افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عوامل مختلف خارش پوست در دوران حاملگی

ba1943

دانستنی هایی در مورد عوامل مختلف خارش پوست در دوران حاملگی با جزئیات کامل و بررسی این خارش در دوران بارداری را به شما عزیزان بیان می کنیم .

بیماری پوستی كه با شیوع كمتری خانم های باردار را گرفتار می كند، خارش بارداری (prurigo gestationalis) نام دارد كه با برآمدگی های كوچك و متعدد، شبیه گزش حشره تظاهر می كند. این بثورات ممكن است هر یك از نواحی بدن را گرفتار سازد ولی احتمال بروز آنها در روی دست ها، پاها، بازوها، و ساق پاها بیشتر است. این بثورات با وجود اینكه آزاردهنده و خارش دار هستند، خطری برای جنین ندارند. خارش بارداری در هر زمانی در طول بارداری ممكن است به وجود آید، ولی احتمال بروز آن در سه ماهه دوم بارداری بیشتر است.

در موارد بسیار نادر، بثورات بسیار خارش داری به وجود می ‌آیند كه ابتدا به شكل كهیر هستند و بعد تبدیل به تاول های بزرگی می شوند. این بثورات كه به نام pemphigoid gestationalis نامیده می شوند(علی رغم آنكه این بیماری هیچ ارتباطی با ویروس تبخال “هرپس” ندارد، herpes gestationalis نیز نامیده می شود)، معمولاً از ناحیه شكم و اغلب دور ناف شروع می شوند و گاهی به بازوهـا و ساق پاها كشیده می شوند.

این بیماری جدی تر از PUPPP است، زیرا احتمال زایمان زودرس و نیز احتمال اختلال رشد جنین در آن بیشتر است. این بیماری معمولاً در سه ماهه سوم بارداری شروع می شود ولی ممكن است در هر زمان دیگری حتی در هفته اول پس از زایمان نیز شروع شود. این بثورات در طول دوران بارداری ممكن است چند بار ظاهر شوند و سپس فروكش كنند و اغلب بعد از زایمان نیز شعله ور می شوند.

بروز این بثورات در بارداری های بعدی امری شایع است و معمولاً در بارداری های بعدی شدیدتر خواهد بود.

در صورت وجود هر گونه بثورات آن را به اطلاع پزشك خود برسانید.

حتما اگر بثورات به بارداری مربوط نباشد، بازهم بهتر است كه پزشك آن را بررسی كند و در این زمینه توصیه های لازم را به شما ارائه بدهد و یا شما را به متخصص پوست ارجاع دهد.

آیا می توان خارش شدید را نشانه ای از یك اختلال شدید تلقی نمود؟

خارش شدید در سه ماهه دوم شایع تر است، ولی در سه ماهه سوم می تواند نشانه ای از كلستاز داخل كبدی در دوران بارداری محسوب شود كه اختلالی كبدی است و ۲ درصد خانم های باردار به آن مبتلا می شوند و جنین را در معرض خطر قرار می دهد. این اختلال هنگامی به وجود می آید كهصفرا به طور عادی در داخل مجاری صفرا به جریان در نمی آید و در نتیجه املاح صفراوی در پوست تجمع می یابند و به خارش كلی بدن می انجامد.

خارش ممكن است خیلی شدید باشد. این حالت به خودی خود بثوراتی ندارد، ولی ممكن است به علت خاراندن، پوست قرمز و ملتهب شود و خراشیدگی هایی در آن دیده شود.

اگر تصور می كنید كه كلستاز دارید، باید خیلی سریع به پزشك یا ماما خبر دهید و تحت آزمایشات كبدی برای بررسی كار كبد و سونوگرافی برای كنترل وضعیت جنین قرار گیرید.

درمان، بستگی به جواب آزمایش و وضعیت جنین دارد و ممكن است لازم باشد كه زایمان زودتر از موقع انجام گیرد.

بعد از زایمان مشكل از بین می رود و البته ممكن است در بارداری های بعدی مجدداً این مشكل به وجود آید.

در پست های بعدی بیشتر به این نوع خارش ها در دوران بارداری می پردازیم .

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *