افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عوارض و خطرات استفاده کودکان از موبایل

download (2)

امروزه استفاده از دستگاه های هوشمند جای خود را بین کودکان بسیار باز کرده و دیگر اسباب بازی ها برای کودک جذابیت ندارد و گوشی و تبلت شده اسباب بازی اکثر کودکان در این جا شما را با عوارض و خطرات استفاده کودکان از موبایل آشنا می کنیم .

محققان، خطرات احتمالي امواج بي‌سيم را از زمان معرفي آن مورد مطالعه قرار داده‌ و به نتايجي نيز دست يافته‌اند. هرچند هنوز در مورد قطعي بودن اين نتايج، بحث‌هايي وجود دارد اما در ادامه به چند نکته که باعث افزايش اين خطرات در کودکان مي‌شود، اشاره کرده‌ايم.
۱.افزايش اختلالات خواب
نتايج مطالعات نشان مي‌دهند افرادي که بيشتر در معرض امواج راديويي با فرکانس پايين از تلفن همراه هستند به سختي به خواب مي‌روند و الگوي خواب آنها نيز تغيير مي‌کند. شروع افسردگي و فشارخون نيز با کم‌خوابي در ارتباط است. گزارش‌ها مبين اين مطلب هستند که اکثر کودکان به‌خصوص پسرها هنگام خواب گوشي خود را زير بالش خود مي‌گذارند.
۲. تاثير منفي بر رشد و نمو
طبق آزمايش مقايسه‌اي که روي گياهان در معرض امواج بي‌سيم و گياهان بدون وجود امواج بي‌سيم انجام گرفت، مشاهده شد گياهاني که تحت تاثير امواج بودند هيچ رشدي نداشتند. اين درحالي است که گياهاني که در ارتباط با امواج بي‌سيم نبودند رشد معمولي خود را داشتند.
۳. رابطه با سرطان
مطالعات موردي و گزارش‌هاي زيادي روي حيوانات انجام شده درحالي که اين مطالعات روي انسان‌ها به‌ندرت صورت پذيرفته است. در نتيجه قطعيت در اين زمينه بحث‌برانگيز بوده است. هرچند نمي‌توان ناديده گرفت که بسياري از مدل‌هاي حيوانات نشان مي‌دهند قرار گرفتن در معرض امواج الکترومغناطيس، خطر رشد تومور را افزايش مي‌دهد. دستگاه‌هاي بي‌سيم از امواج راديويي، يکي از اشکال امواج الکترومغناطيس هستند که براي برقراري ارتباط، از برج‌هاي مخابراتي استفاده مي‌کنند. باوجود اينکه انرژي فرکانس راديويي (RF) که از اين دستگاه‌ها ساطع مي‌شود نسبتا ضعيف است، شواهد بيانگر اين هستند که خطرات سلامت را به‌وجود مي‌آورند. در سال ۲۰۱۱، آژانس بين‌المللي تحقيقاتي سرطان، عضو سازمان سلامت جهاني (WHO)، انرژي فرکانس راديويي را به‌عنوان يکي از عواملي طبقه‌بندي کرد که احتمالا براي انسان، سرطان‌زاست.
همچنين اخيرا مطالعه‌اي در سوئد به اين نتيجه رسيد که استفاده از تلفن همراه، مخصوصا قبل از ۲۰ سالگي، خطر يک نوع خاص تومور مغزي را در طول زمان بالا مي‌برد. به همين دليل، در بعضي از کشورهاي اروپايي، استفاده از اينترنت Wi-Fi در مدارس ممنوع است. درحالي که متخصصان نگران دستگاه‌هاي بي‌سيم هستند، تلفن‌هاي همراه بيشترين خطر بالقوه را دربرمي‌گيرند زيرا انسان‌ها آنها را به گوششان و در واقع به مغزشان نزديک مي‌کنند. کودکان بيشتر از هرکسي نسبت به انرژي فرکانس راديويي حساس هستند چرا که بدن آنها هنوز در حال رشد است. به گفته پزشکان، جمجمه کودکان نازک‌تر است و ميزان مايعات بيشتري نسبت به بزرگسالان در آن وجود دارد.
در نتيجه امواج، عميق‌تر در آن نفوذ مي‌کنند. هنگامي که يک کودک تلفن همراه را به گوش خود نزديک مي‌کند، مي‌تواند تا ۱۰ برابر انرژي RF را در مقايسه با يک بزرگسال جذب کند. در اين نقطه از زمان، راه برگشتي وجود ندارد؛ ما در دنياي ديجيتالي زندگي مي‌کنيم که استفاده از تکنولوژي بي‌سيم در آن رو به رشد است. کودکان ما هر روزه از سوي دستگاه‌هاي گوناگوني در معرض امواج هستند (تلفن‌هاي همراه، تبلت‌ها، لپ‌تاپ‌ها و…) که اثر تجمعي بر آنها دارند. حتي اگر براي کودکان خود محدوديت به وجود بياوريد، آنها در معرض امواج RF متصل به Wi-Fi خانه، مکان‌هاي عمومي، مدرسه و… قرار مي‌گيرند. در نتيجه نمي‌توانيم فرزندانمان را کاملا در امان نگه داريم.
ما همچنان درحال يادگيري و مطالعه درمورد آثار امواج بي‌سيم هستيم و شواهد علمي قطعي در دست نداريم. سازمان سلامت جهاني در نظر دارد تا سال ۲۰۱۶، ارزيابي خطر تمام آثار سلامت ناشي از تماس با RFرا بر اساس مطالعات، تهيه کند. باوجود اين، مساله سرطان مغز به دليل ناشناختگي‌ها و پيچيدگي‌هايي که دارد و همچنين به دليل وجود شواهد رو به رشد ارتباطش با استفاده از تلفن همراه و امواج بي‌سيم، هنوز جدي تلقي مي‌شود.
از نظر بسياري از متخصصان، والدين بايد اقدامات پيشگيرانه‌اي انجام دهند. تا زماني که دريابيم امواج ساطع شده از دستگاه‌هاي الکترونيکي قابل‌حمل کاملا بي‌خطر هستند، بايد فرض را بر اين بگذاريم که مضر هستند.
۴. استفاده از حالت پرواز
قبل از اينکه تلفن‌همراه خود را به فرزندتان بدهيد، آن را روي حالت پرواز تنظيم و اينترنت آن را نيز قطع کنيد. در غير اين صورت آنتن دستگاه به نزديک‌ترين برج مخابراتي متصل مي‌شود و پالس‌هاي انرژي RF را در هر ۹/۰ ثانيه دريافت مي‌کند. اگر فرزندتان نياز به ديدن فيلم يا عکسي داشت، ابتدا آن را دريافت کنيد و سپس وارد حالت پرواز شويد.
۵. تماس تلفني بي‌خطر
هنگامي که کودکتان با تلفن صحبت مي‌کند از هدفون استفاده کنيد. اين کار باعث نزديک نشدن تلفن به گوش مي‌شود. حتي چند سانتي‌متر فاصله، تاثير مخرب بسيار کمتري بر مغز کودک خواهد داشت. هنگامي که سيگنال تلفن ضعيف است مثل زماني که درحال رانندگي يا در آسانسور هستيم، کودکان نبايد با تلفن صحبت کنند. درحالت سيگنال ضعيف، اثرامواج به مراتب بيشتر از حالت عادي است. به ياد داشته باشيد تلفن‌هاي بي‌سيم با خطوط ثابت نيز داراي امواج RF هستند.
۶. موبايل نخريدن تا ۱۲ سالگي
جمجمه کودکان تا حدودا ۱۵ سالگي به ضخيمي جمجمه بزرگسالان نيست و محدود کردن دسترسي آنها به تلفن همراه تا ۱۲ سالگي خطرات ناشي از امواج را در اين سال‌ها کاهش مي‌دهد. پس از آن، فرزندتان بايد به اين درک برسد که نحوه استفاده درست از تلفن همراه چيست و اينکه نبايد تلفن همراه را در جيب خود قرار دهد.
گاهي تلفن همراهت را خاموش کن!
در مورد خطرات امواج بي‌سيم روي کودکان بايد بگوييم در وهله اول سن، جنسيت و شرايط زندگي بسيار اهميت دارد اما بايد اين را بدانيم که به هر حال امواج بي‌سيم روي کودکان اثر مخرب دارند و آنها بيش از افراد ديگر در معرض آسيب‌ هستند. درست است که اين امواج ‌ديده نمي‌شوند اما اين مساله باعث نمي‌شود آنها را ناديده بگيريم. والدين بايد بدانند استفاده بيش از اندازه کودکان از وسايلي مانند تبلت، تلفن‌همراه، اينترنت و… نه‌تنها کمکي به آنها نمي‌کند بلکه استرس آنها را بالا مي‌برد و ممکن است حتي در درازمدت آنها دچار سردرد‌هاي مزمن نيز بشوند. حتي تمرکز خيلي از کودکان ممکن است به‌دليل استفاده زياد از اين دستگاه‌ها پايين بيايد و قدرت يادگيري‌شان کم شود. باز هم اشاره مي‌کنم هنوز اثر مخرب اين‌گونه امواج ثابت نشده است اما قطعا استفاده زياد از اين‌گونه وسايل اثر منفي‌اي روي کودک مي‌گذارد. مساله ديگري که مي‌توانم به آن اشاره کنم اين است که اين امواج ممکن است کودکان را دچار استرس نيز بکند. براي رهايي از اين امواج و دور نگه داشتن کودکان از اين امواج حتما هنگام خواب گيرنده‌هاي خود را خاموش کنيد و به جاي اينکه ساعت را با تلفن‌همراه‌هاي خود بگذاريد از ساعت‌هاي زنگ‌دار استفاده کنيد تا اين امواج کمتر شما را اذيت کند.
پزشکین : عوارض و خطرات استفاده کودکان از موبایل

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *