افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عوامل اصلی کم خونی چیست؟

بررسی علل کم‌ خونی با نگاهی به فقر آهن و ویتامین B6

به گزارش پزشکین به نقل از کتاب کاله؛ فقدان آهن و ویتامین B6 کافی در برنامه غذایی منجر به عارضه کم‌خونی یا آنمی Anemia می‌شود. آنمی یا همان کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های خونی قرمز سالم به اندازه کافی در بدن وجود ندارند. کم‌خونی ناشی از فقر ویتامین زمانی به وجود می‌آید که میزان فولات (یکی از اشکال ویتامین B9)، ویتامین B6 و ویتامین B12 در بدن پایین باشند. اما کم‌خونی ناشی از فقر آهن تنها با کمبود آن در بدن به وجود می‌آید. آنمی ناشی از کمبود ویتامین B6 و آهن را نیز می‌توان با خوردن غذاهای سرشار از آهن و ویتامین B6 جبران کرد.

ویتامین B6

این ویتامین محلول در آب است یا به عبارتی ویتامینی است که در آب حل می‌شود. بدن قادر به ذخیرهء این نوع ویتامین نیست، بنابراین باید به فکر یک انبار دائمی برای آن باشید. ویتامین B6 به بدن در ساختن آنتی‌بادی‌ و پروتئین برای مقابله با بیماری‌ها کمک می‌کند. به علاوه، این ویتامین به شکل‌گیری سلول‌های خونی قرمز و حفظ عملکرد طبیعی عصب‌ها کمک می‌کند و بدن با استفاده از آن پروتئین‌ها را می‌شکند. هر چه پروتئین بیشتری بخورید به ویتامین B6  بیشتری هم نیاز خواهید داشت. ویتامین B6 را می‌توانید با خوردن آجیل، حبوبات، تخم‌مرغ، انواع لوبیا، غلات کامل و نان‌های غنی شده تامین کنید. کمبود این ویتامین در بدن منجر به درد زبان و گلو، تحریک پذیری، زودرنجی، افسردگی و عدم تمرکز می‌شود. از سوی دیگر مقدار بسیار زیاد آن هم موجب بروز مشکلات عصبی و بی‌حسی اندام می‌شود.

آهن

آهن یک ماده معدنی حیاتی است که در تک تک سلول‌های بدن یافت می‌شود و برای ساختن سلول‌های خونی قرمز ضروری است. بدن برای ساختن پروتئین‌های حمل اکسیژن، یعنی هموگلوبین و میوگلوبین نیاز به آهن دارد. هموگلوبین در سلول‌های خونی قرمز و میگلوبین نیز در ماهیچه‌ها وجود دارند. آهن نیز در پروتئین‌هایی که آن را برای نیازهای بعدی ذخیره کرده و در خون جابجا می‌کنند یافت می‌شود. از منابع غنی آهن می‌شود به میوه‌های خشک، لوبیا‌های خشک؛ تخم‌مرغ، جگر، غلات غنی شده با آهن، ماهی تن، ماکیان، گوشت قرمز، میگو، ماهی سالمون و غلات کامل اشاره کرد. آهن را نیز می‌توانید از سبزیجات، میوه‌جات و مکمل‌ها نیز کسب کنید با این تفاوت که جذب آن برای بدن سخت‌تر است. نمی‌شود گفت مشکلی به نام فراوانی آهن وجود دارد اما یک عارضهء ژنتیکی‌ به نام هموکروماتوسیس وجود دارد که می‌تواند موجب تولید آهن مازاد در بدن شود. مصرف بیش از اندازه مکمل‌ها نیز می‌تواند مسبب آن باشد. علایم مسمومیت با آهن ضعف، بی‌اشتهایی، سرگیجه، سردرد، اسهال، کاهش وزن، خاکستری شدن پوست و تنگی نفس باشد.

۷ جفت خوردنی که باید همیشه با هم میل کنیدبرخی غذاها به هم تعلق دارند. منظورمان این نیست که کره بادام زمینی و ژله با هم خوشمزه می شوند (صد البته که می شوند!). بلکه منظور استفاده ترکیبی از برخی غذاها برای جذب بهتر مواد مغذی آنها است….
ادامه مطلب

آنمی

آنمی یا کم خونی زمانی رخ می‌دهد که سطح هموگلوبین در خون پایین باشد. هموگلوبین پروتئین غنی از آهن در سلول‌های خونی قرمز است که از ریه‌ها به اندام دیگر بدن می‌رود. افرادی که به آنمی دچار هستند خونشان حاوی اکسیژن کافی نیست و ممکن است احساس خستگی، ضعف یا تنگی نفس کنند. کم‌خونی انواع مختلف دارد و می‌تواند حالت موقت یا مزمن داشته باشد. درمان کم خونی بستگی به نوع آن دارد. کم‌خونی ناشی از فقر آهن با استفاده از مکمل‌ها و کم خونی ناشی از ویتامین با انجام تزریقات درمان می‌شوند.

توصیه

افراد بالغ بین ۱۹ تا ۵۰ سال باید روزانه ۱/۳ میلی‌گرم ویتامین B6 کسب کنند. زنان بالای ۵۰ سال ۱/۵ میلی گرم در روز و مردان بالای ۵۰ سال باید ۱/۷ میلی‌گرم در روز ویتامین B6، همین‌طور ۸ میلی‌گرم آهن دریافت کنند. زنان بین ۱۹ تا ۵۰ ساله ۱۸ میلی‌گرم و مردان بالای ۵۰ سال روزانه باید ۸ میلی‌گرم از این ویتامین دریافت کنند.

منابع خوب و بسیار غنی این دو ماده ضروری عبارتند از غلات غنی شده، سبوس برنج، فلفل قرمز، فلفل تند، موسیر، پسته، تره فرنگی، لوبیا سبز، جگر و بسیاری از ادویه‌جات.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *