاو شامل هورمون‌های جنسی است که تولید سبوم را تحریک کرده و باعث افزایش جوش‌ پوستی می‌شود.

با توجه به این که غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی بالا ( HGI ) هستند (آن‌هایی که باعث افزایش سریع قندخون می‌شوند)، آزادسازی هورمون‌های جنسی را افزایش می‌دهند، مشخص نیست که چرا شیر بدون چربی نیز در ایجاد آکنه مقصر است. برخی محققان فکر می‌کنند که نوشیدن آن باعث می‌شود مردم بیشتر غذاهای دارای HGI بخورند ــ نسبت به وقتی که از نوع پرچرب شیر مصرف می‌کنند.

تبلیغات

شواهد کلی هنوز ناامیدکننده هستند. اغلب از آزمایش روی گروه کوچکی از مردم به دست آمده‌اند و در طبیعت قابل مشاهده هستند، پس نمی‌توانند نشان دهنده‌ی علت، باشند. همچنین مبنی بر تجربیات افراد هستند از یادآوری چیزهایی که سال‌ها پیش خورده‌اند.

اما رژیم‌های غذایی غیر غربی می‌گویند برای دور کردن افراد جامعه از آکنه، یک مطالعه از اینویت در سال ۱۹۷۱ نشان داد تنها زمانی که افراد از زندگی عشایری خود دست کشیدند و شروع به خوردن شکر تصویه شده در زیست‌گاه‌شان کردند، دچار آکنه شدند. هرچند ژنتیک هم در این میان نقش دارد. انجمن متخصصین پوست آمریکا می‌گوید: ” اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که رژیم‌های غذایی HGI با بروز آکنه مرتبط هستند.” اما همچنین می‌گوید که شواهد به دست آمده به قدر کافی معتبر نیستند که از مردم بخواهیم رژیم غذایی‌شان را تغییر دهند. البته که به هر حال شما نباید کربوهیدرات‌های فرآوری و تصفیه شده بخورید، چرا که غیر از جوش‌ها، شما را چاق می‌کنند و باعث بیماری دیابت می‌شوند. هرچند دانشجویان درباره‌ی استرس حق داشتند، یک مطالعه نشان داده است که امتحانات باعث تشدید بروز آکنه می‌شوند.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *