افزایش رشد مو انواع دسر ساده و خوشمزه چاقی صورت رژیم لاغری دکتر کرمانی

عوارض بوتاکس چیست؟

بررسی ۲ شرکت تولید کننده داروی بوتاکس نشان می‌دهد در یک دوره ۹ ساله، ۱۸۰ مورد عارضه شدید ناشی از مصرف این دارو گزارش شده است و ۱۶ تن نیز بر اثر مصرف آن جان خود را از دست داده‌اند.

در بیشتر این موارد داروی بوتاکس برای رفع گرفتگی ماهیچه‌ای استفاده شده و به عوارض خطرناکی مانند اختلال بلع، ذات الریه و ورود ترشحات معده به ریه یا در اصطلاح آسپیراسیون منجر شده است.

vg

بوتاکس‌ های غیراستاندارد، به‌خصوص وقتی توسط افراد غیرمتخصص، بدون توجه به نکات ایمنی تزریق شوند، بیشتر خطرآفرین است؛ حتماً این را هم شنیده‌اید که دوز استفاده از این سم دارویی خیلی اهمیت دارد، به‌طوری که مسمومیت شدید با این سم، به‌علت فلج کردن عضلات تنفسی، می‌تواند منجر به مرگ شود.

همه اینها باعث شده تزریق غیر کارشناسانه بوتاکس احتمال خطرات گوناگونی مثل غیر قرینه شدن صورت و ابرو، افتادگی پلک و یا فلج صورت را به‌دنبال داشته باشد، انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی کشورمان هم چندی پیش نسبت به خطرات تزریق بوتاکس که در آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی انجام می‌شود، هشدار داده بود.

تنها متخصصان پوست ماهر می‌توانند از چنین عوارضی پیشگیری کنند، اما هشدار اخیر حتی در مورد کاربرد صحیح این دارو توسط متخصصان هم اعلام خطر جدی کرده است؛ البته سازمان غذا و داروی آمریکا در بررسی خود متوجه شد اکثر کودکانی که پس از تزریق فوت کرده بودند، مبتلایان به فلج مغزی بودند و این دارو برای درمان اسپاسم عضلانی پای آنها استفاده شده بود.

جالب است بدانید اگر چه در برخی کشور‌ها مصرف بوتاکس برای چنین بیمارانی مورد تأیید است، اما سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز به‌طور رسمی چنین کاربردی را برای بوتاکس مورد تأیید قرار نداده است.

نکته: عارضه‌های احتمالی و بی‌اهمیت و نگرانی بعد از تزریق عبارتند از: قرمزی محل تزریق، ورم موضع، خون مردگی، به ویژه در نواحی دور چشم، درد محل تزریق، سردردی که ممکن است تا ۳ ساعت طول بکشد، تهوع مختصر، ضعف عمومی و خارش. بعضی عوارض احتمالی دیررس که اهمیت بیشتری دارند نظیر دوربینی، افتادگی پلک و ابرو نیز مطرح هستند که اگر پزشک و بیمار نکات ظریفی را رعایت کنند، قابل پیشگیری هستند و به مرور زمان و خود به خود برطرف می شوند، توجه داشته باشید که در صورت بروز ورم شدید در ناحیه تزریق، خون مردگی وسیع و نیز مشاهده افتادگی در پلک و ابرو باید به پزشک خبر داد.

یک پاسخ بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *