جدیدترین مطالب پزشکی و سلامت در سایت پزشکین تبلیغات



عوامل موثر در کاهش و افزایش کلسترول

دانستنی هایی در مورد عوامل موثر در کاهش و افزایش کلسترول با جزئیات کامل در ادامه مطلب .

بررسی های جدیدی که توسط پژوهشگران به عمل آمده حاکی از آن است که بین میزان کلسترول موجود در بدن هر فرد و نحوه عکس العمل وی در برابر ناملایمات، ارتباط مستقیم وجود دارد.

بر اساس این گزارش، کلسترول به عنوان عاملی که در بروز ناراحتی های قلبی و تنگ شدن رگ های قلب و ایجاد سکته نقش دارد، نه تنها برای متخصصان، بلکه در بین عامه مردم کم و بیش شناخته شده است. نتایج مطالعات اخیر نشان می دهد افراد عصبی، و کسانی که در برخورد با بالا دست ها خشم خود را فرو می خورند و سپس آن را بر سر زیردستان خالی می کنند ، بیش از دیگران در معرض عوارض ناشی از ازدیاد کلسترول قرار دارند به نحوی که اگر این افراد در نوع غذای مصرفی نیز بی مبالات باشند به طور بسیار جدی در معرض خطرات ناشی از وجود مقادیر زیاد این ماده در خون قرار می گیرند.

به اعتقاد پژوهشگران، عصبانی شدن یا عکس العملهای عصبی شدید ، سبب ترشح هورمون های خاص می گردد که میزان قند و چربی موجود در خون را بالا می برد و اگر این شیوه رفتار و خلق و خو ادامه پیدا کند الگوی ازدیاد چربی در خون به صورت یک روند مستمر در خواهد آمد.

تحقیقاتی که در دانشگاه “ادینبورو” بر روی افراد مبتلا به” آترواسکلروز”( گرفتگی عروق ) عروق پا صورت گرفته این نکته را مورد تأیید قرار داده است که بروز این بیماری به طور آماری در افراد عصبانی و حساس بیش از دیگران است.

توصیه محققان به اشخاصی که در معرض ابتلا به ازدیاد کلسترول قرار دارند آن است که در کنار رژیم های غذایی و فعالیت های ورزشی و تغییر در الگوی رفتاری خود ، کاستی از میزان حساسیت در برابر ناملایمات را نیز به طور جدی مورد توجه قرار دهند و از عصبانیت و پرخاشگری تا حد امکان پرهیز کنند.

عوامل کاهش جذب کلسترول

این عوامل آن هایی هستند که با جلوگیری از جذب روده ای مواد کلسترول ساز به کاهش کلسترول خون کمک می کند. در این میان فیبرهای غذایی( الیاف گیاهی) نقش بسیار مهم دارند. در درجه اول این نکته مهم است که غذاهای حاوی مقدار زیادی فیبر گیاهی به طور طبیعی از نظر چربی و کلسترول فقیرند و این خود به پیشگیری از افزایش کلسترول خون کمک می کند. اما فیبرها خاصیت دیگری هم دارند که اهمیت بیشتری پیدا می کند. به نظر می رسد فیبر این قدرت را دارد که بعضی مواد چربی موجود در دستگاه گوارشی را به خود جذب کند و آنها را همراه خود با سایر محتویات روده خارج سازد.

این پدیده مانع از رسیدن چربی ها به کبد می گردد و بنابراین کلسترول ساخته نمی شود . این خاصیت باعث کاهش غلظت کلسترول بدLDL خواهد شد. اما علاوه بر این بعضی مطالعات گویای آن است که غذاهای حاوی مقدار زیاد فیبر محلول، ممکن است حتی غلظت کلسترول خوبHDL را بالا ببرند. فیبرهای غذایی در مواد گیاهی وجود دارد. این فیبرهای غذایی در مواد گیاهی وجود دارد. این فیبرها در دستگاه گوارش انسان به مقدار بسیار ناچیزی هضم و جذب می گردد و بخش اعظم آنها دفع می شود. دو نوع فیبر گیاهی غیر محلول و محلول یافت می شود. فیبر غیر محلول در آب حل نمی شود؛ مانند سلولز و پس از ورود به روده تقریباً دست نخورده دفع می شود. برعکس ، فیبرهای محلول از موادی چون پکتین( یک نوع فیبر محلول است که باعث پایین آوردن کلسترول خون، کنترل چاقی دیابت و بیماری قلبی می شود ) و بعضی از صمغ ها تشکیل شده است که در آب محلول اند. این مواد در روده ها ترکیباتی چون اسیدهای صفراوی را به خود می گیرند و همراه با خود دفع می کنند. اسیدهای صفراوی اگر از روده جذب شوند برای ساختن کلسترول، مورد استفاده کبد قرار می گیرند. غنی ترین منبع فیبرهای گیاهی انواع سبزی ها و میوه هاست.

گندم کامل و غلات، لوبیاها و نخود ، انواع سبزی ها و میوه جات منابع سرشار فیبرهای گیاهی است. از میان این گیاهان بسیاری از آنها حاوی تعداد زیادی فیبرهای محلول هستند؛ از جمله لوبیای قرمز، لوبیای چشم بلبلی و سبوس جوی دو سر و بسیاری از غذاهای گیاهی مانند سبوس گندم، کاهو و اسفناج اکثراً دارای نوع فیبر از گروه فیبرهای غیر محلول در آب هستند. بنابراین با وجود فیبر زیاد برای پایین آوردن کلسترول از گروه ممتاز به شمار نمی روند.

 

پزشکین : عوامل موثر در کاهش و افزایش کلسترول

اشتراک:


نظر خود را بیان کنید


بهترین کانال « پزشکی و زیبایی » مطالب داغ