افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عوارض و آسیب های لیزر رفع موهای زائد

عوارض و آسیب های لیزر رفع موهای زائد

  • نور لیزر هر چیزی که تیره‌رنگ باشد را گرم می‌کند و می‌سوزاند. با گرم کردن و سوزاندن موی تیره‌رنگ داخل فولیکول مو، خود فولیکول نیز آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. هرکدام از موهای بدن ما دارای یک چرخه‌ی رشد و استراحت هستند.

 

در روش لیزر موهای زائد ، اشعه نور متمرکزشده به فولیکول‌های مو تابانده می‌شود، این نور توسط رنگدانه داخل فولیکول مو جذب می‌شود و بدین ‌ترتیب فولیکول مو سوزانده می‌شود و از بین می‌رود.

در لیزر موهای زائد  از دستگاه‌های لیزر متفاوتی استفاده می‌شود. این روش برای اولین بار تنها برای موهای تیره‌رنگ و پوست‌های رنگ روشن معرفی شد. با استفاده از تکنولوژی‌های جدید امروزه، به روشی ایمن می‌توان لیزر موهای زائد را برای پوست‌های تیره‌تر و موهای روشن‌تر نیز به کار برد.

نحوه عملکرد لیزر موهای زائد چگونه است؟

نور لیزر هر چیزی که تیره‌رنگ باشد را گرم می‌کند و می‌سوزاند. با گرم کردن و سوزاندن موی تیره‌رنگ داخل فولیکول مو، خود فولیکول نیز آسیب می‌بیند و از بین می‌رود. هرکدام از موهای بدن ما دارای یک چرخه‌ی رشد و استراحت هستند. در یک زمان مشخص بیشتر موهای بدن ما در فاز استراحت هستند و تعداد کمی از آن‌ها در فاز رشد هستند.

درصورتی‌که در هنگام لیزر موهای زائد ، فولیکول مو در فاز استراحت باشد، اشعه لیزر بر آن اثری ندارد. به همین دلیل است که برای از بین بردن تمامی ‌موها به چندین جلسه درمان با لیزر، با فواصل زمانی مشخص نیاز است. با هر جلسه رفع موهای زائد تعدادی از فولیکول‌های فعال مو سوزانده می‌شوند و بالاخره پس از مدتی تمامی‌ موها از بین می‌روند.

آیا لیزر برای رفع موهای زائد اندام تناسلی مناسب است؟

امروزه لیزر موهای زائد اندام تناسلی به یکی از پر طرفدارترین روش های رفع موهای زائد ناحیه تناسلی تبدیل شده است.

تا کنون برای موهای ناحیه اندام تناسلی و آلت تناسلی در زنان و مردان نقش فیزیولوژیک خاصی شناسایی نشده است واصولا لیزر موهای زائد هیچگونه عارضه دراز مدت نظیر نازائی، سرطان، کاهش باروری و نظائر آن ندارد. حتی موهای زائد اندام تناسلی می تواند در کیفیت روابط جنسی ، سوزش و خارش،  تیرگی ناحیه تناسلی، جوش در ناحیه تناسلی ، افزایش شانس عفونت های قارچی و انگلی نظیر شپشک عانه و افزایش شانس تکثیر زگیل تناسلی، زخم و خراش و خونریزی ناشی از تراشیدن با تیغ گردد.

لیزر به عنوان بهترین روش از بین بردن موهای زائد اندام تناسلی می تواند علاوه بر رفع موهای زائد ناحیه تناسلی سایر مزایا نظیر کاهش یا رفع تیرگی ناحیه تناسلی زنان ، جلوگیری از زخم و خونریزی، بهبود کیفیت روابط جنسی گردد.

بهترین لیزر برای رفع موهای زائد

یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه های لیزر دنیا برای رفع موهای زائد، لیزر الکساندریت (Apogee) است، این لیزر در شرکت آمریکایی Cynosure ساخته شده است. از ویژگی های منحصر به فرد این دستگاه فوق العاده قابلیت تنظیم طول موج (pulse Duration) و میزان انرژی مورد نیاز برای درمان انواع مختلف مو و پوست است. در میان روش های موجود در دنیا برای از بین بردن موهای زائد، این دستگاه دارای بیشترین کارایی و کمترین خطر است.

لیزر موهای زائد با لیزر الکساندرایت برای طولانی مدت باقی خواهد ماند و هیچ عوارضی ندارد و انتظارات بیمار را برآورده می‎کند.

لیزر آلکساندرایت در میان انواع لیزرهایی که در بازار موجود است، بیشترین تاثیر را برای از بین بردن موهای تیره و ضخیم دارد، با داشتن این ویژگی بارز لیزر آلکساندرایت برای نژاد ایرانیان مناسب است.

چه افرادی برای انجام لیزر مناسب نیستند؟

  • جود اختلالات هورمونی و علائمی که به نفع آنها وجود دارد (مثل نامنظمی سیکل قاعدگی، ریزش موی سر، جوشهای مکرر صورت و سابقه نازایی): از آنجا که اختلالات هورمونی در بسیاری از بیماران پرمو دیده می شود حتما بیمار باید از این جهت بررسی شود و گرنه درمان با لیزر تاثیر نداشته و به درازا  خواهد کشید.
  • مصرف بعضی داروها که میتوانند منجر به رویش موهای زائد شوند : کورتونها، هورمونها و مینوکسیدیل این داروها باعث رشد موهای زائد می شوند. در این بیماران لیزر اثر مناسب را نخواهد داشت.
  • وجود بعضی بیماریها مثل پسوریازیس، لیکن پلان، ویتلیگو (برص): در این بیماران احتمال پیدایش ضایعات در محل لیزر وجود دارد.
  • سابقه اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید (گوشت اضافه محل عمل): انجام لیزر در  این بیماران احتمال دارد ،سبب ایجاد اسکار هیپرتروفیک شود و بهتر است انجام نگیرد.
  • سابقه تبخال مکرر: در این بیماران از ۲۴ ساعت قبل تا یک هفته بعد از لیزر باید داروهای ضدتبخالمثل آسایکلوویر استفاده شود.
  • سابقه عفونت فعال مثل جوشهای چرکی: در صورتی که بیمار جوش چرکی یا هر کانون عفونی دیگری در محل لیزر مو داشته باشد باید تا زمان درمان آن عفونت لیزر به تعویق بیفتد.
  • برنزه بودن(tanning): به هر روشی که فرد باعث برنزه شدن پوست خود شده باشد، اعم از آفتاب گرفتن یا سولاریم،  احتمال سوختگی پوست و ایجاد لک به دنبال لیزر بسیار زیاد است. در این بیماران بهتر است درمان تا زمان از بین رفتن رنگ به تعویق بیفتد و در این مدت بیمار از ترکیبات ضدلک و ضدآفتاب استفاده کند.
  • وجود تاتو یا خال یا کک و مک در محل لیزر: از آنجا که انجام لیزر مو می تواند باعث کمرنگ شدن این ضایعات شود باید از قبل به بیمار در مورد این مسئله تذکر داد.
  • مصرف ایزوترتینویین (نوعی ترکیب vita مثل راکوتان که برای درمان جوشهای مقاوم به کار میرود): اگر بیمار از این دارو استفاده می کند چون باعث حساس شدن شدید پوست به نور لیزر و افزایش احتمال سوختگی و اسکار و لک میشود حداقل ۶ ماه باید لیزر مو را به تعویق انداخت.
  • مصرف داروهای حاوی طلا: این داروها در بعضی بیماران رماتیسمی به کار می روند و نباید در این بیماران لیزر انجام داد.
  • سابقه بیماریهایی مثل لوپوس: این بیماریها پوست را به نور حساس می کنند و بهتر است لیزر در آنها انجام نشود.
  • افراد باردار : هرچند که هیچ مدرکی دال بر صدمه به جنین در لیزر مو وجود ندارد اما بهتر است در بیماران باردار لیزر را به تعویق بیندازیم.

لیزر موهای زائد میتواند چه عوارضی داشته باشد؟

  • سوختگی و تاول پوستی
  • لک
  • عفونت
  • عدم جواب
  • فولیکولیت و آکنه
  • درد
  • تغییر رنگ پوست و لکه شدن پوست
  • آسیب دیدن پوست و باقی ماندن جای زخم روی پوست
  • امکان واگیردار بیماری‌های پوستی مثل زگیل از طریق دستگاه لیزر

منبع : نبض ما

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *